لوگو امرداد

وَچَر انجمن موبدان تهران درباره زمان آتش بام آغاز سال نو

tashboomزمان آتش پشت‌بام کردن امسال ما زرتشتیان، نیز همانند هرسال دیگر، گاه اشهن روز وهیشتواش گاه گاتا بیو، 3758 دینی گاه‌شمار زرتشتی، برابر با ساعت 12 شب تا سپیده‌دم بامداد، روز شنبه 30 اسفندماه 1399 خورشیدی است، که توسط همگی ما زرتشتیان، در هر کجای گیتی که به سر می‌بریم، انجام می‌گیرد.

آنچه که در بالا خواندید دیدگاه علمی و کارشناسی (وَچَر) انجمن موبدان تهران، برپایه‌ی اصول دین، آیین و فرهنگی کیش زرتشتی، درباره‌ی زمان آتش پشت‌بام کردن امسال کبیسه با روز افزوده‌ی اورداد، است. متن کامل آگهی‌نامه‌ی انجمن موبدان تهران، اداره‌کننده‌ی امور مینوی (دینی، آیینی و فرهنگی)، در ادامه آمده است:

به خشنودی اهورامزدا
آگاهی نامه به همکیشان گرامی

روزگار نیک – همانگونه که میدانید، گاه شمار ما زرتشتیان، خورشیدی است، و از هزاران سال پیش تا به امروز، برپایه گردش زمین به دور خورشید، محاسبه شده و استاندارد گردیده است. یک سال خورشیدی ما زرتشتیان، به 12 ماه سی روزه، از ماه فروردین تا اسفندماه و یک گاه پنج روزه، به نام گاتهابیو، که از اهنود گاه آغاز و به وهیشتواش گاه، پایان می یابد. چون هر چهار سال یکبار، یک روز به این گاه پنج روز گاه شمار زرتشیتان افزون گردیده،بهیزک (خمسه مسترقه) بوده نام «آورداد (روز بخشش خداوندی اضافی)» نامیده شده، بخش می شود. و چون پرسش سو (قبله)ی ما زرتشتیان، نور می باشد، هر24 ساعت شبانه روز، در گاه شمار ما، از«گاه هاون» آغاز گشته و به گاه آشهن، پایان می یابد.
از سویی دیگر ما زرتشتیان، از کهن ترین زمان تا به امروز، همه ساله، درگاه اشهن، روز وِهِشتواِیش گاه آخر پنج روزه گاتابیو، ّبا برگزاری آینی بسیار مانتره (اندیشه بر انگیز اهورایی) ویـژه، بر پشت بام خانه و کاشانه مان به آتش افروزی پرداخته، به نماز ایستاده، با سرودن اوستا و نوکردن کشتی، با دست های برافراشته، به سپاسگذاری ( شکر گذاری) اهورامزدا خداوند یکتا و بی همتا پرداخته، به پیشواز نـوروز و آغاز ماه فروردین، به آرمان (نیت)، فروهر کردن دین (وجدان) مان، می پردازیم. دراین گاه خجسته، با خدای خود و فروهرهای نیاکانمان، پیمان می بندیم که در سرتا سر سال، اشو باشیم و اشویی کنیم و وهومنی پیشه گردانیم. با پیمودن گام به گام، هفت امشاسپندان که نماد هریک از آنها را، بر سر سفره نوروزی می گذاریم. «جز راست نجوییم و جز نیک نپوییم.» و همواره بکوشیم که بر میزان فرهیختگی و فرزانگی خود افزوده، از مَن یا شخصیت ذاتی خود، هومن و وهومن ساخته، خود را به بالاترین مرحله عرفان زرتشتی، که «سپنته من شدن» می باشد. رسانیده. به جز خدا نبینیم و به جز خدا نجوییم و با ابردانای هستی بخش (اهورامزدا)، یکی گردیده، نام نیک و جاودانه از خود برجای گذاریم.
نتیجه : برپایه اصول دین، آیین و فرهنگی کیش زرتشتی، که در بالا به بخشی از آن ها اشاره گردید. دیدگاه علمی و کارشناسی انجمنی (وَچَر)، انجمن موبدان تهران که بالاترین ارگان رسمی و قانونی اداره کننده امور مینوی (دینی، آیینی و فرهنگی) همگی شما بهدینان گرامی می باشد. :
زمان آتش پشت بام کردن امسال ما زرتشتیان، نیز همانند هرسال دیگر، گاه اشهن روز وهیشتواش گاه گاتا بیو، 3758 دینی گاه شمار زرتشتی، برابر با ساعت 12 شب تا سپیده دم بامداد، روز شنبه 30 اسفندماه 1399 هجری خورشیدی می باشد، که توسط همگی ما زرتشتیان، در هر کجای گیتی که به سر می بریم، انجام می گیرد.
فرارسیدن نوروز باستانی، این کهن ترین و دقیق ترین تقویم جهان، بر همگی شما گرامیان فرخنده باد.
با آرزوی سالی سرشار از تندرستی ، بهروزی وشادکامی همگان.

انجمن موبدان تهران رییس: موبد دکتر اردشیر خورشیدیان

اسکن آتش پشت بام کردن 1 scaled

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. روز شنبه روز اورداد است و هنوز سال پایان نگرفته. درست این است که بامداد روز اورمزد و فروردین یعنی یکم فروردین، پیش از طلوع آفتاب روز یک‌شنبه در بام‌ها آتش روشن کرد.
    دیدگاه انجمن موبدان بر پایه گاه‌شماری قدیم – یعنی همان گاه‌شماری بدون کبیسه است که سال‌هاست منسوخ شده.

  2. با سپاس از «دیدگاه» انجمن موبدان تهران. امیدوارم افرادی که به نظرشان این «دیدگاه» مناسب است با آن همراهی کنند. «روند تصمیم گیری» این انجمن هم خارج از روند دیگر انجمن ها نمی تواند باشد. باید دید چقدر این انجمن از نظر کارشناسان، نظرسنجی های مردمی و ایجاد گفتگو در جامعه استفاده کرده است تا به این «دیدگاه» برسد. باید پذیرفت که همیشه هر دیدگاهی جنبه های مثبت و منفی خود را دارد. اما دیدگاهی به طور عمومی پذیرفته تر خواهد بود که بتواند موافقان بیشتر داشته باشد. فرد یا افرادی که به این «دیدگاه» رسیده اند در حقیقت دو انتخاب عمده داشته اند 1- همین که بیان شده یعنی «همانند هرسال دیگر، گاه اشهن روز وهیشتواش گاه گاتا بیو، 3758 دینی گاه شمار زرتشتی، برابر با ساعت 12 شب تا سپیده دم بامداد، روز شنبه 30 اسفندماه 1399 هجری خورشیدی» یا 2- براساس این که اتفاقا از نظر علمی و گاهشماری امسال «همانند هر سال دیگر» نیست! و کبیسه است و از سوی دیگر معمولا (بنابر انچه که نویسنده این یادداشت در نرسی آباد یزد به خاطر دارد) صبح روز اورمزد و فرودین ماه پس از آتش بام کردن مقداری از آتش به درمهر برده می شد و پس از خواندن گاه هاون در همان محل درمهر دیدوبازدید نوروزی بود (که البته امسال امیدوارم که به دلیل این همه گیری برگزار نشود). به همین ترتیب زمان آتش روشن کردن هم معمولا درست پیش از طلوع افتاب و گاه هاون بود (همانطورکه همین موضوع در مورد صبح روز چهارم برای روان نیز در نظر گرفته می شود و درست پیش از طلوع افتاب باید مراسم چهارم پایان بپذیرد). پس به نظر اتفاقا از نظر گاهشماری امسال با سال های دیگر متفاوت است و می توانست مبنا صبح روز اورمزد و فرودین ماه و همینطور زمان آن هم درست پیش از طلوع افتاب روز اورمزد و فرودین ماه باشد. واقعا جالب است که بدانیم چه گفتگوها و روندی طی شده است تا دیدگاه شماره 1 از سوی این انجمن اعلام شود؟ شاید برعکس این که در نوشته بسیار بر علمی بودن و گاهشماری تاکید شده پرسش عمده این بوده است که «روان درگذشتگان» در این یک روز «اورداد» چه خواهند کرد و شاید برای همین «آتش افروزی» را همان پایان گاه گاتابیو گذاشته اند تا حداقل انها «همانند هر سال دیگر» به جایگاه خود برگردند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04