لوگو امرداد

سبزی پلو نوروز به موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت انگلیس رسید

1 1 1موزه ویکتوریا و آلبرت انگلیس با غذاهای ایرانی «سبزی پلو با ماهی» و «کوکوسبزی» به پیشواز نوروز رفت.

به گزارش ایسنا، این موزه که به اختصار V&A نامیده می‌شود، در شهر لندن جای دارد و یکی از ارزشمندترین و پرمایه‌‌ترین ذخایر هنری و فرهنگی جهان را با بیش از دو میلیون اثر در اختیار دارد؛ دارایی‌هایی با پنج‌هزار سال دیرینگی و از جنس سرامیک، شیشه، منسوجات، لباس، نقره، آهن‌آلات، جواهرات، مبلمان، آثار قرون وسطایی، مجسمه، چاپ، نقاشی و عکس.

موزه «ویکتوریا و آلبرت» اکنون در آستانه‌ی آغاز سال نو و گشایش نمایشگاه «ایران حماسی»، ویدیویی از سبزی پلو با ماهی و کوکوسبزی، غذاهای سنتی ایران در مناسبت عید نوروز را به همراه تصاویری از شاهکارهای هنری ایران که در این موزه نگهداری می‌شود، منتشر کرده و به این دو پرسش که سال نو ایرانی چیست و چگونه جشن گرفته می‌شود، پاسخ داده است.

2 1 1

این موزه سراغ «سابرینا غیور»، سرآشپز و نویسنده‌ی ایرانی‌تبار اهل انگلیس رفته تا درباره‌ی این فستیوال بهاری پرجنب و جوش توضیحاتی دهد. او برای مخاطبان این موزه با بیانی ساده، نوروز را که با فصل بهار آغاز می‌شود، ‌ معنی می‌کند و درباره‌ی غذاهای سنتی ایرانی مانند سبزی‌پلو با ماهی، کوکوسبزی و ماست و خیار که در نوروز تهیه می‌شود، توضیحاتی می‌دهد و از رسم مهمِ دید و بازدید، نوروزانه (:عیدی) دادن به کودکان و جوانان، و پوشیدن لباس‌های رنگی و شاد در روز نوروز سخن می‌گوید.

سابرینا غیور ابراز امیدواری می‌کند که این توضیحات پنجره‌ای کوچک از جهان پرمایه‌ی فرهنگ، هنر و تاریخ ایران باشد که در این موزه نشانه‌هایی از آن را می‌توان مشاهده کرد و در ادامه دعوت می‌کند تا از نمایشگاه «Epic Iran» که در موزه ویکتوریا و آلبرت همزمان با نوروز باستانی برپا شده است، بازدید شود.

3 1 1

در وب‌سایت موزه ویکتوریا و آلبرت نیز درباره این نمایشگاه نوشته شده که تمدن بزرگ ایران هنوز برای بسیاری ناشناخته است و این نمایشگاه فرصتی است برای سفر به ایران باستان تا ایران امروز به همراه بیش از ۳۰۰ اثر نمایش داده‌شده از تندیس‌‌ها، سرامیک، ‌فرش، چاپ، عکس و فیلم که تا پنج‌هزار سال دیرینگی دارند.

این نمایشگاه تا آگوست ۲۰۲۱ (شهریورماه 1400 خورشیدی) در موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت برپا است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30