لوگو امرداد
در چهارصدمین شماره‌ی امرداد چاپ شده است

پاسارگاد راز خود را گشود

p02400تکه‌سنگی که درگذشته‌های ناروشن از سنگ‌نگاره‌ی انسان بال‌دار در مجموعه‌ی جهانی پاسارگاد جدا شده بود، به تازگی در بررسی‌های کارشناسان پیدا شده است و به گفته‌ی فرنشین (:مدیر) پایگاه جهانی پاسارگاد این تکه‌سنگ وابسته به نگارکَند (:نقش برجسته‌ی) انسان بال‌دار است.

با یافتن این تکه‌سنگ تاریخی، کارشناسان به این باور رسیده‌اند که بی‌گمان سنگ‌نبشته‌ای (:کتیبه) بالای سر نگارکند انسان بال‌دار بوده و دیدگاه برخی از پژوهشگران و نویسندگان باختری (:غربی) که کهن بودن سنگ‌نبشته در این نگارکند را رد و یا پندارینه می‌دانستند، رد کرده و رازهای نهفته در دل تاریخ هخامنشیان آشکار شده است.

در بالای سر نگارکند انسان بال‌دار به سه زبان و با چهار رَج (:سطر) سنگ‌نبشته‌ای با دبیره‌ی (:خط) میخی پارسی باستان در دو رج و به هم چسبیده و ایلامی و بابلی وجود داشته است. از جهان‌گردان اروپایی رابرت‌ کر پورتر (1818میلادی) و چارلز تِکسیه وکوست (نزدیک 1840میلادی) آن را بازگو و نقاشی کرده‌اند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی است که با عنوان «پاسارگاد راز خود را گشود» در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است. متن کامل این گزارش را در رویه‌ی دوم (رویداد) امرداد شماره‌ی 400 بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند:

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29