لوگو امرداد
در امرداد 446 چاپ شده است

بافق؛ رویش سبز زندگی

p08ارزش کویر را آن‌هایی می‌دانند که در آن سوی چهره‌ی تب‌دار آن نیرویی از بالندگی و زندگی می‌یابند و با کار و کوشش به زندگی خود معنا می‌بخشند؛ همانند مردمان بافق، شهری زیبا در میانه‌ی پهنه‌ای پوشیده از کویر!
نخلستان‌های گسترده، مهرازی دل‌انگیز و دست‌ساخت‌های هنرورانه‌ی مردمان کویر را بهتر از هر جای دیگر در شهر بافق می‌توان دید. آنگاه که 120 کیلومتر از کهن‌شهر یزد دور می‌شویم و گام به میانه‌ی کویر رازآمیز آن پهنه می‌گذاریم، بافق، دومین شهرستان پهناور استان یزد را خواهیم دید که دیده گمارده است تا مسافران و گردشگرانش را با هزار جلوه و زیبایی پذیرا شود.
بافق آب‌و‌هوایی گرم و خشک دارد. گرمای مهربانی و دست‌های یاری‌گر مردمانش پرورش‌یافته‌ی آن آب‌وخاک است. آن‌ها آموخته‌اند که سخت‌کوش باشند و از دل زندگی، روشنی و گرمایی همانند کویر و آفتاب تابانش ارمغان بیاورند. در آنجا از دل خاک کویر، نخل‌های بلند خرما می‌روید؛ درختان پسته سر برمی‌آورد، خوشه‌های طلایی گندم قامت می‌افرازد و دانه‌های درشت انار سرخ پرورش می‌یابد. گیاه روناس نیز خاک کویر را می‌شکافد و می‌بالد و رخ می‌نماید تا به کار زنان و مردان بافق که فرش و پارچه می‌بافند، بیاید. اما در آن زیست‌بوم گرم و تفتیده آنچه از همه آشکارتر است نخل‌های خرماست. دو هزار سال است که در آن پهنه از سرزمین ما نخل‌کاری و پرورش خرما پیشینه دارد. اکنون نیز خرماچینان بافقی از تیرماه تا سربرآوردن نخستین روزهای خزان‌زده‌ی پاییز، خرما از نخل‌ها می‌گیرند.
گرداگرد بافق را کویر دربرگرفته است، اما شگفتانه‌ی طبیعت را بنگرید که در آن خاک خشک، چشمه‌ی پیروزه‌ای در میان دره‌هایی سرسبز و بی‌شمار دیده می‌شود که به‌راستی تماشایی است. در آنجا نهرهایی جاری برای دیدن و سرشارشدن از بخشوده‌های زیست‌بوم هست. باغ‌ها نیز ریشه‌های درختان و گیاهان خود را به خاک بافق سپرده‌اند؛ همانند باغ تیتو با ساختار مهرازانه‌ای باشکوه که از دیرینه‌های تاریخی بافق است و سازه‌هایی آجری و ایوان‌هایی با ستون‌های استوانه‌ای، رخ‌نمایی‌اش را فریباتر ساخته است. تیتو همان تُو‌درتُو است. از فراوانی اتاق‌های سازه‌ی باغ است که چنین نامی به آنجا داده‌اند. درخت هزار ساله‌ی باجگان در 100 کیلومتری جنوب خاوری بافق نیز دیدن‌ها دارد و نماد و نشانه‌ای از رویش زندگی است.

آنچه در بالا آمده بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «بافق؛ رویش سبز زندگی» به قلم بامداد رستگار، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی هشتم (هشتی) شماره ۴۴۶ هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  ۴۴۶  از ‌‌دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07