لوگو امرداد

راشین رهنمون به مدال طلا المپیاد تفکر و کارآفرینی دست‌یافت

81d579c2 d26a 4d7a 842f 373719d6bea5افتخاری دیگر برای هازمان زرتشتی، راشین رهنمون، پژوهشگر جوان، با دستیابی به مدال طلا جایگاه نخست المپیاد تفکر و کارآفرینی کشوری را از آنِ خود کرد.

المپیاد تفکر و کارآفرینی مانند هر المپیاد دانش‌آموزی دیگر بالاترین رقابت علمی دانش‌آموزی است که در ایران برگزار می‌شود و هزاران دانش‌آموز در سه مرحله آزمون به رقابت می‌پردازند. راشین رهنمون در میان داوطلبان پایه‌ی یازدهم با ارایه‌ی طرح «آینه تاشو به شکل اوریگامی با قابلیت نصب برد الکترونیکی raspberry pi» توانست به مدال طلا نخستین المپیاد تفکر و کارآفرینی کشوری سال 99-98 دست یابد.
در آیین سپاسداری از مدال‌آوران المپیاد و برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی از راشین رهنمون، پژوهشگر دارنده‌ی مدال طلا نخستین المپیاد تفکر و کارآفرینی تقدیر شد.

راشین رهنمون فرزند آناهیتا هماوندی و رامین رهنمون، زاده‌ی سال ۱۳۸2، اکنون در پایه‌ی دوازدهم رشته ریاضی فیزیک دبیرستان استعداد‌های درخشان فرزانگان ۷ تهران مشغول به تحصیل است و در جایگاه دارنده‌ی مدال المپیاد، مباحث حوزه‌ی کارآفرینی را به شیوه‌ی مجازی آموزش می‌دهد.

المپیاد تفکر و کارآفرینی در راستای پرورش تفکر خلاق، مهارت برپایه‌ی تفکر، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شده است. راشین رهنمون از گرایش به این رشته می‌گوید: از دوران راهنمایی علاقه‌مند به موضوع‌های حوزه کارآفرینی و مدیریتی بودم و در این زمینه به مطالعه و پژوهش می‌پردازم. در سال یازدهم، سال 99-98، با افزوده شدن این المپیاد به المپیادهای علمی و برگزاری نخستین دوره‌ی آن از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، برپایه‌ی اتفاق در این رقابت دانش‌آموزی شرکت کردم چون این مباحث در رشته ریاضی فیزیک در مدرسه تدریس نمی‌شود بلکه رشته‌ای است که گروه علوم انسانی به این مباحث می‌پردازند. در این المپیاد حدود ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دانش‌آموز به رقابت پرداختند.

راشین، پژوهشگر با ایده‌های نو، درباره‌ی چگونگی برگزاری آزمون المپیاد تفکر و کارآفرینی (تکاد) و مراحل کسب موفقیت بیان کرد: به شوند شرایط کرونا هر داوطلب به صورت فردی به طراحی یک ایده جدید و اصول تجاری‌سازی آن پرداخت حتا از آن‌ها کارنامه کاری (:رزومه‌) و طراحی cv خواسته شد تا به داوری گذاشته شود. طرح‌ها به صورت فیزیکی طراحی نشده بلکه برپایه‌ی اصول ثبت اختراع اطلاعات و نقشه‌ خام آن خواسته شده بود و فقط به برنامه‌ی تجاری‌سازی و استراتژی‌های طرح نمره داده شد.
وی در ادامه افزود: موضوع‌های اصلی این المپیاد پیرامون مارکتینگ، استراتژی‌های مدیریتی، ترکیبیات، مسایل اقتصادی، بیزینس مدل‌ها و اصول ثبت اختراع است. همچنین موضوع‌های بین رشته‌ای چون گیم دیزاین، رمزنگاری، synthetic biology، نقد آثار هنری و… در مراحل اول و دوم مطرح شد. در مرحله سوم اولین نوآوری در المپیاد‌های علمی دانش‌آموزی اجرا شد که آزمون به صورت اوپن وب و اوپن بوک برگزار شد و در رقابت مرحله‌ی سه، شرکت‌کنندگان یک اختراع را با اصول تریز که ایده و طراحی و کلیه مراحل ثبت اختراع را شرکت‌کننده بایستی برای داوری انجام می‌داد همچنین طراحی تبلیغات مدل تجاری و… . امسال شوربختانه به شوند ویروس کرونا سرمایه‌گذاران حضور نداشتند وگرنه بحث سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ها هم از اهداف این المپیاد بود.

راشین رهنمون با طرح «آینه تاشو به شکل اوریگامی با قابلیت نصب برد الکترونیکی raspberry pi» مدال طلا را به دست آورد. او درباره‌ی این طرح می‌گوید: آینه تاشو الهام گرفته از هنر کاغذ و تا (اوریگامی) که با امکان هوشمندسازی و نصب هر سایز برد الکترونیکی مشکل حمل نقل آینه‌های بزرگ را حل کرده است. همچنین ویژگی تا شوندگی باعث شکل‌پذیری آن به هر صورت و حجمی می‌شود. برد الکترونیکی نصب شده بر آن نیز برای هوشمندسازی آینه استفاده می‌شود برای مثال می‌توان به یک محیط سینمایی مجازی تبدیل کرد.

این مدال‌آور طلای المپیاد، از برنامه برای آینده می‌گوید: برنامه آینده هم کارآفرینی در حوزه‌ی نرم‌افزاری است و ادامه دادن و تجاری‌سازی طرح‌ها و پروژه‌هایم در این زمینه است. همچنین کمک به فراگیر شدن موضوع کارآفرینی. چندی پیش از شرکت‌کنندگان المپیاد دارای رتبه دعوت شد تا به شیوه‌ی مجازی در سرتاسر ایران به تدریس موضوع‌های این حوزه بپردازند. هم‌اکنون دانسته‌هایم را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهم.

راشین رهنمون، افتخارآفرین جوان در پایان گفت‌وگو، داشتن علاقه، پشتکار در انجام کار و پیوستگی فراگیری مبانی علمی را از پیش‌نیازهای دستیابی به هدف دانست و گفت: علاقه به انجام کار عملی و اجرایی با ماهیت تجاری باعث شد مباحث مدیریتی، بازاریابی، کارآفرینی، اقتصادی و حسابداری را خواندم. به اجرا درآوردن طرح‌ها و ایده‌ها از برنامه‌های آینده‌ی من است. سال دهم دبیرستان کلاس‌های طراحی صنعتی برگزار و در آن دوره مبانی ثبت اختراع بررسی شد. اختراع دستگاه بازیافت حلال با نقشه صنعتی و … نتیجه‌ی آن دوره فوق برنامه بود. در این المپیاد چون هم کار عملی بود هم آشنایی با مباحث نیاز بود به کسب مقام انجامید.

آیین سپاسداری از مدال‌آوران المپیاد و برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی از سوی وزارت آموزش پرورش و باشگاه دانش پژوهان شنبه 23 اسفندماه 1399 خورشیدی با حضور 17 برگزیده، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش و خانم دکتر یاوری رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در تالار همایش شهید رجایی تهران و همزمان از راه ویدیو کنفرانس در استان‌های جداگانه برگزار شد. به نمایندگی از هر المپیاد از یک دارنده‌ی طلا سپاسداری شد. راشین رهنمون به عنوان نماینده المپیاد تفکر و کارآفرینی به این مراسم دعوت شده بود.
سال ۱۳۹9_۱۳۹8، نزدیک به ۱۲ المپیاد در ۱۲ رشته مختلف برگزار شد. ۱۱۶ مدال طلای کشوری در المپیادهای علمی به برگزیدگان رسید. از ۱۲ دارنده‌ی مدال طلا و به نمایندگی مدال‌آوران از هر رشته‌المپیاد سپاسداری شد. 97e94185 7c40 4255 84ce 4adc421705ae358474fd ee09 4b69 a14b 06dda612ab69

dcc60ab7 5d3b 4df8 a876 d243f15f0fda

142c9af5 c0c6 4525 b76a b8bbf583957f

medalفرتورها رسیــده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. آفرین بر راشین بانو که موجب سربلندی بیشتر هازمان زرتشتی و باعث افتخار ایران شده است . زنده باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09