لوگو امرداد
گزارش تصویری

فروغ آتش سده در یزد

سازمان و باشگاه جوانان زرتشتی یزد با همیاری انجمن‌های زرتشتیان یزد، جشن باستانی ‎سده، کهن یادگار نیاکانمان را گرامی داشت.

با نیایش و گات‌هاخوانی گروه گاتاپویان، شاهنامه‌خوانی گلچهره فلفلی اوستاخوانی، دکلمه نیکتا مژگانی و کیارش شهریاری، اوستا‌خوانی و آتش‌افروزی موبدان کامران لریان، خدامراد گنجی، رستم کاوسیان زاده و اردشیر بازاده و شادی‌افزایی دف‌نوازان فروغ آتش سده روشنایی‌بخش شامگاه دهم بهمن‌ماه 1400 خورشیدی در یزد شد. مجری برنامه فرزانه بمانی پیام شادباش اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس را به مناسبت فرارسیدن جشن سده خواند.
یاد جوانان از دست رفته مهیار فرزانه، رکاب‌زن ملی‌پوش و محمدعماد ملانوری از همراهان آماده‌سازی جشن در دو سال گذشته، گرامی داشته شد.
برگزاری آیین در باشگاه جوانان زرتشتی یزد از ساعت 16 در اینستاگرام انجمن زرتشتیان یزد پخش زنده شد. اگر چه همه‌گیری بیماری کووید-19 از برگزاری همگانی جشن سده کاست اما همچنان دوستداران فرهنگ ایران‌زمین برای پاسداشت آیین‌های ملی می‌کوشند.
جشن سَده، از جشن‌های ایرانی است که در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه برابر مهر ایزد و بهمن‌ماه برگزار می‌شود. جشن سده اشاره به چگونگی پیدایش آتش از سوی هوشنگ شاه پیشدادی و آغاز تمدن است. هنگامی که ایرانیان سال را به دو فصل تابستان و زمستان تقسیم کرده بودند، از آغاز فروردین تا پایان مهرماه هر سال را تابستان می‌گفتند و از آغاز آبان‌ماه تا اسفندماه را زمستان می‌نامیدند آنان هنگامی که صد (سد) روز از زمستان و آغاز و آغاز آبان‌ماه می‌گذست و روز دهم بهمن‌ماه فرا می‌رسید را سده می‌نامیدند و جشن می‌گرفتند. آنان بر این باور بودند که سرمای زمستان از آن پس به آرامی کاهش خواهد یافت. در این آیین زرتشتیان برای نیایش و شادی گردهم می‌آیند. در پایان روز سه تن از موبدان با لباس سپید بر تن و آتش‌دان در دست، هیزم‌های گرد آمده را با آتش می‌افروزند. در این هنگام موبدان بخش‌هایی از اوستای آتش نیایش را می‌خوانند. این جشن سال ۱۳۹۱ با شماره ۸۳۹ در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد و بهمن‌ماه سال ۹۸ به شماره ۲۰۶۷ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

1 29

4 26

5 25

6 22

7 20

9 16

8 19

13 14

15 12

14 12

18 9

20 8

19 8

17 10

21 6

22 7

23 7

24 7

26 5

25 6

27 7

28 5

فرتور از فیروزه منوچهری است.
6744

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. به راستی من متوجه نمی شم اگر بناست گردهمایی نباشه به اصطلاح امروز مجازی و برخط مراسم برگزار بشه در شرایطی که یزد در وضعیت کرونایی نامناسبی هست پس چرا این جمعیت جمع شدند. همیشه عده‌ای باید در حلقه ی یاران باشند پیوستگان و وابستگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-03