لوگو امرداد
پیشکش سالنمای راستی به فراخور چهارم خوردادماه خورشیدی

نماهنگ فرخنده جشن خوردادگان

خورداد روز از خورداد ماه، جشن خوردادگان، فروزه‌ی رسایی، والایی و فرازمندی، بر نیکان و بهان، فرخ و خجسته باد. چهارم خورداد‌ماه، جشن خوردادگان به فرخندگی هم نامی روز و ماه به نام امشاسپند خورداد و بزرگداشت جایگاه آن در اندیشه ایرانیان و به پاسداشتِ آب و آبادانی برگزار می‌شود.

فزون توانا باشد خورداد امشاسپند، او موکل است در گیتی بر آب روان پاک و پالوده‎ای که هیچ بدکار بداندیش را توانایی آلوده ساختن آن نیست. (خرده‌اوستا، همازور دهمان)

خوردادگان یكی از دوازده جشن‌های ماهیانه‌ است. ششمین روز از خورداد‌ماه در گاهشمار اوستایی چون نام روز خورداد با ماه خورداد هم‌نام گردد برابر با چهارم خوردادماه خورشیدی، جشن خوردادگان گیرند.
واژه‌ی خورداد، از واژه اوستایی «هَه اُروهتات haurvataat» به چم رسایی و کمال، در جهان مادی نگهبان آب است. آب پاک نمود گیتوی خورداد امشاسپند را بر سفره‎های آیینی گذارند. هستی، زایش و پرورش همه‌ی موجودات جهان از آب است و زمین را نیز آبادانی از اوست. چون اندرسال، اگر نیک شاید زیستن، به سبب خورداد است. او که آب را رامش بخشد یا بیازارد، آن گاه، خورداد از او آسوده یا آزرده بوَد. در گام‌های عرفانی، خورداد، گام رسایی و فرازمندی است. جایگاهی که انسان را در این گام، چون راهنمایی نیکو می‌گردد و چنان که یک رایزن خردمند، آیینه‌وار سبب رسایی و دور نمودن کاستی‌ها می‌شود.

– بشود از کسانی‌ که زندگانی و جهان را به‌سوی تکامل و آبادانی پیش می‌برند باشیم. گات‌ها_هات ۳۰ بند ۹

بی‌گمان فرهنگ والای ایرانیان سرشار از جشن و سرور و شادمانی است. با كوشش فرزانگان فرهیخته شاهد پاسداشت آیین و دین، این یادگارهای درخشان نیاكان خردمندمان هستیم. از روزهای نخست سال 3758 زرتشتیان، 1399 خورشیدی، سالنمای راستی، نخستین ناشر سالنمای زرتشتیان ایران، برآن شد تا با پخش نماهنگ، شادی جشن‌ها و مناسبت‌های زرتشتیان و ایران باستان را به گونه‌ای نو برای دوستداران آیین، فرهنگ و گاهشماری ایرانیان و زرتشتیان به ارمغان آورد. بشود با یاری و پیشنهادهای شما نیک‌اندشان، نیک‌گفتاران و نیک‌کرداران در تازه گردانیدن جهان همازور شویم. جشن خوردادگان شاد باد.

 

WhatsApp Image 2021 05 24 at 18.13.40

جشن خوردادگان در روز خورداد از ماه خورداد یکی از جشن‌های ماهانه است که از برابری نام روز و ماه برگزار می‌شود. واژه‌ی خورداد در اوستا هئوروتات آورده شده و نام یکی از امشاسپندان به چم (معنی) رسایی و کمال است. نیاکان ما در روز خورداد از ماه خورداد را جشن می‌گرفتنند و در این روز به سوی چشمه‌ها و رودخانه‌ها و کنار دریاها می‌رفتنند و نیایش خداوند را به جا می‌آوردند و اهورامزدا را به انگیزه ی فروزه رسایی و پیشرفت ستایش می‌کردند. زرتشتیان به نیایش‌گاه‌ها می‌روند و پس از سرایش اوستا و نیایش در جشن خوردادگان به شادمانی می‌پردازند. در استوره آمده که گذشتگان در این روز با شادمانی به یکدیگر گل پیشکش می‌کرده‌اند.

3 KHORDAD scaled

 نخستین سالنمای فصلی زرتشتیان در سال 1328 خورشیدی به کوشش روانشاد کیخسرو خسرویانی راستی در ایران به چاپ رسید. پیش از آن سالنمایی در ایران ویژه‌ی زرتشتیان به چاپ نمی‌رسید و تنها سالنماهایی درهند چاپ می‌شد و آن هم به گونه‌ی غیرفصلی که هم اکنون سالنمای قدیم نامیده می‌شود. آغاز سال این گونه سالنما‌ها برپایه‌ی گردش در واپسین روز تیرماه است که روز آن نیز پابرجا نیست.

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریمخان زند، ابتدای پل حافظ، نبش خیابان ولدی، پلاک 420

دورواج 88938812-021 پیام‌گیر 88731949-021

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-25