لوگو امرداد

پیکرنگاره‌ی دو ایرانی بر سَردرِ مهم‌ترین کلیسای ارامنه‌ی جهان

shamayel 2پیکرنگاره‌ی (:شمایل) دو ایرانی بر سردرِ ورودی مهم‌ترین کلیسای ارامنه‌ی جهان نقش بسته است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: شمایل نقش‌بسته در ورودی «اچمیادزین»، مهم‌ترین کلیسای ارامنه‌ی جهان، تصویر دو ایرانی است.

به گزارش ایسنا و به‌گفته‌ی روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مرتضی رضوانفر در نشست بررسی «میراث مشترک ایران و ارمنستان» که به دعوت رایزنی فرهنگی ایران در شهر ایروان برگزار شد، گفت: «ارمنستان» در سنگ‌نوشته‌ی (:کتیبه‌ی) سه‌زبانه‌ی داریوش هخامنشی در بیستون با نام ارمینه (به زبان پارسی و ایلامی) و اورارتو (به زبان اکدی) به عنوان یک ساتراپی یا استان ایران شناسانده (:معرفی) شده است.

این زبان‌شناس، ارمنستان را نخستین کشور جهان دانست که مسیحیت را به عنوان دین رسمی و از سوی تیرداد سوم اشکانی در سال ۳۰۱ میلادی پذیرفته و گفت ۱۳ سال پس از آن روم باستان مسیحیت را به رسمیت شناخت.

او افزود: بر پایه‌ی اسناد ارمنی، پذیرفتن مسیحیت، مربوط به بیماری سخت تیرداد و شفا یافتن وی به دست گریگور روشنگر (نخستین رهبر دینی ارامنه و از نسل سورنا سردار ایرانی) است، از این‌رو شمایل این دو ایرانی بر ورودی کلیسای اچمیادزین که مهم‌ترین کلیسای ارامنه‌ی جهان است، نقش بسته است.

به‌گفته‌ی رضوانفر، شهر مذهبی اچمیادزین، تا سال ۱۹۴۵ میلادی به نام «ولاش‌آباد» نامیده می‌شد و به دست ولاش‌شاه (۱۱۷-۱۴۰میلادی) از دودمان پارتیان ایران بنا شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: کلیسای جامع اچمیادزین که در اسناد ایرانی به نام سه کلیسا نامیده شده، محل استقرار جاثلیق (پیشوای جامع) ارامنه است.

اچمیادزین محل اقامت مقامات عالی کاتولیک همه‌ی ارامنه و مرکز کلیسای رسالت ارمنی است. هر هفت سال، در این کلیسا دعای کریسمس مقدس برگزار می‌شود و هزاران نفر از زائران و پیروان برای این مراسم از نقاط مختلف جهان به اچمیادزین می‌آیند. این کلیسا علاوه بر جایگاه مذهبی، دارای ارزش‌های معماری نفیس است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. زائر ( زائران) = آستان بوس ( آستان بوسان)
    وُرودی = دَرآیِشگاه ، آستانه
    نَقش ( پارسیِ اَرَبی شُده ) = نِگاشت ، نِگاشتار ، نِگاره
    اَرمَن = آرمَن : آر – مَن
    آر = خورشید ؛ مَن = کیومَرس ، هومَن ( اِنسان)
    اَرامَنه = اَرمَنیان ، آرمَنیان
    عُضوِ هِیئتِ عِلمی = هَموَندِ گِردآمَدِگانِ دانِشی
    میراث : واژه یِ پارسی اَربی شُده یِ : میراک
    میراک : میر – آک
    میر : بُنِ کُنون اَز مُردَن
    – آک = پَسوَندِ نامساز مِسلِ : خوراک ، پوشاک…
    رَوابِطِ عمومی = رَپتادِ آمگانی ، پِیوَندمانِ هَمِگانی
    رَبط واژه یِ پارسی وَ اَرَبیده شُده یِ رَپت اَست .
    پَسوَندِ – آد نِشانِ دَهَنده یِ گُروهی یا جایی که کاری را اَنجام( اَنگام) می دَهَند.
    نَسل : واژه ای پارسی اَرَبیده اَست : نَ – سل
    نِ – : پیشوَندِ = به پایین ، اَز پُشت که دَر واژه یِ نیا وَ نیاکان بَغی ( باقی) مانده اَست.
    سل : هَمان سیل دَر گُسیل اَست که به اَرَبی رَفته وَ سِیل وُ سِیلاب شُده وَ با دِگَرِشِ دیگَر سِیر گَشته، نِسیل پارسیِ دُرُست نَسل = اَز پُشت یا پِی آمَده ، رَوان شُده

  2. من دوروبر چهار یا پنج سال پیش کلیسای یاد شده را دیدم. راهنمای ارمنی فارسی زبان ما یادم نمیاد ک گفته باشه شمایل تیرداد و سورنا (؟) در کلیسا هست. شاید هم گفته و در گذشت زمان، یادم رفته. ولی درست یادمه ک گفت شمایل شاه عباس بر بالای کلیسا هست و برخی ک دوربین داشتند بخوبی دیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09