لوگو امرداد
امروز سروش ایزد هفدهمین روز در گاهشمار زرتشتی؛ 11 اسفندماه خورشیدی

كيخسرو شاهرخ نماینده‌ مجلس شورای ملی با اروپا قرارداد خرید راه‌آهن بست

1امروز فرخ روز سروش ایزد از ماه اسفند سال 3758 زرتشتی، دوشنبه 11 اسفندماه 1399خورشیدی، یکم مارچ 2021 میلادی

کیخسرو شاهرخ رییس اداره مباشرت (امور اداری و مالی) مجلس شورای ملی برای خرید لوازم مورد نیاز راه آهن و تنظیم قرارداد با دولت سوئد به اروپا سفر کرد.

او به درستکاری و سلامت مالی آوازه داشت از این رو نمایندگان مجلس در همه‌ی دوره‌ها، کارپردازی مجلس و ریاست اداره مباشرت و ملزومات مجلس را بر دوش او گذاشته بودند. ارباب کیخسرو به اروپا، روسیه، هند و آمریکا سفر کرد. چندین مدرسه و دبیرستان از خود به جای گذاشت. از ارباب کیخسرو به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های جامعه زرتشتی ایران و از شخصیت‌های خوش‌نام تاریخ هم‌روزگار (:معاصر) ایران یاد می‌شود. او در زمینه‌های گوناگون فعالیت می‌کرد تا کشور خود را از آن سال‌های تاریک خارج کند. او برای پیشرفت و ترقی جامعه زرتشتیان نیز تلاش می‌کرد. او بانی کتابخانه مجلس در تهران است. ارباب کیخسرو کاشف محل خاکسپاری فردوسی و بنیان‌گذار آرامگاه فردوسی در شهر توس است.
ارباب کیخسرو در واقع نخستین نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس است چون ارباب جمشید در دوره اول نه به عنوان نماینده زرتشتیان بلکه به عنوان نماینده تجار تهران به مجلس رفته بود. ارباب کیخسرو در زمان جنبش مشروطه از مشروطه‌خواهان بود و در سی سالگی در جنبش مشروطه شرکت داشت. در دوره دوم مجلس شورای ملی به عنوان نماینده زرتشتیان به مجلس راه یافت و به ریاست اداره مباشرت (امور اداری و مالی) مجلس انتخاب شد و این سمت را تا چند دوره بعد همچنان حفظ کرد و شایستگی زیادی در آن از خود نشان داد تا جایی که در دوره چهارم مجلس با اینکه پافشاری داشت دیگر او را نامزد این کار نکنند، نمایندگان با رأی بالایی او را برگزیدند.
کیخسرو شاهرخ نامور به ارباب کیخسرو (زادروز ۷ تیرماه ۱۲۵۴ کرمان، درگذشت ۱۱ تیرماه ۱۳۱۹ تهران). وی از سال ۱۲۸۸ تا ۱۳۱۹ (از دوره دوم تا یازدهم) نماینده مجلس شورای ملی (کرسی جامعه زرتشتیان) و رییس انجمن زرتشتیان تهران بود.
زندگی‌نامه‌ی ارباب کیخسرو شاهرخ به قلم بوذرجمهر مهر را از تارنما امرداد به نشانی https://amordadnews.com/7850/ بخوانید.

سروش ایزد

اینک من سروش ترا که

از همه بزرگتر است، می‌طلبم

روز هفدهم از هر ماه در گاهشمار زرتشتی به نام سروش ایزد پیوند یافته است. سروش به چم (:معنی) گوش دادن و فرمان بردن است به خواست خدایی و ما آن را نیوشایی معنا کرده‌ایم تا نزدیکتر به اصل باشیم.

اینک من سروش ترا که

از همه بزرگتر است، می‌طلبم

تا به آرمان خود رسم

و زندگانی درازی به دست آورم

و به شهریاری منش نیک در آمده

و به راه راستی گام زده،

به جایگاهی رسم که مزدا اهورا می‌باشد. (۳۳_۵)

اشو زرتشت می‌گوید:

کسی را که مزدا دوست دارد ، نیوشایی و منش نیک به او روی می‌آورد (۴۴_۱۶)

زرتشت می‌خواهد به دستیاری نیوشایی به خواست و آرمان خود برسد (۳۳_۵)

نیوشایی راهی است که به اهورامزدای توانا می‌رود (۲۸_۵)

نیوشایی راه رستگاری را ، هم برای رستگار و هم برای دروغکار ، همواره روشن می‌سازد (۴۳_۱۲)

از این گفته‌ها به ویژه آنجایی که نیوشایی با منش نیک است‌، بر می‌آید‌، که فرمانبرداری زرتشت کورکورانه نیست بلکه از روی اندیشه و با دلی پر از مهر است .

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05