لوگو امرداد

شادگان از فهرست تالاب‌های جهانی خارج نمی‌شود

shadeganچندی پیش زمزمه‌هایی از خارج شدن تالاب شادگان از فهرست تالاب‌های بین‌المللی (رامسر سایت) به گوش رسید که دلیل آن تخلیه‌ی زباله در نزدیک تالاب عنوان شد اما معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست گفت که مشکل برطرف شده و خطر خروج از فهرست، تالاب را تهدید نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، تالاب بین‌المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار در جنوب خوزستان، به تنهایی بیش از یک سوم مساحت تالاب‌های ثبت شده کشور در رامسر سایت (کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها) را به خود اختصاص داده، زندگی بیش از ۱۰۰ هزار تَن از مردم بومی به این تالاب که در حوزه شهرستان‌های شادگان، آبادان و ماهشهر جای دارد، وابسته است.

آنچه تالاب شادگان را در رده‌ی نخست تالاب‌های کشور جای داده گوناگونی زیستی بی‌مانند آن است، این تالاب یک سیستم زیست‌بومی گسترده از تالاب‌های شیرین و شور، همچنین خلیج جزرومدی خورموسی و جزیره‌های آن است و نقش پیونددهنده  میان رودخانه جراحی و خلیج‌فارس را ایفا می‌کند. تالاب شادگان یکی از مهمترین توقفگاه‌های پرندگان مهاجر و زمستان‌گذر در جهان است.

اما شوربختانه بخشی از این تالاب به جای دفن زباله‌ی شهرها و روستاهای خوزستان تبدیل شده بود که همین مساله زنگ خطر خارج شدن تالاب را از کنوانسیون رامسر به صدا در آورده بود که احمدرضا لاهیجان‌زاده معاون محیط‌زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سال‌ها پیش شهر شادگان مکان دفن پسماندی داشت که در نزدیک تالاب شادگان بود که زندگی تالاب را به خطر انداخته بود.

وی افزود: در همان زمان محیط‌زیست با جدیت موضوع را پیگیری کرد تا به مکان دیگری منتقل شود که بر این پایه مکان جدیدی برای این کار به شهر شادگان داده شد که خارج و بسیار دورتر از تالاب است تا پسماندها در آن مکان تازه تخلیه شوند بنابراین دیگر در مکان پیشین پسماندی تخلیه نمی‌شود.

لاهیجان‌زاده اظهار داشت: مکان جدید کیلومترها دورتر از تالاب است اما اکنون مساله‌ی مهم شیوه‌ی مدیریت پسماند در جای تازه است که به خوبی انجام نمی‌شود، در واقع جای تازه از دید شیوه‌ی مدیریت مشکل دارد و برای مشکلاتش هم به‌تازگی اداره‌ی کل استان خوزستان از شهرداری استان به مراجع قضایی شکایت کرد و مراجع قضایی هم زمان محدودی به شهرداری داده تا مکان را سامان‌دهی کند و اکنون در آن مرحله‌ی مهلت است.

لاهیجان‌زاده پافشاری کرد: بنابراین اکنون دیگر در جای پیشین پسماندی تخلیه نمی‌شود اما شوربختانه سال‌ها در آن مکان پسماند تخلیه می‌شد که همین خطری جدی برای تالاب و زیست‌مندان آن بود که خوشبختانه رفع شد.

وی درباره‌ی اینکه آیا دیگر احتمال خارج شدن تالاب از فهرست تالاب‌های بین‌المللی وجود ندارد، گفت: با کارهایی که انجام شد خطر خارج شدن رفع شده است، البته چند سال پیش هم گفته بودند که اگر حق‌آبه تالاب تامین نشود امکان خروج آن از رامسر سایت وجود دارد که با کارهای صورت گرفته آن زمان هم خطر خروج برطرف شده بود.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست افزود: آن زمان گفته بودند که اگر حق‌آبه‌ی تالاب تامین نشود، آلودگی وارد تالاب شود و تغییر کاربری صورت گیرد، تالاب از فهرست رامسر سایت خارج می‌شود اما با توجه به اینکه چند سالی است آبگیری تالاب به خوبی انجام می‌شود، دوباره زندگی به تالاب برگشته، دست‌یازی (:تعرضی) صورت نمی‌گیرد، همچنین سیستم تصفیه‌ی پساب (:فاضلاب) شهر شادگان بیش از ۹۵ درصد پیشرفت داشته و رهاسازی ماهی در تالاب انجام می‌شود، تالاب اکنون شرایط تا اندازه‌ای نرمال دارد و دیگر خطر خارج شدن از فهرست تالاب‌های بین‌المللی این حوضه‌ی آبی را تهدید نمی‌کند.

وی درباره‌ی حق‌آبه‌ی تالاب گفت: حق‌آبه‌ای که در دید سازمان محیط‌زیست است با عددی که در دید وزارت نیرو است تا اندازه‌ای تفاوت دارد، سازمان ۱.۶ میلیارد متر مکعب را کمینه (:حداقل) آب مورد نیاز تالاب می‌داند اما وزارت نیرو ۹۰۰ میلیون متر مکعب را قبول دارد به هر حال چه عدد ما و چه عدد وزارت نیرو اگر داده شود؛ کمینه آب تالاب تامین می‌شود.

لاهیجان‌زاده درباره‌ی اینکه تاکنون چه میزان از حق‌آبه به تالاب سرایز شده است گفت: با توجه به اینکه امسال خشک‌سالی تا اندازه‌ای شدید داشتیم بنابراین انتظار می‌رود که حق‌آبه‌ی کمتری به تالاب داده شود البته باید سال آبی (آغاز مهر تا پایان شهریور) تمام شود و بتوان گفت چه میزان حق‌آبه به سمت تالاب سرازیر شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13