لوگو امرداد
گزارش تصویری

پیشکش جوایز به برگزیدگان جشنواره نشان فروهر

آیین پیشکش جوایز به‌ آثار و پایان‌نامه‌های فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران برگزیده‌ی نخستین دوره از جشنواره نشان فروهر در شرایط کنونی فراگیری کووید با باشندگی برگزیدگان این دوره و شماری اندک از برگزارکنندگان و مسوولان برگزار شد.

انتشارات فروهر جشنواره‌ی نشان فروهر را با آرمان گزینش پژوهش و پایان‌نامه‌ی برتر در زمینه‌ی فرهنگ و زبان‌های ایران باستان و در راستای شناسایی و ارج نهادن به پژوهش‌های برتر در این حوزه و پشتیبانی و تشویق پژوهشگران و نویسندگان ایرانی برگزار می‌کند.

نخستین دوره جشنواره نشان فروهر با سرودن بندی از گات‌های اشوزرتشت پیام‌آور ایران‌زمین آغاز شد. موبد پدرام سروش‌پور مجری برنامه در بخشی از سخنان آغازین گفت: افتخار ایرانیان به ملیت و فرهنگی است که بیش از چندهزار سال قدمت دارد و از غنی‌ترین فرهنگ‌های بشری به شمار می‌آید. در فرازونشیب این سرزمین توانستیم از گسست فرهنگی جلوگیری کنیم و این فرهنگ را پاس بداریم.

دکتر فرزانه گشتاسب، دبیر نخستین جشنواره نشان فروهر، دکتر حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان ایران در مجلس سخنرانان مراسم بودند.

دکتر فرزانه گشتاسب، دانش‌آموخته‌ی فرهنگ و زبان‌های ایران باستان، دبیر جشنواره نشان فروهر و مدیر مسوول انتشارات فروهر با بیان این که فرهنگ ایران باستان یک نماینده در این کشور دارد و جامعه زرتشتیان در ایران در رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی و در متون کهن ایران بررسی و معرفی می‌شوند، پژوهش‌ها، مطالعه متون دوره ایران باستان و ایران میانه به زرتشتیان کمک کرده تا تاریخ خود را بهتر بشناسند، از این رو یک مسوولیت و دِین بر دوش جامعه زرتشتی است و جشنواره نشان فروهر را ادای دِین به این پژوهشگران و استادان فرهنگ و زبان‌های باستانی دانست که عمر خود را برای این کار فرهنگی گذاشته‌اند. جامعه زرتشتی مدیون این افراد پژوهشگر است.

حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیگر سخنران برنامه گفت: اگر در داخل کشور یک فرهنگ بالنده و قوی و شکوفا باشد نمی‌تواند به آسانی آسیب ببیند. در گفت‌وگو با همسایگان با پشتوانه‌ی این فرهنگ دیرپا و کهنسال ایرانی برنده خواهد بود و با این فرهنگ و اسطوره و تمدن و انسانیت می‌تواند انسان‌ها را به معنویت دعوت کند. وی درباره داوری جشنواره افزود: در این داوری یکی از دقیق‌ترین و اصیل‌ترین پژوهش برگزیده شده که نشان‌دهنده معیارمندی و ژرف‌نگری جشنواره نشان فروهر است.

سپس دکتر اسفندیار اختیاری نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، برگزاری جشن نوروز در بسیاری از کشورها را نشانه‌ای از گستره‌ی بزرگ فرهنگ ایران فراتر از ایران کنونی دانست و در بخشی از سخنانش گفت: یکپارچگی ایران زمین با فرهنگ اتفاق می‌افتد. جشنواره نشان فروهر با نگاه ملی برگزار می‌شود. کاری که برای فرهنگ ایران انجام می‌‌دهیم به یکپارچگی فرهنگ ایران زمین کمک می‌کند.

دکتر سیروس نصرالله‌زاده برگزیده‌ی بخش تالیف و پژوهش برای کتاب «کتیبه‌های خصوصی فارسی میانه ساسانی و پسا ساسانی» جشنواره نشان فروهر درباره‌ی دو گونه کتیبه دوران ساسانی و اهمیت زبان‌شناسی تمامی کتیبه‌های دوره ساسانی سخن گفت.

دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد به شوند بیماری در مراسم شرکت نکرد و هدایایی را از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد برای برگزیدگان جشنواره فرستاد.

در بخشی از برنامه، پیام حجت‌الاسلام علی یونسی، مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی برای جشنواره نشان فروهر خوانده شد. در پیام به این نکته اشاره شده که آنچه مردمان این سرزمین را در طول تاریخ چندهزار ساله و در فراز و نشیب زمانه حفظ و حراست کرده است، فرهنگ و زبان آن ملت است. فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران زمین نیز به همین جهت برای ما ایرانیان حیاتی و هویت‌ساز است.

در پایان، از سیروس نصرالله‌زاده برای کتاب «کتیبه‌های خصوصی فارسی میانه ساسانی و پسا ساسانی» با اهدای نشان فروهر و لوح تقدیر سپاسگزاری شد. همچنین از میرسالار رضوی برگزیده بخش پایان‌نامه برای پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «ارداویراف‌نامه منظوم زرتشت بهرام پژدو» مقدمه و تصحیح و تعلیقات با اهدای نشان فروهر و لوح تقدیر سپاسگزاری شد. آذر صادقی‌نژاد نیز برای اثر «طرح‌واره‌های تصویری قدرت و مشروعیت سیاسی و بازنمایی آن‌ها در آثار تمدن ساسانی: یک مطالعه Eye-Tracking شایسته تقدیر شناخته شد.

 بخشی از کارنامه هر یک از برگزیدگان نشان فروهر:

_ دکتر سیروس نصرالله‌زاده

• کارشناسی تاریخ از دانشگاه شیراز ۱۳۷۲
• کارشناسی ارشد فرهنگ و زبان‌های باستانی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ۱۳۷۶
• دکتری فرهنگ و زبان‌های باستانی از دانشگاه تهران
• معاون پژوهشکده زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۹۴ تاکنون
• دارای آثار منتشر شده و مقاله‌های پژوهشی

_ میرسالار رضوی

• دانشجوی دکتری مطالعات خاور میانه با تکیه بر مطالعات ایرانی، دانشگاه پرین ستون از آغاز پاییز 1399
• کارشناسی ارشد ایرانشناسی، دانشگاه تهران، 1395 – 1398
• پایان‌نامه: ارداویرا فنامۀ منظومِ زرتشتِ بهرامِ پژدو؛ مقدّمه، تصحیح و تعلیقات. معدل: 19
• کارشناسی ادبیات فارسی دانشگاه تهران
• دانش‌آموخته‌ی دبیرستان استعدادهای درخشان علامه حلی در رشته‌ِ ریاضی 1390
• مدرسه‌ی تابستانی مطالعات زردشتی دانشگاه سواس لندن (SOAS) و دانشگاه برگن نروژ
• سرگروه المپیاد ادبی
• دارای آثار منتشر شده و مقاله‌های پژوهشی

_ آذر صادقی‌نژاد

• دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی باستان شناسی پیش از اسلام
• کارمند وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شاغل در موزه رضا عباسی به عنوان گنجینه دار و راهنما به ویژه در تالار پیش از اسلام، به مدت 9 سال
• شاغل در اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران به عنوان باستان‌شناس
• دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی روان شناسی شناختی
• پژوهش درباره ی قلعه رودخان، بزرگ‌ترین دژ کوهستانی ایران و دریافت عنوان نخستین باستان‌شناسی که پژوهش‌های منسجم درباره‌ی قلعه رودخان انجام داده است.

 انجمن‌های زرتشتیان تهران، یزد، اهواز و شیراز در برگزاری این برنامه انتشارات فروهر را پشتیبانی و همیاری کردند. آیین سپاس از برگزیدگان جشنواره‌ی نشان فروهر پنجشنبه 30 بهمن‌ماه 1399 خورشیدی در تالار ایرج تهران، جشنگاه خسروی برگزار شد و همزمان به گونه‌ی زنده از رویه‌ی اینستاگرامی انتشارات فروهر، امرداد و انجمن زبان‌های باستانی آژیار پخش شد. انتشارات فروهر از پیشگامان نشر زرتشتی وابسته به سازمان جوانان زرتشتی تهران (فروهر) است.

گزارش کامل از سخنرانی‌های نخستین جشنواره نشان فروهر را در پست https://amordadnews.com/67863/  بخوانید.

گزارش تصویری آیین سپاسداری از برگزیدگان جشنواره نشان فروهر در ادامه آمده است.

farhang 4 farhang 9 farhang 15 farhang 20 farhang 25 farhang 26farhang 34 farhang 35 farhang 48 farhang 49دکتر فرزانه گشتاسب، دبیر جشنواره نشان فروهر farhang 53 farhang 60

حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

farhang 63

اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

farhang 66 farhang 68 farhang 78 farhang 84 farhang 97 farhang 99 farhang 115 farhang 136

دکتر سیروس نصرالله‌زاده برگزیده‌ی بخش تالیف و پژوهش

farhang 156 farhang 166 farhang 190 farhang 217

میرسالار رضوی برگزیده بخش پایان‌نامه farhang 230

میرسالار رضوی برگزیده بخش پایان‌نامه farhang 233 farhang 243

آذر صادقی‌نژاد، شایسته تقدیر برای اثر طرح‌واره‌های تصویری

farhang 253 farhang 260 farhang 272 farhang 276 farhang 279 farhang 281 farhang 284 farhang 292 farhang 306 farhang 314 farhang 317 farhang 321 farhang 780 farhang 2110

فرتورها از شهرام نمیرانیان است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30