لوگو امرداد
موسسه انتشارات دانشگاه تهران برگزار می‌کند

وبینار بررسی آثار زنده‌یاد دکتر بهرام فره‌وشی؛ اوستاشناس نامی

photo 2021 02 28 23 21 14موسسه انتشارات دانشگاه تهران نشست بررسی آثار زنده‌یاد دکتر بهرام فره‌وشی، اوستاشناس نامی، متخصص زبان و فرهنگ ایران باستان را 17 اسفندماه برخط برگزار می‌کند.

در این نشست، دکتر علی شهیدی، هموند هیات‌علمی گروه مطالعات و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران با نگاهی به تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی به بررسی مجموعه آثار منتشر شده‌ زنده‌یاد دکتر بهرام فره‌وشی می‌پردازد.

پخش زنده‌ی اینستاگرامی یکشنبه 17 اسفندماه 1399 خورشیدی ساعت 21 از رویه‌ی موسسه‌ انتشارات دانشگاه تهران به نشانی university_of_press همرسانی می‌شود.

زنده‌یاد بهرام فره‌وشی، استاد زبان‌های ایرانی و فرهنگ ایران باستان، به سال ۱۳۰۴ در خانواده‌ای فرهنگمدار دیده به جهان گشود. سال ۱۳۳۶ پس از دریافت دکتری زبان و ادبیات فارسی برای ادامه تحصیل در رشته ایران شناسی به فرانسه رفت. وی در دانشگاه سوربن دکتری خویش را در دین‌ها و زبان‌ها و شهرآیینی ایران باستان گرفت و سپس به سوئیس رفت و در دانشگاه برن بر گویش‌های ایرانی پژوهید. فره‌وشی در سال ۱۳۴۱ به ایران بازگشت و در دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه تهران دستیار و سپس جانشین استاد زنده‌یاد ابراهیم پورداوود شد و بیش از ۲۰ سال به آموزش زبان‌های اوستایی، پارسی باستان، پارسیگ، استوره‌های ایرانی، دبیره‌های باستانی، گویش‌شناسی ایرانی و شهرآیینی ایران باستان پرداخت. وی از سال ۱۳۵۳ تا شهریور ماه1357 سرپرستی موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران را بردوش داشت. از آثار ایشان ترجمه کتاب‌های هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی به قلم گیرشمن، تالیف دو مجلد فرهنگ فارسی به پهلوی و پهلوی به فارسی، ترجمه کارنامه اردشیر بابکان و تالیف، جهان فروری را می توان نام برد. استاد فره‌وشی، سرانجام، در هشتم خردادماه ۱۳۷۱ در ۶۶ سالگی به جهان مینو شتافت.به سال ۱۳۰۴ خورشیدی دیده به جهان گشود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04