لوگو امرداد
در امرداد 446 چاپ شده است

نیک‌اندیشی با ساختن بیش از 450 مدرسه در ایران

p03 3مهرماه، سال‌هاست که در کشور ما یادآور بازگشایی مدرسه‌هاست. در این دو سالی که به‌شوند بیماری کرونا مدرسه‌ها غیرحضوری شده است، بیش از پیش اهمیت و بایستگی رفتن بچه‌ها به مدرسه به چشم می‌آید.

شاید کمتر کسی از نسل کنونی ما، هازمان بدون مدرسه را دیده باشد و این بیماری کرونا بود که ناگهان لمس چنین رخداد هولناکی را برای همه فراهم ساخت.

اما برای نسل گذشته‌ی ما نبودن مدرسه بسیار قابل لمس بوده و کمبود آن همیشه احساس شده است. در این میان انسان‌های نیک‌اندیشی که بایستگی مدرسه را برای نسل‌های آینده احساس کرده‌اند، کوشیده‌اند تا به ساخت و ساز مدرسه یاری رسانند و فرهنگ مدرسه‌سازی را گسترش دهند.

یکی از سرآمدان مدرسه‌ساز ایران، شادروان جلیل خسرو شاهی است. او بیش از 450 مدرسه در ایران ساخته است که بالاترین شمار مدرسه‌سازی در کشور است.

جلیل خسروشاهی در سال 1298 خورشیدی در تبریز زاده شد. خانواده‌ی خسرو‌شاهی پیشینه‌ی مهمی در صنعت و تولید کشور دارند. خاندان وی از بازاریان و بازرگانان بنام آن زمان بودند و برخی از مهم‌ترین کارهای این خانواده، بنیادنهادن شرکت سرمایه‌گذاری البرز و مالکیت گروه صنعتی مینو و کارخانه‌های تولیددارو، تولی‌پرس و چندین کارخانه و تجارت‌خانه در ایران است. پس از انقلاب نیز برخی از اعضای این خانواده‌ی کارآفرین به پیروزی‌ها و سمت‌های مهمی در خارج از ایران رسیدند …

از دیگر کارهای مهم و تاثیرگذار خسروشاهی مدرسه‌سازی در ایران است. وی هر‌ سال سود به دست آمده از بازرگانی و کارخانه‌هایی را که داشت برای معتمدانش در سراسر کشور می‌فرستاد و از آن‌ها می‌خواست مدرسه بسازند و دستاورد این تصمیم، ساخت ۴۵۷ مدرسه در همه‌ی روستاهای دورافتاده‌ی ایران است.

در هیچ‌کدام از مدرسه‌ها نام و نشانی از خسروشاهی دیده نمی‌شد. حتا مسوولان آموزش‌‌وپرورش هم نامی از او نشنیده بودند و دانش‌آموزان نیز هیچ‌گاه چهره‌ی او را ندیدند.

آنچه در بالا آمده بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «نیک‌اندیشی با ساختن بیش از 450 مدرسه در ایران» به قلم مهین‌دخت دهنادی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره ۴۴۶ هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  ۴۴۶  از ‌‌دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. یکی از نام آورترین و نیکوکارترین افراد این دوران، می شود گفت جناب خسروشاهی است. جهان دستکم در این پنجاه سال اخیر ، شاید همانند این نیکوکار کمتر به خود دیده است . نيکوکاری که دوست داشت گمنام باشد. اینگونه اشخاص افتخار ایران و الگویی درجه یک برای همه مردمان هستند. وی علاوه بر نیکوکاری ، يک ایران دوست بود و به میهن عشق می ورزید. یادش گرامی، نامش جاویدان و راهش پررهرو باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27