لوگو امرداد

سرای سعدالسلطنه‌ قزوین بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده‌ی جهان

کاروانسرای سعدالسطنه که به سرای سعدالسلطنه، سرای سعدیه، سرای سعادت و بازارچه سعدالسلطنه نامور است، در مرکز شهر قزوین در خیابان امام خمینی جای دارد. ورودی اصلی کاروانسرای سعدالسلطنه دارای چهار طاق نما در طرفین و آسمانه‌ای (:سقفی) بدون نورگیر که به گونه‌ی عرق‌چین ساخته شده است و خیابان اصلی را به حیاط اصلی سرای سعدالسلطنه متصل کند.

این کاروانسرا دارای گستره‌ی تاریخی بسیار زیبایی است که بزرگ‌ترین مجموعه‌ی کاروانسرایی شهری قزوین به شمار می‌رود این سازه در روزگار قاجار و در زمان ناصرالدین شاه از سوی سعدالسلطنه، فرماندار وقت قزوین ساخته شده است. کاروانسرای سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای سر پوشیده‌ی جهان و بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران و یکی از کم‌شمارترین کاروانسراهای ایران است که دارای چندین گرمابه، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه است. کاروانسرای سعدالسلطنه در گذشته به عنوان یک سرای بازرگانی بوده است.

این کاروانسرا از سراهای تودرتو و پیوسته به هم ساخته شده است. حجره‌هایی که در حیاط‌ها جای دارند با ایوانچه‌های کاربندی شده نشانگر زیبایی و سنجیدگی طرح هستند که محورهای خاوری (:شرقی)، باختری (:غربی) و شمالی، جنوبی بازار از آن‌ها می‌گذرند. محورهای عمود بر هم در چهار سوق کاروانسرا به هم می‌پیوندد و معماری مکتب قزوین در فضاهای بازرگانی را به شیوه‌ای بسیار زیبا و ماندگار به نمایش می‌گذارند. بر فراز این چهارسوق گنبدی بزرگ و در چهار گوشه‌ی آن چهار نیم گنبد جای دارد که همگی دارای کاربندی و در اوج زیبایی هستند.

بازسازی مجموعه‌ی سرای سعدالسلطنه نیز در چهارچوب پیمان‌نامه‌ای از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی به سازمان به‌سازی و نوسازی شهرداری قزوین واگذار و اجرایی شد.

بخشی از غرفه‌ها و حجره‌های موجود در این کاروانسرای تاریخی، به عنوان رستوران، عکاسخانه‌ی سنتی و سوغات فروشی‌های شهر کاربرد دارد.

این یادمان تاریخی در سال 1316 به شماره‌ی ثبت ۱۰۲۱ در زیر مجموعه بازار قزوین ثبت شد، سپس در سال 1377 به شماره‌ی ۲۰۸۹ به گونه‌ی جدا به نام کاروانسرای سعدالسلطنه ثبت و پس از آن گرمابه‌ی سعدیه به شماره‌ی ۱۲۵۹۸ در سال 1384 ثبت و از کاروانسرا جدا شد.

ورودی سرای سعدالسلطنه

ورودی سرای سعدالسلطنه

2

تندیس ملانصرالدین که در ورودی راسته‌ی نگارالسلطنه جای دارد

تندیس ملانصرالدین که در ورودی راسته‌ی نگارالسلطنه جای دارد

ورودی موزه فرهنگی شاهنامه و اسطوره‌های ایران زمین

ورودی موزه فرهنگی شاهنامه و اسطوره‌های ایران زمین

8

5

6

7

یکی از ایوان‌های کاروانسراهای قدیم

یکی از ایوان‌های کاروانسراهای قدیم

10

11

12

13

14

15

یکی از ایوان‌های کاروانسراهای قدیم

یکی از ایوان‌های کاروانسراهای قدیم

17

18

فرتور از همایون مهرزاد است.

1393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. لذت بردم ممنون از شما آقا مهرزاد بابت عکسهای زیبا ای کاش ازدیگر جاهای دیدنی شهر قزوین هم عکس میگرفتین باز هم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09