لوگو امرداد
ورهرام ایزد خجسته باد، 14 مهرماه خورشیدی

سالروز گشایش مجلس شورای ملی ایران

264px Majles Shora Melli Entrance2ورهرام ایزد خجسته باد. امروز پیروز و فرخ روز  ورهرام و مهرماه، 20 مهرماه سال ۳۷۵۹ زرتشتی، چهارشنبه 14 مهرماه ۱۴۰۰ خورشیدی، ششم اکتبر ۲۰۲۱ میلادی

مجلس شورای ملی آیین آغاز نخستین دوره خود را 14 مِهرماه 1285 در كاخ گلستان با حضور مظفرالدین سلطان قاجار برگزار كرد.

مجلس شورای ملی ایران در ۱۴ مهر ۱۲۸۵ خورشیدی به عنوان یکی از نخستین مجلس غیراروپایی آغاز به کار کرد. (۵۰ سال پیش از مجلس پاکستان،۴۱ سال پیش از مجلس ژاپن، ۱۴ سال پیش از مجلس ترکیه، ۱۳ سال پیش از مجلس هند)
با گشایش مجلس شورای ملی ایران نظام حکومتی ایران پارلمانیِ سلطنتی (اصطلاحا مشروطه) شد. پس از گشایش در کاخ گلستان، خانه‌ای در میدان بهارستان (جنب مسجد و مدرسه سپهسالار) به تشکیل نشست‌های مجلس شورای ملی اختصاص یافت که تا انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ خورشیدی بیشتر نشست‌ها در همان‌جا تشکیل می‌شد. مجلس شورای ملی پارلمان ایران بود که در جریان جنبش مشروطه و بر پایه نخستین قانون اساسی ایران تشکیل شد. در دوران‌های آغازین مجلس، به احترام فرمان مشروطیت مظفرالدین‌سلطان به مجلس شورای ملی ایران «دارالظفر» یا «عدل مظفر» نیز می‌گفتند. در زمان محمدرضا شاه پهلوی دوم قوه‌ی مقننه‌ی ایران دومجلسی شد و همراه با مجلس سنا در حکم مجلس ایران بود. مجموعه مجلس شورای ملی و مجلس سنا را بیشتر با نام «مجلسَین» می‌خواندند. از صدور فرمان مشروطیت در سال ۱۲۸۵ خورشیدی تا انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی 24 دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد که البته در میان برخی از این دوره‌ها ایام فترت پیش می‌آمد و کشور بدون مجلس می‌ماند.
مجلس نوپا در نشست سوم خود رای به انتشار روزنامه مجلس و خريد يک مطبعه (چاپخانه) برای آن داد كه از سوم آذرماهِ همان سال در هشت رویه كار انتشار خود را آغاز كرد، هدف از انتشار این روزنامه درج متن مذاکرات مجلس، سخنرانی‌های نمایندگان، متن طرح ها و لوایح، مصوبات و شکایات دریافتی از شهروندان و انتقاد اصحاب نظر از سخنان نمایندگان، طرح ها و مصوبات بود. نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای ملی و بنیانگذار کتابخانه، موزه و چاپخانه مجلس است. کیخسرو شاهرخ با فرنام (:لقب) ارباب کیخسرو (زادروز ۷ تیر ۱۲۵۴ کرمان، مرگ ۱۱ تیر ۱۳۱۹ تهران)، از سال ۱۲۸۸ تا ۱۳۱۹ (از دوره دوم تا یازدهم) نماینده مجلس شورای ملی (کرسی جامعه زرتشتیان) و رییس انجمن زرتشتیان تهران بود. از ارباب کیخسرو به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های جامعه زرتشتی ایران و از شخصیت‌های خوش‌نام تاریخ معاصر ایران یاد می‌شود.
پس از امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه در امرداد ۱۲۸۵ یک مجلس موقت (که از آن با عنوان نخستین مجلس موسسان نیز نام برده شده) برای تدوین نظامنامه انتخابات مجلس ملی در تهران گشایش یافت. نمایندگان آن بیشتر بازرگان، روحانی، و روسای اصناف بازار تهران بودند. بر اساس این قانون انتخاب‌شدگان به شش طبقه تقسیم می‌شدند: شاهزادگان و قاجارها، روحانی و طلاب، اعیان و اشراف، بازگانان داری تجارتخانه معیّن، مالکان با دست‌کم هزار تومان دارایی و صنعتگران و پیشه‌وران از صنوف شناخته شده و دارای مغازه‌ای با شرایط مشخص. انتخاب‌شوندگان شامل ۱۵۶ نماینده بودند که از این تعداد ۶۰ کرسی به تهران و ۹۶ کرسی به دیگر ایالات اختصاص داده شده بود. نامزدهای پارلمانی می‌بایست خواندن، نوشتن و تکلم به زبان فارسی را قادر باشند.

c 1 امروز فرخ روز ورهرام ایزد
همایون باد ورهرام ایزد پیروزی‌بخش

زرتشتیان امروز، به مانند نیاکان خود در روز ورهرام ایزد بیستمین روز ماه گاشماری زرتشتی، با خواندن ورهرام یشت اهورامزدا را نیایش می‌کنند و آرمان دارند که پیروزی و شادکامی در زندگی بهره آنان شود و نیز همه کسانی را که به پیروی از پیام اشو زرتشت، پیام‌آور یکتاپرستی؛ در تازه‌گردانیدن زندگانی، پیش بردن جهان هستی و گسترش آیین راستی می‌کوشند پیروز و سرافراز گرداند.
ورهرام، ایزد پیروزی و سرافرازی است. در ادب مزدیسنا و آریایی کهن ، بهرام ایزد در پیکره‌های بسیار زیبا ، نیرومند ، تیزرو ، برنا ، شاداب ، شاهین تیز پرواز ، مرد رایومند و …. دادگری و درستی و خوشی و یکرنگی مى‌دارد و اهریمن زدایی مى‌کند، به نیکان و ستایندگان نیرو مى‌دهد و بر دشمنان خشم مرگ مى‌آورد و در کار آشتی هم کوشاست. آشتی که از راه درست اشو زرتشت سپنتمان آن را ستود و همواره در آرزوی برپایی‌اش بود و از برای پیروزی خود و پیش بردن آواژگان بهرام ایزد را ستایش کرد.
بیستمین روز از هر ماه در گاه‌شماری ایرانی «وَرَهرام» نامیده می‌شود، در اوستا ورترغن آمده و در پهلوی ورهران و درپارسی بهرام آمده، ورهرام به چم پیروزی و کامیابی قابل ستایش است. فروزه‌ی پیروزی است. ورهرام ایزد به چم (:معنی) پیروزی قابل ستایش است و به سبب جایگاه پر اهمیتش «شاه ورهرام ایزد» نامیده می‌شود.
در باور ایرانیان پیروزی همواره با ارزش و قابل ستایش بوده است به همین دلیل در اوستا سرود‌های زیبایی در ستایش پیروزی آمده است.
ایرانیان باستان پیش از آغاز هر کار گروه، در نیایش‌گاه ویژه‌ای گردهم می‌آمدند و سرود‌های ستایش پیروزی را با هم می‌خواندند و با روانی نیرومند و اراده‌ای استوار، برای پیروزی، پای به میدان مبارزه‌ی زندگی می‌گذاشتند.
در بهرام‌یشت آمده‌است که بهرام آفریده اهورا نیرومند و فرهمند است و نیروی بینایی شگفت‌انگیزی دارد. او یورش همه دشمنان را، چه جادوان و پریان، و چه کَوی‌ها و کَرَپان‌های «ستمگر» را در هم می‌شکند، جهان را تازگی و آشتی می‌بخشد و به خوبی آرمان‌ها را بر آورده می‌کند. بهرام هم‌چنین توانایی فرزندآوری و بازوان نیرومند و تندرستی و دلیری می‌بخشد.
آذر بهرام همان سومین آتشکده‌ی بررگ ایران هست آذر برزین مهر در ریوند خوراسان، در آتش بهرام نیایش، بند شش آن، کوه نام برده شده است.
نیایش‌گاه‌های شاه ورهرام ایزد در خرمشاه یزد، زین‌آباد یزد، شریف‌آباد اردکان، امیریه‌ی تهران، تهران پارس، کرج، کرمان و اهواز وجود دارد. از آیین‌های این روز پختن آش، سیروگ و پخش شیرینی و نخود مشکل‌گشا است.
نماد این روز نیز گل «سنبل» در دین زرتشتی است.

یادآوری می‌شود، در شرایط ویژه‌ی کنونی که با فراگیری ویروس کرونا در کشور پیش‌آمده، نیایشگاه‌های شاه ورهرام ایزد بسته است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30