لوگو امرداد
با آغاز فصل پنجم کاوش‌ در معدن نمک چهرآباد

زندگی معدن‌کاران دوران باستان بررسی می‌شود

 chehr فصل پنجم کاوش در معدن نمک چهرآباد برای روشن شدن زاویه‌های ناروشن زندگی معدن‌کاران دوران باستان (هخامنشیان و ساسانیان) آغاز  شد.   

به‌ گزارش ایلنا، امیر ارجمند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در این‌باره گفت: فصل پنجم کاوش‌ها از سوی  کارشناسان باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان زنجان همراه با اساتید و کارشناسان دانشگاه و موزه معدن‌کاری بوخوم کشور آلمان انجام می‌شود تا زاویه‌های تاریک زندگی معدن‌کاران دوران باستان و جزییات ارزشمندی از تکنولوژی و فرهنگ ساکنان این سرزمین را در دوران هخامنشی و دوره ساسانی آشکار کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: پایگاه ملی معدن نمک چهرآباد که در گویش بومی به دوزلاخ نام‌ور است، شگفت‌انگیزترین محوطه‌ی باستانی کشور از دید حفظ و نگهداری اشیا و آثار تاریخی موجود در آن است و هیات آلمانی این فصل از کاوش، متخصصین باستان‌شناسی در تخصص‌های گوناگون هستند که این فصل از کاوش برای یک ماه تا ۱۴ آذرماه سال 1400  به درازا خواهد انجامید.

ارجمند افزود: با توجه به وجود پرسش‌ها و ابهامات فراوان پیرامون معدن نمک تاریخی چهرآباد، برآن هستیم تا با بهره‌گیری از باستان‌شناسان و دیگر متخصصان مرتبط، پژوهش‌ها و کاوش‌ها در این محوطه تاریخی از سر گرفته شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان یادآور شد: همچنین کاوش در معدن دوزلاخ موجب توجه بخشی از باستان‌شناسی ایران به یکی از شاخه‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته به نام «باستان‌شناسی معدن» شد.

چهرآباد یکی از کم‌شمار معدن‌های نمک باستانی جهان و تنها معدن نمک شناسایی‌شده در ایران است که داده‌ها و مدارکی از استخراج نمک در یک محدوده‌ی زمانی طولانی از نزدیک‌به ۵۰۰ پیش از میلاد تا روزگار کنونی (:معاصر) را دارا است. این معدن تاریخی کهن که در ۷۰ کیلومتری شمال باختری(:غرب) شهر زنجان جای دارد، یکی از کم‌شمار معدن‌های تاریخی نمک در جهان است که در سال ۱۳۷۲ با کشف بقایای انسانی معروف به مرد نمکی آوازه یافت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06