لوگو امرداد

نیوشا آذرکیوان هموند کمیته جهانی آموزش کودکان تیزهوش شد

nyosha2 نیوشا آذرکیوان، جوان زرتشتی، به عنوان هموند بین‌المللی کمیته پرورش و حمایت از جوانان و کودکان مستعد تیزهوش جهان (منسا Mensa) به مدت سه سال برگزیده شد.

نیوشا آذرکیوان برگزارکننده‌ی نخستین آزمون «منسا» در ایران است. این آزمون را زیر نظر سوپروایزر انجمن جهانی با همکاری پروفسور گشماگز در سال 2016 میلادی برگزار کرده و در سال 2018 کارشناس آموزش کودکان و استعدادیابی Associated European Talent Point و افراد دارای توانایی بالا (High Ability) در ایران بوده است. در حوزه شناسایی و مربیگری فرآیند افزایش بهره‌وری کودکان با استعداد (کوچینگ coaching) و پرورش توانمندی، بیش از ده سال فعالیت کرده است. «منسا» یک انجمن بین‌المللی تیزهوشان است که در شناسایی و گردهم‌آوردن افراد دارای بهره هوشی بالا می‌کوشد و با برنامه‌های سازماندهی شده، در بهره‌وری و پرورش هر چه بهتر هوش اعضا گام برمی‌دارد.

نیوشا آذرکیوان، شش سال در سیاتل آمریکا در حوزه‌ی آموزش کودکان و دانش‌آموزان فعالیت کرده و داری گواهی‌نامه‌ی آموزش دوران کودکی (Childhood education) است. وی درباره‌ی ارتباط استعداد و هوش می‌گوید: استعداد با مغز انسان رابطه مستقیمی دارد شخصیت انسان، تصمیمات، سرنوشت انسان در مغز انجام می‌‌گیرید. مغز انسان همه‌ی اندام‌های بدن را فرمان می‌دهد. مغز پیچیده‌ترین اندام در بدن انسان است و این مغز است که از دیگر توانمندی‌ها بعنوان ابزار استفاده می‌کند، پس ریشه‌ی همه‌ی استعداد ها در مغز انسان است که اصطلاحا به آن علوم «نوروساینسی» می‌گویند. پس افرادی که دارای توانمندی بالایی هستند قدرت بیشتری برای استفاده از سلول‌های مغزی در آن توانمندی دارند که ورزشکاران ، دانشمندان، موسیقیدانان و … را می‌توان در این گروه گذاشت. شناسايي و كشف استعدادهای واقعي كودكان برپایه‌ی آزمون‌های «نوروساینسی»، باعث بالا بردن عزت نفس آنها می‌شود. بچه هايي که از عزت نفس بالايي برخوردارند در مدرسه بهتر از دیگر دانش‌آموزان کار مي‌کنند، آنها می‌توانند به بهترین شیوه با مربيان خود ارتباط برقرار کنند و به سادگی آموزش و پرورش را می‌پذیرند. آنها همچنين در زمينه‌ی خلاقيت و يادگيري و ارتباطات گرفتن با ديگران موفق‌تر عمل مي‌كنند و کارآمدتر هستند. کودکان تيزهوش و با استعداد، آنهايی هستند که اشخاص کارآزموده و واجد شرايط آنان را شناسايی مي‌کنند و آنها به دليل برخورداری از توانايی‌های درخشان و عالی در آموزش، عملکرد بالايی پس از شکوفایی از خود نشان می‌دهند.

آذرکیوان به عنوان آموزگار پرورشی کلاس‌های دینی با انجمن زرتشتیان کرج نیز همکاری می‌کند. وی در ادامه‌ی گفت‌وگو پیرامون شیوه‌ی استعدادیابی در خارج از کشور می‌گوید: استعدادیابی تنها برای انتخاب شغل یا انتخاب رشته تحصیلی نیست، چون همه‌ی زندگی در شغل یا رشته تحصیلی خلاصه نمی‌شود. توجه به استعدادها و توانمندی‌ها، حتا در مساله‌ی ساده‌ای مانند تفریح یک روز تعطیل هم می‌تواند احساس بهتر و لذت بیشتری را برای افراد ایجاد کند. استعدادیابی فرایندی نیست که نقطه آغاز یا پایانی داشته باشد. اگر چه ما استعدادیابی را دغدغه والدین برای فرزندان می‌دانیم، اما استعدادیابی باید دغدغه‌ی همه‌ی ما در طول زندگی باشد. اعضا‌ی کمیته جهانی پرورش و حمایت از کودکان و جوانان منسا از سال 2021 تا 2024 دوره‌های برای پرورش و شناسایی دقیق‌تر افراد بااستعداد تیزهوش برنامه‌ریزی می‌کنند تا همه‌ی اعضا از سراسر جهان بتوانند از این برنامه برای پیشرفت شخصی مهارت‌ها و توانمندی هایشان استفاده نمایند که از اهداف این دوره کمیته پرورش و حمایت از کودکان و جوانان منسا میباشد. پرورش استعدادهای افراد تیزهوش‌، فرصتی برای اندیشیدن و اولویت‌بندی خواسته‌ها و نيازهاي کودکان تیزهوش در سطح جهانی برای رسیدن به بهترین شناخت از توانمندی‌های کودکان است.

انجمن «منسا» در سال ۱۹۴۶ با هدف گردهم آوردن افراد هوشمند، صرف‌نظر از هر نوع گرایش، ملیت، مذهب و … برای خدمت به آنها، پایه‌گذاری شد. از جمله اهداف اصلی انجمن منسا می‌توان به شناسایی، تقویت و استفاده از هوش انسانی در راستای منافع انسانیت، تشویق به پژوهش درباره طبیعت، مشخصات و کاربردهای هوش انسانی و افزایش تحریکات هوشمندانه با کمک ایجاد بستر مناسب برای همکاری و مشارکت بین اعضا اشاره کرد. آلبرت اینیشتن از چهره‌های برجسته عضو منسا و نامی شناخته شده برای ایرانیان است. اما بالاترین بهره هوشی فرد بزرگسال تاریخ را لوسین لوی برول دارا است که فیلسوف و استاد علم اخلاق و جامعه‌شناس فرانسوی دانشگاه سوربن بوده است. وی در جوانی کرسی استاد تمامی را بدست آورده است و بسیاری از مفاهیم متعلق به روابط انسانی را بررسی کرده و کتاب «کارکردهای ذهنی در جوامع عقب مانده»، نوآوری روش‌های برای کنترل ذهنیت ابتدایی انسان‌ها و جوامع در آن زمان را به نگارش در آورده است، امروزه سیاست استعماری گفته می‌شود. می‌توان گفت پدیده های فیزیکی را به آسانی می‌توان کشف و آزمایش کرد اما برای کشف پدیده های غیرفیزیکی هوش بسیار بالایی مورد نیاز است و از این رو بسیاری از افراد نابغه‌ی جهان عضو منسا فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم انسانی هستند.

نیوشا 11 WhatsApp Image 2021 02 28فرتورها رسیده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09