لوگو امرداد

مدرسه‌ی تاریخی ظفر همدان بدون آگاهی میراث فرهنگ ویران شد

zafarویرانی سازه‌های تاریخی در ایران چندسالی‌ست شتاب گرفته است و گویی اراده‌ای برای جلوگیری از  این ویرانگری‌ها که نابودی و فراموشی بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی کشور را در پی دارد، نیست. در تازه‌ترین خبرهای از این‌دست، سازه‌ی تاریخی مدرسه‌ی ظفر همدان به عنوان یک ساختمان دارای ارزش فرهنگی، بدون هماهنگی و آگاهی اداره‌کل میراث فرهنگی این شهر سراسر ویران شد.

به گزارش ایرنا، علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این‌باره گفت: موقعیت و ویژگی‌های ساختمان‌ها و سازه‌های تاریخی دارای ارزش فرهنگی شهر همدان به شهرداری گزارش می‌شود که در بسیاری موارد شاهد ویران‌کردن این سازه‌ها بدون هماهنگی و پروانه‌ی(:مجوز) میراث فرهنگی هستیم.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال ثبت جهانی منظر تاریخی شهر همدان هستیم، شهرداری باید با پروانه‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدام به تخریب ابنیه کند،یادآور شد: شهرداری همدان در تخریب برخی سازه‌ها مانند ساختمان تاریخی مدرسه‌ی ظفر هیچ‌گونه هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی نداشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: شهر همدان طولانی‌ترین تداوم حیات بافت تاریخی و شهری را در کشور دارد که از تپه باستانی هگمتانه آغاز و به بناهای دوره معاصر می‌رسد.

به گفته‌ی وی، این تداوم فرصت و ظرفیت بی‌نظیر و مهمی است که باعث شده بافت تاریخی همدان با شهرهایی مثل کاشان، یزد، اصفهان و تبریز متفاوت باشد.

مالمیر ادامه داد: اگرچه در بررسی بافت باید از هگمتانه شروع کنیم اما در زمان تحقیق متوجه می‌شویم این بافت و تداوم تاریخی حیات در آن زنجیروار به هم وصل شده است.

وی افزود: برای معرفی آثار و جاذبه‌های موجود در بافت تاریخی باید آن‌ها را کدگذاری کنیم و این کدها دربردارنده‌ی تک تک آثاری است که به صورت ملموس در این مناطق وجود دارند که البته شاخص‌ترین آن‌ها در بافت تاریخی هستند بنابراین چند ویژگی مهم در بافت تاریخی وجود دارد که یکی سازه‌های ممتاز هر محله و دیگری مرکز محله‌ها هستند.

به گفته‌ی وی، در همدان برخی به بافت تاریخی به عنوان یک تهدید نگاه می‌کنند اما در همه جای جهان بافت تاریخی را فرصت می‌دانند.

وی با بیان اینکه آثار باستانی کشف شده در میدان مرکزی همدان و تبدیل آن به موزه  فرصتی برای جذب گردشگر و درآمدزایی است، تصریح کرد: برای احیای و پویایی بافت قدیم و جاذبه‌های آن در راستای رونق صنعت گردشگری، باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب و هدفمند انجام شود.

به گزارش ایرنا، ۳۵ خانه تاریخی دارای ارزش در همدان وجود دارد که با خطر ویرانی روبه‌رو هستند.

استان همدان دارای یک هزار و ۸۳۰ اثر تاریخی و باستانی است که نزدیک‌به هزار اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10