لوگو امرداد

کاروانسرای فرسنج و تاج‌آباد همدان؛ میزبان ارزیابان یونسکو

farsanjدر ادامه‌ی بازدید ارزیابان یونسکو از کاروانسراهای ایرانی برای بررسی و ثبت در فهرست جهانی، امروز کارشناسان این نهاد فرهنگی برای بازدید از دو کاروانسرای استان همدان وارد این کهن‌دیار می‌شوند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این‌باره گفت: ارزیابان یونسکو تا چند ساعت آینده وارد همدان شده و از کاروانسراهای «تاج‌آباد» و «فرسفج» بازدید می‌کنند.

سیده مریم مختاری‌موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در این بازدید این دو کاروانسرای تاریخی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، افزود: ارزیابان در آغاز از کاروانسرای «فرسفج» شهرستان تویسرکان و سپس از کاروانسرای «تاج‌آباد» شهرستان بهار بازدید خواهند کرد.

وی در ادامه گفت: افزون‌بر این دو بازدید تخصصی، بازدید از تپه تاریخی هگمتانه نیز پیش‌بینی شده است و امیدواریم ارزیابان فرصت بازدید از این اثر ارزشمند را نیز داشته باشند.

کارشناسان ارزیاب یونسکو در پی گردآوری  پرونده‌ی زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران و برای بررسی ویژگی‌های کالبدی و مستندات پرونده کاروانسراهای «فرسفج» شهرستان تویسرکان و «تاج‌آباد» شهرستان بهار تا ساعاتی دیگر وارد استان همدان شده و از این دو سازه‌ی تاریخی بازدید می‌کنند.

گفتنی است کاروانسرای «تاج‌آباد» یکی از کم‌شمارترین کاروانسراهای مدور ایران و تنها کاروانسرای دایره‌ای‌شکل باختر کشور، در روستای تاج‌آباد شهرستان بهار استان همدان جای دارد. این کاروانسرا در سال ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۷۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. همچنین کاروانسرای شاه‌عباسی«فرسفج» یکی از سازه‌های تاریخی و ارزشمند شهرستان تویسرکان و بازمانده از دوران صفویه است که در میان زیست‌بوم روح‌‌افزای دشت قلقلرود و شهر فرسفج خودنمایی می‌کند.

ارزیابان یونسکو پیش از این، از بسیاری از کاروانسراهای ایرانی در استان‌های گوناگون بازدید کرده‌اند.

با ارزیابی کارشناسان یونسکو و گردآوری پرونده‌، بناست 56 کاروانسرای ایران به عنوان یک پرونده‌ی زنجیره‌ای از این سازه‌های ارزشمند، در نشست سال 1401 خورشیدی (2022 م) به ثبت جهانی برسد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27