امرداد در راستای گسترش گفتوگو، شفافیت و ارتباط نزدیکتر انجمن زرتشتیان تهران با هموندان، گفتوگوی مجازی «پرسش از شما، پاسخ از انجمن» را منتشر میکند. این گزارش فرصتی است تا همکیشان دغدغهها، پیشنهادها و پرسشهای خود را درباره مسایل فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و اجرایی جامعه مطرح کنند و پاسخ مسوولان انجمن را بیواسطه بشنوند.
امرداد از همه هموندان دعوت میکند با مشارکت فعال خود، در شکلگیری گفتوگویی سازنده برای آینده جامعه زرتشتی سهیم باشند.«پرسش از شما، پاسخ از انجمن» فرصتی است برای شنیدن دیدگاهها، دلواپسیها و پیشنهادهای هموندان و پاسخگویی مستقیم انجمن زرتشتیان تهران.
*همکیشان ارجمند میتوانید پرسشهای خود را از انجمن زرتشتیان تهران با پیامگیر امرداد به شناسه: @amordadpayamgir یا شماره 09198040593 در بله بفرستید.
*پایین همین صفحه نیز میتوانید پرسشها و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.
پرسش و پاسخهایی که تاکنون به دستمان رسیده در گزارش زیر آمده و با رسیدن پرسشهای تازه این پست به روز میشود.
پرسش: درود. هیات امنا رستم باغ چگونه تعیین میشوند و برای چه مدت فعالیت دارند؟ آیا هموندان انجمن هم در آن حضور دارند؟
پاسخ: بنابر وقفنامهی موقوفهی ارباب رستم گیو، موقوفات با واقف و پس از درگذشت او با هیاتی متشکل از پنج تن است. هیات پنج نفره بدین گونه هستند: الف) بانو مروارید گیو و پس از فوت او رشید امانت و پس از او خسرو ترکی و پس از فوت هر سه تن یکی از افراد ذکور زرتشتی به انتخاب انجمن زرتشتیان تهران ب) دو تن از اولاد ارشد ذکور خانوادهی گیو ج) 2 تن نماینده از انجمن زرتشتیان تهران اعم از کارمند انجمن یا خارج از انجمن به انتخاب انجمن مزبور. بنابراین، بر اساس وقفنامه، هر گردش انجمن زرتشتیان تهران این اختیار را دارد که 3 تن از هموندان موقوفه را انتخاب و معرفی کند. در راستای اجرای مفاد وقفنامه موقوفهی روانشاد ارباب رستم گیو و نامهی انجمن زرتشتیان تهران به تاریخ 22 مهرماه 1396 خورشیدی به شمارهی 43/1076 و نیز حکم اداره اوقاف به تاریخ 17 اسفندماه 1399 خورشیدی شمارهی 99/1204000، هموندان فرخزاد اردشیریان شریفآبادی، جمشید غریبشاهی یزدی و خدامراد مزداپور «به روش ادواری» برای شرکت در هیاتامنای موقوفهی ارباب رستم گیو، با رعایت مفاد وقفنامهی آن روانشاد، برگزیده شدند و در انتخابات نشست مشترک در تاریخ پنجم امردادماه 1400 خورشیدی نام هموندان هیاتامنا بدینگونه اعلام شد: فرخزاد اردشیریان شریفآبادی (مدیرعامل)، جمشید هرمزدیاری، جمشید غریبشاهی یزدی، خدامراد مزداپور.
پرسش: رابطه کاری و حقوقی انجمن با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در مورد مدیریت موقوفات خاص زرتشتیان چگونه است؟ آیا در واگذاری، اجاره یا تغییر کاربریها با موانع قانونی یا اداری مواجه هستید؟
پاسخ: رابطه میان انجمن زرتشتیان تهران و سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد موقوفات زرتشتیان، یک رابطه «تولیت خصوصی همراه با نظارت قانونی دولت» است؛ اما جزئیات آن به متن هر وقفنامه بستگی دارد.همه موقوفات ایران، اعم از اسلامی یا متعلق به ادیان دیگر، مشمول قوانین وقف کشور هستند. طبق قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف، موقوفات دارای متولیِ تعیینشده در وقفنامه (موقوفات خاص یا غیرمتصرفی) اصولاً توسط همان متولی یا هیئت امنای تعیینشده اداره میشوند و سازمان اوقاف نقش نظارتی دارد، نه مدیریتی مستقیم.در بسیاری از موقوفات زرتشتیان، متولی یا هیات امنا در خود وقفنامه تعیین شدهاند. در برخی موارد اعضایی از انجمن زرتشتیان تهران نیز در هیات امنای موقوفات حضور دارند، اما همه موقوفات زرتشتیان مستقیماً زیر نظر انجمن زرتشتیان تهران نیستند. برای نمونه در موقوفه رستم گیو و بنیاد رستم آبادیان به تفکیک شخصیت حقوقی موقوفه از انجمن اشاره شده است.در سالهای مختلف مواردی از چالشها بین انجمن زرتشتیان تهران و سازمان اوقاف و امور و خیریه بوده است، ترکیب هیات امنای برخی موقوفات، تفسیر مفاد وقفنامهها، حدود اختیارات متولیان و نحوه نظارت سازمان اوقاف برخی از این چالشها بوده است.
پرسش: درود فراوان. آيا ساختمانهای اوقافی قصر فیروزه که در اختیار دیگران هست، انجمن قراردادی دارد، و آیا اجارهای دریافت میکند؟
گویا پیش از این اجارهای میدادند، ولی چون کم بوده، انجمن صرفنظر کرده است.
پاسخ: درود، در رابطه با زمینهای موقوفه ارباب کیخسرو شاهرخ (قصرفیروزه) که مالکیت و تولیت آن با انجمن زرتشتیان تهران هست، در حال حاضر قراردادی جاری نیست و اجارهای توسط انجمن زرتشتیان تهران دریافت نمیگردد.قرارداد گذشته بدلیل اینکه مشکل حقوقی داشته است قابل اجرا نیست و انجمن زرتشتیان تهران در تمام ادوار گذشته با تلاش همواندان خود و مشاوره افراد خبره در حال بررسی و مذاکره برای حل این مشکل حقوقی و دریافت اجاره بوده است.در این دوره انجمن هم ادامه روند حقوقی ادوار گذشته پیگیری خواهد شد و امیدواریم که بتوانیم به نتیجهای مطلوب جامعه برسیم.
پرسش: «وضعیت رسیدگی به سالمندان جامعه چطور است؟ آیا ظرفیت خانه سالمندان زرتشتی (مثل سرای سالمندان مارکار یا پذیرشهای دیگر) جوابگوی نیازهای فعلی جامعه پایتخت هست؟
پاسخ: انجمن زرتشتیان تهران از ابتدای تاسیس خود بعنوان یک بنیاد خیریه، حمایت از سالمندان را یکی از وظایف اصلی خود قرار داده است. در حال حاضر، خانه سالمندان زرتشتیان تهران با مجوز رسمی از سازمان بهزیستی و طبق نیتنامه و اساسنامه خود، به متقاضیان همکیش و بالای 60 سال خدمات ارائه میدهد. ضمن اینکه کمیته رفاه و تامین اجتماعی (مددکاری) انجمن در حال توسعه است تا بتواند امکانات و مراقبتهای گستردهتری را به سالمندان ارائه دهد. علاوه بر این، انجمن خیریه درمانی زرتشتیان و درمانگاه یکانگی نیز در کنار این مجموعه، با هدف کمک به سالمندان و نیازمندان درمانی همکاری مؤثری دارند.
پرسش: با درود فراوان؛ تشکر فراوان از پاسخگویی سریع به سوال اولم موفق باشید عزیزان
سوال دوم: رابطه انجمن با هیاتهای اجرایی مکانهای تحت پوشش چگونه است؟ (اینگونه که من شنیدم هیات اجرایی افراد داوطلب هستند و حقوق بگیر نمیباشند چنانچه اشتباه میکنم لطفا تصیح بفرمایید) و چگونه با دو موضوع متضاد زیر روبهرو میشود:
۱- جهت جلوگیری از دلسرد شدن افراد دلسوز هیات اجرایی که گاهی هم شاید اشتباه مدیریتی داشته باشد.
۲- جهت پاسخگو کردن هیات اجرایی به مشکلات موجود در آن مکان و بالا بردن احساس مسوولیت و تعهد آنها.
با سپاس فراوان؛ سیروس مهرشاه؛ ۶ خرداد ۱۴۰۵
پاسخ: در پاسخ به پرسش شما دربارهی مدیریت هیاتهای اجرایی، باید گفت که شروع به کار این هیاتها در گردش ۴۴ مصوب شد. در آن زمان، هیات مدیره انجمن زرتشتیان با درک صحیح از نیازها و به منظور تسهیل امور اماکن وابسته به انجمن، این تصمیم هوشمندانه و ضروری را گرفت. امروز، همه با افتخار شاهد نتایج درخشان این تصمیم هستیم.
در حال حاضر، مکانهای ارزشمندی همچون قصر فیروزه، مارکار تهران، مارکار یزد، آدریان بزرگ یوسفآباد، باغ اوسون، آدریان تهران و خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان با همت و توان مضاعف هیأتهای اجرایی مدیریت میشوند. تمام افرادی که در این هیأتها همکاری میکنند، همگی مورد تأیید و اعتماد کامل هیأت مدیره هستند و در حقیقت، بازوان توانمند و اجرایی هیأت مدیره به شمار میروند.
در این گردش، آییننامههای داخلی را با دقت بازبینی کردیم و در حال تصویب آییننامه جدیدی هستیم که نقاط ضعف را برطرف و ساختاری پویا و کارآمدتری تدوین بکند. با این آییننامهی نوین، امیدواریم که هموندان گرامی هیأتهای اجرایی بتوانند متمرکزتر، هدفمندتر و با انگیزهای صدچندان، گامهای موثرتری در خدمت به جامعهٔ زرتشتیان بردارند. با هم، آیندهای روشنتر خواهیم ساخت.
پرسش: درود بر دکتر میزانیان. با توجه به دوری مسیر همکیشان ساکن شرق تهران (تهرانپارس ) از مهد پرورش، و سازمان فروهر،خانه فرهنگ و هنر و دیگر اماکن زرتشتیان و البته نزدیکی به مارکار و مجموعه خراشه چه برنامهای برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان این منطقه میتوانید در نظر بگیرید. لازم به ذکر است مجموعه خراشه با اون شرایط خاص در نظر گرفته شده گردش قبل برای ما همچنان مقدور نمیباشد. با سپاس از شما
پاسخ: انجمن زرتشتیان تهران با افتخار در کنار شماست تا لحظاتی شاد، پویا و به یادماندنی را برای شما و خانوادهتان رقم بزند. فضای پارک بازی مارکار تهرانپارس اکنون تجهیز شده و پذیرای کودکان و نوجوانان عزیز است. کتابخانه مارکار با حدود هزار کتاب هر روز پذیرای تمام گروه های سنی است. کسانیکه اهل مطالعه یا تحقیق هستند بهترین مکان برای آنها است تا در آرامش و سکوت ساعت ها از فضا لذت ببرند. زمینهای بسکتبال، والیبال و فوتبال پس از بازسازی کامل، آمادهی رقابتهای پر هیجان شما هستند. مجموعه بابک خراشه نیز با حمایت انجمن، تخفیف ویژهای برای همکیشان در نظر گرفته است و انجمن مفتخر است بخشی از هزینهها را تقبل کند. یعنی شادی و کیفیت، با هزینه کمتر در کنار شماست.انجمن، همراه و برنامهریز ایدههای شماهر ایده، پیشنهاد یا برنامه هایی که در ذهن دارید – از جشن و همایش تا کارگاه و اردو – را به دبیرخانه انجمن ارسال کنید. ما با تمام توان، برنامهریزی و اجرای آن را برای شما مهیا میکنیم. چون باور داریم: توان جامعه، در گرو همدلی و همراهی انجمن است.با هم میسازیم و با هم پیش میرویم.
پرسش: سوال دوم آیا با توجه به استفاده رایگان مجموعه خراشه از چاه آب مارکار، انجمن محترم نمیتواند هفتهای یک جلسه تفریحی بصورت رایگان یا رقمی کمتر را در اختیار همکیشان قرار دهد؟
پاسخ: درود، بهرهبرداری از مجموعه خراشه بر اساس اسناد مزایده که در اختیار تمام شرکتکنندگان در مزایده بوده است انجام میگیرد و هیچ امتیاز خاص خارج از اسناد به کسی داده نشده است.اما فارغ از بخش اول سوال شما، هماکنون انجمن برای استفاده همکیشان از استخر مجموعه سوبسیدهایی را در نظر گرفته است که همکیشان میتوانند ار آن بهره ببرند. لطفاً جهت آگاهی از شرایط استفاده همکیشان از این مجموعه ورزشی به خود مجموعه مراجعه کنید، اطلایههای مربوط به این موضوع در تابلو اطلاعرسانی مجموعه وجود دارد.
دیدگاه: برای بهبود کسبوکارهای کوچک و متوسط و استارتآپهای زرتشتی یک مرکزی ایجاد شود تا هم بخشهای آموزشی مثل مارکتینگ…. جهت توانمندسازی افراد داشته باشد و از طرفی بتوان در آن از افراد باتجربه راهنمایی گرفت. در کل جایی برای هماندیشی متخصصان در این زمینه و ارایه آموزشها و پیشنهادات باشد. باسپاس
پاسخ فرنشین انجمن زرتشتیان تهران: یکی از دغدغههای شخصی من حمایت از استارتآپها و کسبوکارهای کوچک است. جوانان جامعه بسیار با استعداد و باهوش هستند و در دنیای امروز استارتآپ یک پدیده نوظهور و یکی از شروط پیشرفت جامعه آست. فعلا در فاز اول با کانون دانشجویان صحبتهایی شده، بحث استعدادیابی در زمینه هنر در خانه فرهنگ و هنر در دستور کار است. در زمینه ورزش با مجموعه ورزشی بابک خراشه اتفاقات خوبی در راه است. همچنین در کمیته مددکاری انجمن، سر فصل مددکاری کسبوکار هم اضافه شده و در حال تنظیم آییننامه هستیم. اما تا این برنامهها به انجام برسد، از اینجا اعلام میکنم، هر جوان زرتشتی ایده استارتآپی دارد، طرح خود را به انجمن ارایه دهد و در صورت تایید کارشناسان، حتما سرمایهگذاری خواهیم کرد.
پرسش: درود. دکتر میزانیان در رابطه با مشکلات بعد از ازدواج زرتشتیان و اینکه جدایی و طلاق در جامعه زرتشتی تابو هست هم نشستی داشته باشد.
پاسخ انجمن زرتشتیان تهران: این موضوع کاملاً تخصصی هست و انجمن نمیتواند در این زمینه نشستی داشته باشد، ولی میتواند نشستهایی را برای همکیشان با متخصصان این امر هماهنگ کند تا همکیشان از آن بهره ببرند. در ضمن شاید بد نباشد که انجمن موبدان هم این موضوع را از دیدگاه دین زرتشت بررسی کند و نشستهایی در این زمینه داشته باشد.
پرسش سیروس مهرشاهی: در دوره جدید ۴۶، بررسی درآمدهای انجمن و میزان هزینههای جاری و پیشبینی نشده، مکانهای تحت پوشش انجمن چقدر زمان میبرد؟و چگونه اولویتبندی میشود. (زمان الان بحث مهمی است هر خرجی امروز لازم باشد و نشود! هفته دیگر حتما بیشتر خواهد بود و خطر اینکه درآمد به هزینه نرسد بیشتر میشود)
پاسخ انجمن زرتشتیان تهران: باعث افتخار انجمن است که یک همکیش دلسوز، نگران درآمد و هزینهی انجمن است و برای آیندهی جامعه زرتشتیان میاندیشد. گردش ۴۶ در شرایط بحرانی شروع به کار کرد، و حدود ۱۰ اردیبهشت تغییرات قانونی صورت گرفت و از لحاظ کارهای بانکی و موارد دیگر قانونی هیات مدیره جدید قانونی شروع به کار کرده است.
شما درست میفرمایید، زمان مهم است و اگر امروز بخریم بهتر از فرداست. رییس کمیسیون مالی انجمن، خانم زنده نوش به همراه خزانه دار محترم آقای آذرگشاسبی مشغول بررسی موارد مالی انجمن هستند. شخصا هم پیگیر هستم. نیازها رو شناسایی کردیم وارد مرحله کارشناسی شدهایم و به زودی هزینهها مشخص میشود و بر اساس اولویت برای آن بودجه تخصیص مییابد.
در ضمن آییننامه کمیسیون برنامهریزی، بودجه و نظارت راهبردی هم آماده شده است و در مرحله تصویب است، که پس از تصویت یک کمیسیون اختصاص به این امر خواهد داشت.
البته یک نکته خیلی مهم اینکه، ۹۰ درصد درآمد انجمن از اجاره املاک وقفی است، طبق قانون افزایش اجاره ۲۵ درصد مجاز است ولی افزایش هزینهها در این دوماه سال جدید حداقل ۶۰ درصد بوده و ما در این دوره خیلی هوشمندانه و با دقت باید هزینهها رو مدیریت کنیم، و در آخر هر کدام از اعضای جامعه عضوی از انجمن هستند و ما ۲۱ نفر فقط نمایندگان شما هستیم. باهم از این بحران عبور میکنیم.

3 پاسخ
پرسش درود فراوان
آيا ساختمانهای اوقافی قصر فیروزه که در اختیار دیگران هست،انجمن قراردادی دارد،و ایا ااجاره ای دریافت میکند؟
گویا پیش آز این اجاره ای میدادند،ولی چون کم بوده،انجمن صرف نطر نمودهاست.
درود دوست گرامی
پرسش شما در متن گزارش پاسخ داده شده است.
با درود
حدود 2 سال از بهره برداری مجموعه خراشه میگذرد ولی متاسفانه فنسهایی که بین زمین مارکار و مجموعه خراشه گذاشته شده و به عبارتی محیط کارگاهی بوده هنوز جمع اوری نشده و زمینهای مارکار مجدد برنگشته و گویا درب انتهای بن بست خراشه و این مسیر و زمین در اختیار مستاجر این مجموعه میباشد.1-ایا این فنسها جمع اوری نخواهند شد؟2-کل زمینهای محصور شده در قرارداد خراشه ذکر گردیده و متعلق به ان مجموعه میباشد؟3-ایا انجمن محترم تصمیمی برای جدا نمودن و مشخص کردن حریم مارکار و خراشه دارد؟اگر جواب مثبت میباشد لطفا یه زمان تقریبی مشخص نمایید.
با سپاس