لوگو امرداد

قنات قصبه گناباد، زمزمه از سر گرفت

ghanat 1قنات جهانی قصبه گناباد، پس از خاموشی  و سکوتی کوتاه دوباره زمزمه‌ی جاری زندگی را از سرگرفت.

در روزهای گذشته مظهر قنات ثبت‌ جهانی‌شده‌ی قصبه‌ گناباد به بهانه‌ی‌ جلوگیری از گرفتگی و پس زدن آب در درازای مسیر، ازسوی هیات امنای این سازه باستانی با خاک پر شده بود. این کار بی‌درنگ با واکنش‌های اعتراض‌آمیز از سوی دوست‌داران میراث فرهنگی ایران‌زمین و شهروندان گنابادی روبه‌رو شد.

فرماندار گناباد پیش از این در واکنش اعتراض‌آمیز به پرکردن مظهر قنات جهانی قصبه گفته بود که اجازه نمی‌دهیم با چنین اقداماتی این قنات که یک سرمایه ملی و اثر باستانی جهانی است با خطر روبه‌رو شود.

حامد قربانی افزوده بود که پس از آگاهی از پر شدن مظهر قنات قصبه، به اتفاق مسوولان ذیربط با حضور در محل دستور برداشتن خاک ریخته شده در این مکان صادر شده و تا اطمینان‌ یافتن قطعی از تخلیه‌ی کامل مظهر قنات قصبه گناباد از خاک، پیگیر آن خواهد بود.

وی همچنین  با تاکید بر توجه به توجیهات آب‌بران و هیات امنای قنات قصبه، پر کردن مظهر قنات را با خاک، با استدلال‌های بیان‌شده، راه حل این معضل ندانسته و خواستار برنامه‌ریزی و کارهای  شایسته‌تری در این‌باره شده بود.( خبرگزاری ایرنا، 31 امردادماه 1400)

خوشبختانه با پیگیری دل‌سوزان و مسوولان این کاریز جهانی پس از خاکبرداری دوباره جان گرفت و جاری شد.

در همین راستا حمیدرضا زارع‌حسینی، شهردار گناباد گفت: با تخلیه‌ی خاک از مظهر قنات قصبه، آب دوباره از دهانه این اثر ثبت شده جهانی جریان یافت.

زارع‌حسینی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: به دنبال تاکید و پیگیری فرماندار گناباد و با کوشش پرسنل شهرداری، عملیات خاکبرداری از مظهر قنات جهانی قصبه از پسین (:عصر) دیروز آغاز شده بود که با تخلیه‌ی خاک، جریان آب دوباره در مظهر این کاریز از سرگرفته شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۲۰ تن خاک از مظهر این قنات تخلیه شده است، گفت: عملیات خاکبرداری به دلیل جلوگیری از وارد آمدن خسارت به مظهر قنات با احتیاط کامل صورت گرفت و چندین ساعت به درازا انجامید.

مظهر قنات قصبه گناباد، به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست «میراث جهانی» سازمان یونسکو و نیز طولانی‌ترین قنات جهان، روز گذشته به بهانه‌‌ی جلوگیری از گرفتگی و پس زدن آب در طول مسیر، از سوی هیات امنای این سازه‌ی باستانی با خاک پر شده بود.

ویران‌کردن مظهر قنات در حالی صورت گرفته که این بخش آن به عنوان تداعی عینی آبدهی و ثمربخشی قنات، اهمیت بسیاری نه تنها برای گردشکران جاذبه‌های تاریخی بلکه برای مهندسانی دارد که بر روی یک سازه‌ی مهندسی بی‌مانند۲۵۰۰ ساله پژوهش می‌کنند.

قنات قصبه گناباد، تنها اثر ثبتی استان خراسان رضوی در فهرست «میراث جهانی» سازمان یونسکو و طولانی‌ترین قنات جهان است که به عنوان یک شاهکار باستانی منحصر به فرد هنوز پرسش‌های علمی بسیاری پیرامون چگونگی طراحی و ساخت آن به‌دست ایرانیان در دو هزار و ۵۰۰ سال پیش وجود دارد.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷  کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. سپاس بیکران به همه خوبانی که هنوز دلشان برای ایران اهورایی میتپد و باعث ابادانی ان میشوند ، نه نابودی ان .
    از فرماندار ، شهردار و … که کشته شده ای را زنده کردند سپاسگزارم و از انها قدردانی میکنم . همتتان بلند باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01