لوگو امرداد
گزارش تصویری از

برگزاری نشست نقش رسانه‌ها در انتخابات به میزبانی روزنامه آلیک

نشست نقش رسانه‌ها در جلب مشارکت حداکثری آحاد مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری به میزبانی روزنامه‌ی ارمنی زبان «آلیک» برگزار شد.

نمایندگان کنونی و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد، نمایندگان رسانه‌ها، نمایندگان هازمان ارامنه، اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی ایرانیان زرتشتی در مجلس و بابک سلامتی، مدیر مسوول هفته‌نامه‌ی امرداد از هازمان زرتشتیان، در این نشست شرکت کردند.

سوریک آبنوسیان رییس هیات‌مدیره‌ی روزنامه آلیک، تنها روزنامه‌ی ارامنه در کشور در نشست با موضوع شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: مساله این است شرکت کردن و یا شرکت نکردن؟ رفتن پای صندوق‌های رای و یا نرفتن؟ فعال یا منفعل بودن و در کُل بودن و یا نبودن؟ پروردگار دانا پاسخ همه‌ی این پرسش‌ها را به ما داده است. همه‌ی راه‌ها را برای ما ترسیم کرده و حتا بیش از آن. همه‌ی علایم را برای راهنمایی ما در آن لحاظ کرده است. پس کافی‌ست نقشه را در مقابل خود گرفته به نشانه‌های آن نگاه کنیم تا بتوانیم تصمیم صحیح و مناسب را بگیریم. با شرکت کردن چه به‌دست می‌آوریم و با شرکت نکردن چه؟ وقتی دست از همراهی کردن یک جریان پس می‌کشیم، آری دستانمان به اصطلاح تمیز می‌ماند در ظاهر شریک آن جریان بد نمی‌شویم ولی درواقع این رفتار نشان‌دهنده‌ی آن نیز است که سکان کشتی کهن و عظیم، بسیار قوی و تاثیرگذار را باری به هر جهت رها کرده و می‌گوییم برای ما فرقی ندارد هر کس می‌خواهد آن را هدایت کند و فراموش می‌کنیم که خودمان نیز در آن کشتی و مسیر که آن می‌رود حاضر هستیم.
سوریک آبنوسیان ادامه داد: برعکس زمانی که در آن جریان و چون موضوع امروز ما شرکت در انتخابات است، زمانی که در انتخابات شرکت می‌کنیم، از میان اشخاصی که نامزد انتخابات شده‌اند از نظر خودمان اصلح‌ترین را انتخاب می‌کنیم و فکر می‌کنیم از میان آنها این یکی می‌تواند مناسب‌تر باشد اما آیا او به‌واقع بهترین انتخاب در جامعه ایران خواهد بود؟ نه لزوما. آیا او پاک‌ترین در جامعه‌ی ایران خواهد بود؟ آیا او به‌‌واقع مدیرترین و مدبرترین شخصیت در جامعه‌ی ایران خواهد بود؟ احتمالا بسیاری از ما دلمان می‌خواست شخص دیگری به جای او بود. اما چه کنیم؟ آیا با غیبت خود می‌توانیم به حل این مشکل کمک کنیم؟
وی افزود: نویسنده‌ی پرتغالی ژوزه ساراماگو در یکی از رمان‌های خود به نام بینایی، ایده‌ای را مطرح می‌کند مبنی براین‌که انتخاباتی در کشوری ناشناس، مردم بدون هیچگونه هماهنگی از پیش انجام شده، در روز انتخابات که روزی تعطیل بود، همه کار می‌کنند جز شرکت در انتخابات. در عمل هیچ‌کدام از افراد آن شهر و یا کشور به پای صندوق‌های رای نمی‌روند . تصورش را بکنید چه بلوایی به‌وجود می‌آید؟ در ادامه‌ی داستان همه‌ی شخصیت‌های مهم، سیاسیون و مدیران اصحاب رسانه سعی در مجاب کردن می‌کنند اما مردم که از راه بینایی به بیداری رسیده‌اند برای‌شان اهمیتی نداشت که چه کسی انتخاب خواهد شد. ولی به راستی در عمل چنان مدینه‌ای محکوم به فنا نیست؟ آیا چنان جامعه‌ای در چنین جهان خشن، فتنه‌گر و پر از تمایلات خصومت‌آمیز که حتا دست از نسل‌کشی هم نمی‌کشد، می‌تواند ادامه‌ی حیات دهد؟ آیا آن جوامع و کشورهایی که به آزادی‌های بسیار مطلوب دست پیدا کرده‌اند و از نظر ما و همه، می‌توانند به‌عنوان‌ الگو و مظهر آزادی و دموکراسی در نظر گرفته شوند، به‌مانند ما از چنین راه‌های ناخوشایند گذر نکرده‌اند؟
رییس هیات‌مدیره روزنامه آلیک در ادامه به پیشینه حرفه‌ای این روزنامه ارمنی اشاره و بیان کرد: روزنامه آلیک بیش از ۹۰ سال است که در تهران به چاپ می‌رسد و کمابیش به همه‌ی شهرهای ایران که ارمنی در آن زندگی می‌کرد و می‌کند فرستاده شده و می‌شود. از سویی دیگر این روزنامه در ارمنستان و همه‌ی جوامع ارمنی‌های جهان روزنامه‌ای آشنا و معتبر به‌شمار می‌رود. بیش از 8 سال است که این روزنامه دارای ضمیمه‌ای به زبان فارسی است که رفته‌رفته به اهمیت و مقدار مطالب آن افزوده می‌شود. خوشبختانه این ضمیمه در میان هم‌میهنان غیرارمنی زبان نیز مخاطبانی پیدا کرده است. برنامه‌ی امروز عصر با پیشنهاد برخی از دوستان این موسسه ارایه شد و مدیریت موسسه هم با کمال میل پذیرفت و انجام آن را به عهده گرفت همانگونه که از عنوان آن معلوم است اهداف آن بدین‌گونه است، ارایه پیشنهادهایی برای تشویق مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات، نشان دادن هم‌بستگی میان همه‌ی آحاد مردم ایران به دور از مسایل قومی و مذهبی. زمانی‌که سرنوشت میهن مطرح است ما نه ارمنی، نه آشوری و نه فارس و کرد و … هستیم و چون این موضوع به این مسایل مربوط نیست چراکه ما هم ارمنی، هم زرتشتی، هم کلیمی و هم فارس و بلوچ و … هستیم همه‌ی ما ایرانی هستیم ایران وطن همه‌ی ماست.

آرام اول، جاثلیق کل ارامنه حوزه‌ی دینی سیلیسی در یک نامه‌ای از سه خلیفه‌ی رهبران دینی ارامنه‌ در ایران، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه‌ی ارامنه‌ی تهران و شمال، اسقف اعظم گریگور چیفت‌چیان، خلیفه ارامنه حوزه‌ی آذربایجان، اسقف سیپان کچه‌چیان، خلیفه ارامنه حوزه‌ی اصفهان و جنوب درخواست کرد تا از پیروان تحت حمایت خود دعوت کنند تا به عنوان شهروندانی وفادار در انتخابات ریاست انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کنند.

در ادامه ساهاک خسروویان، پدر روحانی کلیسای سرکیس مقدس پیام آرام اول را خواند:
«اسقفان گرامی، همانگونه که مستحضرید در روزهای آتی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای انتخاب رییس جمهور آینده‌ی کشور برگزار خواهد شد. از شما می‌خواهیم تا از پیروانی که تحت حمایت روحانی ما قرار دارند درخواست نمایید به عنوان شهروندانی وفادار حضور و مشارکت در انتخابات را وظیفه‌ی مهم شرعی و انسانی خود بدانند.
دوستی و همکاری میان ارامنه‌ی ایرانیان ریشه‌های عمیق در تاریخ دارد. جامعه‌ی ارامنه ایران که از قرن‌ها پیش در جمهوری اسلامی ایران ساکن شده است بخش جداناپذیر جامعه‌ی ایران به شمار آمده و به عنوان شهروندانی آگاه به وظایف خود عمل کرده و در امر توسعه‌ و پیشرفت کشور مشارکت فعال و تمام و کمال داشته‌اند. ضروری است تا با همین تعهد و ایمان، وابستگی عمیق پیروان کلیسای ما به جمهوری اسلامی ایران حفظ شود.
از همکاری‌های تنگانگ و نزدیک میان حوزه دینی سیلیسی و جمهوری اسلامی ایران مطلع هستید. گفت‌وگوهایی که پس از انتخاب ما به عنوان جاثلیق کل ارامنه حوزه‌ی دینی سیلیسی و با همکاری شوراهای خلیفه‌گری میان این حوزه‌ی دینی و ایران در زمینه‌های مختلف اخلاقی، اجتماعی و دینی برقرار شد، با تحرک هر چه بیشتر از طریق برگزاری همایش‌های مشترک در تهران و آنتیلیاس استمرار داشته و در جریان است. سفرها و دیدارهای متقابل میان حوزه‌ی دینی و جمهوری اسلامی ایران، همکاری اسقفان اعظم با مقامات دولتی ایران و نیز مشارکت در همایش‌ها برگزار شده بی‌تردید موجب عمیق‌تر شدن این همکاری و دوستی خواهد شد.
بدینوسیله از محضر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به جهت حمایت‌های به عمل آمده از جامعه‌ی ارامنه‌ی ایران قدردانی کرده و کمال تشکر را دارم. همچنین از کلیه مراجع مسوول دولتی و روحانی که با همکاری نزدیک با رهبران دینی و شوراهای خلیفه‌گری ارامنه ایران در جهت رفع مشکلات موجود تلاش می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌نمایم.
به درگاه خداوند متعال دعا می‌کنیم تا جمهوری اسلامی ایران و همچنین مسوولان و ملت ایران آن را از گزند هرگونه تهدید در امان نگه داشته و آن‌ها را در جهت پیشرفت و تعالی رهنمون شود».

در بخشی از نشست، شاه‌نظریان مجری برنامه به این نکته اشاره کرد که، جاثلیق آرام اول پیام شرکت حداکثری در انتخابات را برای دو کشور لبنان که مرکز حوزه‌ی ارامنه‌ی سیلیسی است و دیگری کشور سوریه نیز فرستاده و کشور سوم جمهوری اسلامی ایران است که نشانگر اهمیت ایران نزد ارامنه است.

سپس گریگوری نرسیسیان (کشیش کلیسای ارامنه تهران) پیام اسقف اعظم سبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران مبنی بر دعوت از همه‌ی مردم ایران و ارامنه برای مشارکت فعال در انتخابات را خواند:
«ملت ایران بار دیگر در فضای انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته و لحظاتی پرشور و نشاط و چشم‌انداز آینده‌ای پرامید را تجربه می‌کند. در هنگامه‌ی تبلیغات انتخاباتی، مطالبه تلاش برای رسیدن به آینده‌ای درخشان، ارتقا سطح کیفی زندگی و توسعه‌ی روابط خارجی از رییس‌جمهوری منتخب، از جمله حقوق طبیعی شهروندان است. از سویی دیگر، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هر کشوری معیاری برای تعیین سطح مردم‌سالاری به‌ شمار می‌آید. از این‌که این‌بار نیز چنین فضایی در ایران ایجاد شده و مردم با نگاهی پرامید در جستجوی نامزد منتخب خود هستند خرسندیم. یقین داریم که ملت ایران با درک بالا و منحصربه‌فرد خود نامزدی را انتخاب خواهند کرد که حراست از تمامیت ارضی کشور، ارتقا سطح زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم و همچنین توسعه‌ی روابط خارجی و همزمان همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان مختلف را که جمهوری اسلامی ایران از الگوهای موفق آن به‌شمار می‌آید، سرلوحه‌ی برنامه‌های خود قرار داده باشد. بدین وسیله از ارامنه ایران می‌خواهم تا به عنوان شهروندان جمهوری اسلامی ایران و با درک صحیح از وظیفه‌ی شهروندی خود در این انتخابات مشارکت فعال داشته باشند زیرا تنها در صورت عمل کردن به وظیفه‌ی شهروندی است که فرد از حق مطالبه خواسته‌های خود برخوردار می‌شود.
اکنون زمان آن است تا به وظیفه و رسالت شهروندی خود عمل نماییم و پس از آن نیز به‌عنوان شهروندان این کشور بی‌تردید فرصت طرح مطالبات خود را خواهیم داشت. یقین دارم مشارکت فعال ارامنه در انتخابات از نگاه مثبت نامزدهایی که برای خدمت به ملت خود اعلام آمادگی کرده‌اند نیز دور نخواهد ماند. برای کلیه‌ی آحاد ملت ایران آنهایی که در این انتخابات مشارکت خواهند کرد همچنین نامزد منتخب مردم آرزوی توفیق دارم و انتخاب ملت را پیشاپیش تبریک عرض می‌‌نمایم».

در بخشی دیگر از نشست، مجری برنامه گفت: اسقف اعظم سبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران از مسوولانی هست که همواره در مجامع جهانی می‌کوشد تمام واقعیت‌ها را به ویژه در رابطه با ارامنه ایران و در مجموع درباره اقلیت‌های دینی بیان کند تا در جوامع بین‌المللی در حد امکان تبلیغات منفی از طرف دشمنان ایران را بی‌اثر کند.

مجتبی میردهقان اشکوذری، فرنشین اداره‌ی امور اقلیت‌های دینی اداره‌ی کل مجامع، علی علی‌پور معاون ادیان و مذاهب اداره کل مجامع وزارت ارشاد ، از باشندگان این نشست بودند.
علی علی‌پور، دیگر سخنران این نشست درباره‌ی نقش و اهمیت رسانه گفت: واژه‌ی رسانه شاید تا چهار و یا پنج دهه‌ی پیش معنا و مفهوم نداشت. این کلمه در واقع برگردان واژه‌ی خارجی مدیا و مدیوم است. مدیوم به معنای واسطه یا حد واسط است و مدیا نیز برگرفته از مدیوم است. رسانه درواقع واسطه‌ی انتقال پیام از فرستنده‌ی پیام به گیرنده‌ی پیام به‌شمار می‌آید. امروزه نقش و اهمیت رسانه را نمی‌توان پنهان کرد و منکر شد. می‌توان گفت کمابیش هیچ کاری و هیچ برنامه‌ریزی و پروژه‌ای در دنیای کنونی بدون مشارکت و همراهی رسانه یا تاسیس نمی‌شود و یا اگر راه‌اندازی شود به سرانجام نمی‌رسد. امروزه به‌ویژه در دوران کرونا بسیاری از سطوح آموزشی نیز از راه رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد. پس نقش رسانه را به هیچ‌وجه نمی‌توان نادیده گرفت و فراموش کرد و کنار گذاشت. رسانه در معنی عام، وسیله و یا ابزاری است برای انتقال پیام از فرستنده‌ی پیام به گیرنده‌ی پیام. با این وصف می‌توان گفت از همان روزی که بشر متمدن روی کره‌ی زمین خواست ارتباط کلامی با هم‌نوع خودش برقرار کند رسانه ایجاد شده مهمترین و نخستین رسانه همان زبان است که در میان همه‌ی اقشار جوامع مختلف بشری وجود دارد و در پی آن خط و نوشتن که به دنبال این‌ها بود که رسانه‌های دیگر شکل گرفت و این جریان سیال گسترش علم در تاریخ بشر به حرکت خودش ادامه داد.
وی افزود: ما می‌توانیم عملکرد رسانه‌ای را در یک مثلث مورد بررسی قرار دهیم. هر عملکرد رسانه‌ای سه بخش تولیدکننده یا فرستنده‌ی پیام، بخش دوم گیرنده‌ی پیام مخاطب را داراست و بخش سوم کانال و یا ابزاری است که پیام از راه آن منتقل می‌شود که همین رسانه است. هرگاه یکی از این سه راس مثلث دچار اخلال و یا خدشه شود دیگر نباید به درست عمل کردن کار رسانه امید داشت. یعنی اگر راس اصلی که فرستنده و تولیدکننده‌ی پیام است تلاش کند که پیامی را ارسال کند که از اساس دارای اشکال است یا واقیت ندارد و یا با هدف فتنه‌گری در حال اتفاق است. مساله‌ای که در رسانه‌های معاند در حال تولید است. تا زمانی که پیام بررسی شود و غیرواقعی بودن خودش را نشان دهد تاثیر خود را در جامعه گذاشته است. ضلع دوم کانال و یا مسیر انتقال پیام و یا خود رسانه است. در این زمینه مشکل چندانی نداریم چون با استفاده از شبکه‌های اجتماعی که وجود دارد هر پیامی بدون اینکه تحریف شود بدون صرف زمان به هر جای دنیا منتقل کند. ضلع سوم و از همه مهمتر مخاطب است پیام برای مخاطب یا گیرنده‌ی پیام تولید می‌شود. در حوزه‌ی رسانه و انتقال پیام و یا در دید گسترده‌تر در انتقال فرهنگ، مخاطب از اهمیت بسیار برخوردار است. اگر مخاطب خودش را مانند کشتزاری در نظر بگیرد که نقش فعالی ندارد و هر کس زودتر بذر پاشید در این کشتزار به یک هدف مورد نظر خودش دست پیدا کرد این مخاطب هیچگونه واکنش فعالی از خودش نشان نداده و خیلی به راحتی دچار انحراف می‌شود. چون رسانه‌ها مختلف هستند نیروهای شیطانی و نیروهای رحمانی همگی در حال دعوت و در راه ابلاغ پیام هستند. در دنیای کنونی رسانه‌های غالب در دست نیروهای شیطانی است بر موج تبلیغات سوار هستند و از نظر کمی می‌توانند غلبه داشته باشند بر رسانه‌هایی که ما مد نظر داریم.
علی‌پور به‌عنوان نتیجه‌گیری بحث گفت: در حال حاضر نقش مهم رسانه‌ها در جمهوری اسلامی برای تشویق مردم برای مشارکت در فعالیت‌هایی از این دست مانند انتخابات ریاست جمهوری و یا فعالیت‌های مشابه ملی-میهنی تنها اطلاع‌رسانی نیست. اطلاع‌رسانی اکنون در درجه‌ی دوم اهمیت قرار دارد. ابزار اطلاع‌رسانی و منابع اطلاع‌رسانی به اندازه‌ای زیاد است و به اندازه‌ای سریع در اختیار مردم قرار می‌گیرد که دیگر کسی منتظر گرفتن خبر نمی‌ماند بلکه خبر خودش می‌آید به محض اینکه به اینترنت متصل می‌شوید خبرها اطلاع‌رسانی می‌شوند. ولی چیزی که برای رسانه‌ها مهم است به‌ویژه در جمهوری اسلامی ایران که می‌خواهد سخن حق را اعتلا ببخشد بصیرت‌افزایی است. بر رسانه‌هاست که در برنامه‌ریزی و عملکردشان را به گونه‌ای طراحی کنند که قدرت تمیز مردم را بالا ببرد. مردم به‌گونه‌ای نباشند که هر خبری اگر از منبع قوی‌تر بود و یا با ابزار تبلیغاتی قوی‌تری اتفاق افتاد بر روی مردم اثرگذار باشد. بنابراین بر رسانه‌هاست که قدرت بصیرت و تمیز حق از باطل و قدرت تحلیل صحیح از اتفاقات را در مردم جا بیاندازند قدرت تعقل مردم را بالا ببرند. بندگانی مورد عنایت و مورد قبول خداوند هستند که پیام را می‌شنوند پیام را دریافت می‌کنند ولی بهترین پیام را انتخاب می‌کنند. اینگونه نیست گه گوش و دریچه فکرمان را بر روی هر رسانه‌ای که مطلبی را می‌خواهد منتقل کند ببندیم مبادا که دچار انحراف فکری شویم. این مورد تایید ادیان الهی نیست. سخن را باید شنید ولی باید قدرت تمیز داشته باشیم. در دنیای امروزی اگر هم بخواهیم نمی‌توانیم گوش خود را بر روی اخبار ببندیم و برای پیام‌هایی که ریز و درشت به رنگ‌های مختلف وارد می‌شود. پس وظیفه‌ی اصلی رسانه در دنیای امروزی بصیرت‌افزایی است. امیدوارم مانند دوره‌های گذشته ملت ایران علی‌رغم جوسازی‌هایی که همه‌ی رسانه‌های معاند ایجاد می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود مشارکت خوبی خواهند داشت. یک برگ زرین دیگری در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران ورق خواهد خورد.

آرا شاوردیان، نماینده جامعه‌ی مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس از دیگر سخنرانان این نشست بود و با اشاره به نقش رسانه‌ها در افزایش میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: نقش محوری یک رسانه در عرصه‌ی انتخابات به‌عنوان یک مولفه‌ی اثرگذار در انتقال فضای ایجاد شده از سوی مجریان و متولیان برگزاری انتخابات از یک سو و تبیین اهمیت شرکت در عرصه‌ی سرنوشت‌ساز ملت ایران از سویی دیگر به نوبه‌ی خود می‌تواند در مشارکت حداکثری بسیار مهم و موثر باشد. مردم به عنوان سرمایه اصلی جامعه مسایل روز را از دریچه رسانه‌ها می‌نگرند و از آن تاثیرپذیر هستند.
شاوردیان یادآور شد: انتخابات از جنبه سیاسی نشان دهنده آگاهی‌های سیاسی جامعه و حساسیت‌های مردمانی است که در آن به‌سر می‌برد. در بعد داخلی اراده ملی را به نمایش می‌گذارد، در بعد بین‌المللی نیز اقتدار ملی را نشان می‌دهد و در نهایت کشورهای دیگر روابط خود را بر اساس میزان آرا و حضور مردم تنظیم می‌کنند.
او با بیان اینکه مردم در انتخابات اراده ملی و روح جمعی خود را به نمایش می‌گذارند و با اشاره به بندهای قانون اساسی که به حق انتخاب مردم اشاره دارند، گفت: یکی از اصول اصلی مشارکت سیاسی شرکت مردم در انتخابات است. مشارکت شهروندان در انتخابات به افزایش همبستگی منجر می‌شود و تضمین کننده امنیت ملی است.

شاه‌نظریان، مجری برنامه از نوجوانی با روزنامه آلیک همکاری می‌کند. وی درباره‌ی پیشینه‌ی روزنامه‌ی آلیک گفت: روزنامه آلیک دومین روزنامه‌ی قدیمی در ایران در مدت 90 سال پیاپی چاپ شده است. آلیک یکی از قدیمی‌ترین اعضای خانواده‌ی مطبوعات در جهان است. قدیمی‌تر از آلیک در حال حاضر تنها 3 روزنامه و نشریه در جامعه‌ی کل ارامنه‌ی جهان چه در جمهوری ارمنستان و دیاسپورای ارامنه وجود دارد.
وی هدف از این نشست را گفت‌وگوی دوستانه‌ با همکاران در سایر نشریه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایر نمایندگان ارامنه اعلام کرد. در پایان نشست با ارایه‌ی دیدگاه‌ها و پیشنهادها درباره‌ی سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، اهمیت شرکت آحاد مردم در این انتخابات و نقش مطبوعات در انتخابات، به بحث آزاد اختصاص یافت.
نشست نقش رسانه‌ها در جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، یکشنبه 22 خوردادماه 1400 از ساعت 19 در کلیسای سرکیس مقدس (خلیفه‌گری ارامنه) تهران برگزار شد.

کلیسای سرکیس مقدس (خلیفه گری ارامنه)

کلیسای سرکیس مقدس (خلیفه گری ارامنه)

2 8

46

ازراست: میردهقان مسوول امور ادیان در وزارت ارشاد اسلامی ایران و شاوردیان نماینده ارامنه در مجلس

ازراست: میردهقان مسوول امور ادیان در وزارت ارشاد اسلامی ایران و شاوردیان نماینده ارامنه در مجلس

روزنامه ارامنه آلیک با قدمت 90ساله

4 9 از راست: بابک سلامتی سردبیر هفته نامه امرداد و ملکیان سردبیر روزنامه آلیک

از راست: بابک سلامتی سردبیر هفته نامه امرداد و ملکیان سردبیر روزنامه آلیک

روزنامه ارامنه آلیک با قدمت 90ساله

روزنامه ارامنه آلیک با قدمت 90ساله

احترام به سرود ملی ایران

احترام به سرود ملی ایران

مجری نشست خبری، شاه نظریان

مجری نشست خبری، شاه‌نظریان

9 8 آبنوسیان رییس هیات مدیره روزنامه آلیک

آبنوسیان رییس هیات مدیره روزنامه آلیک

11 8 کشیش خسرویانی پیام جامعه جهانی حوزه جاثلیق سیسلی را خواند

کشیش ساهاک خسرویان پیام جامعه جهانی حوزه دینی آرام اول، جاثلیق سیسلی را خواند

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس

کشیش نرسوسیان پیام اسقف اعظم سبوسرکسیان را خواند

گریگوری نرسیسیان، کشیش کلیسای ارامنه تهران، پیام اسقف اعظم سبوه سرکسیان را خواند

15 4 علیپور معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی

علی‌پور معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی

17 6 18 5 دکتر آندرانیک سیمونی از جامعه ارامنه

 آندرانیک سیمونی، دکتری زبان ارمنی، هیات‌علمی دانشگاه آزاد از جامعه ارامنه

20 4 غریبیان نامزد شورای شهر تهران

 قریبیان نخستین بانوی ارمنی مسیحی نامزد ششمین دوره شورای شهر تهران

22 3 23 4

آرا شاوردیان نماینده ارامنه در مجلس

آرا شاوردیان نماینده ارامنه در دوره یازدهم  مجلس

27 4

بت کلیا نماینده پیشین آشوریان در مجلس

بت کلیا نماینده پیشین آشوریان در مجلس

چهره سمت چپ: همایون سامه یح نجف آبادی نماینده کلیمیان در مجلس

چهره سمت چپ: همایون سامه یح نجف آبادی نماینده کلیمیان در مجلس

کلیسای سرکیس مقدس (خلیفه گری ارامنه)

بنای یادبود شهدای ارامنه 

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05