لوگو امرداد

یکم آبان‌ماه، در سالنمای رسمی به‌نام ابوالفضل بیهقی نام‌گذاری شد

beyhaghiیکم آبان‌ماه به‌عنوان روز «ابوالفضل بیهقی»، پدر نثر فارسی در سال‌نمای رسمی کشور نام‌گذاری شد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: نام‌گذاری روز یکم آبان‌ماه به عنوان روز ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی، در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.
به گزارش ایرنا رضا شجاع‌مقدم در این‌باره گفت: ثبت روز ملی بزرگداشت بیهقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از خواسته‌های راستین مردم شهرستان سبزوار بود که از سال‌های گذشته به صورت جدی پیگیری می‌شد.
وی یادآوری کرد: با پیگیری و همکاری مسوولان، درخواست راستین مردم دیار سربداران درباره‌ی ثبت ملی روز ابوالفضل بیهقی در خردادماه امسال، از سوی رییس‌جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی است که همه ساله پاسداشت وی فراتر از سطح شهرستانی و در گستره ملی برگزار می‌شود.
شجاع‌مقدم افزود: بیهقی، تاریخ‌نگار نامدار و بلندآوازه‌ی ایرانی است که تاریخ دوره‌ی غزنوی را با نثری فاخر و بی‌مانند نگاشت و از وی به عنوان پدر تاریخ و تاریخ‌نگاران ایران‌زمین نام برده می‌شود.
بیهقی از تاریخ‌نگاران دوره غزنوی است که در سال ۳۸۵ مهی (:قمری) در روستای حارث‌آباد بیهق (سبزوار) زاده شد. وی پس از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار دبیری پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به‌سر برد.
او در زمان عزالدوله عبدالرشید در سال ۴۴۰ قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و زندانی شد. بیهقی پس از رهایی از زندان، باقی عمر را در انزوا به‌سر برد تا آنکه در سال ۴۷۰ مهی درگذشت.
در یک دهه‌ی گذشته، همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی همه ساله در سبزوار برگزار می‌شود.
سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری باختر (:غرب) مشهد قرار دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05