لوگو امرداد
همایش بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی (1)

داریوش فرهود: استوارترین پیوند میان مردم، پیوند فرهنگی است

همایش ملی «نکوداشت فردوسی بزرگ و پاسداشت زبان فارسی» از سوی انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی با همکاری خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی، هفته‌نامه‌ی امرداد و دیگر انجمن‌های همسو برگزار شد.

پروفسور داریوش فرهود در آغاز برنامه با اشاره به اینکه فرهنگ پیوند دهنده‌ی مردم، تیره‌ها و ملت‌ها است گفت: گاه پیوندهای سیاسی مانند تجربه‌ی کشورهای کمونیستی، جغرافیایی و همسایگی با برخی کشورها ، مذهبی و حتا زبانی، (اگرچه زبان یکی از شاخصه‌های همگرایی است)، پیوندهای پایداری نیستند و گاه خود دلیل از هم گسستگی ملت‌ها به شمار می‌آیند. برای نمونه کشور شوروی به عنوان همسایه بخش چشمگیری از کشور ما را از مادر میهن جدا کرد. از این‌رو بهترین و استوارترین پیوندها را فرهنگ پدید می‌آورد.

وی افزود: اگر فردوسی نبود ما نیز اکنون مانند بسیاری از کشورهای مسلمان‌شده به زبان عربی سخن می‌گفتیم.  

پروفسور سیدحسن امین با یادآوری اینکه یکی از پایه‌های ارزشمند هویت ملی ما ایرانیان فرهنگ ایرانی به ویژه زبان پارسی دری است گفت: ما امروز در میان کشورهای جهان از دید دانش درخشش چندانی نداریم و ایران بیشتر به اعتبار فرهنگ، تاریخ و آثار ارزشمند ادبی مانند شاهنامه در جهان شناخته می‌شود.

 وی افزود: کارِ کارستان فردوسی این است که در روزگاری که می‌رفت زبان فارسی به فراموشی سپرده شود با زنده کردن و رسمیت بخشیدن به زبان پارسی استوره‌ها و تاریخ ایران‌زمین را زنده و بازگو کرد. فردوسی زبان فارسی را زنده کرد و  پس از او سعدی، حافظ، مولانا و دیگر سرایندگان نامی به میدان آمدند. رسمیت بخشیدن به زبانی که در حال از میان رفتن بود از هر کسی بر نمی‌آمد و این کاری بود که فردوسی بزرگ آن‌را بر دوش کشید.

دکتر علی‌اصغر شعردوست، پژوهشگر فرهنگی و دیگر سخنران همایش با اشاره به ارزش خرد و خردورزی در شاهنامه گفت: یکی از پایه‌ها و ستون‌های بنیادین شاهنامه و برتری‌های (:فضیلت‌های) بزرگ فردوسی گرایش به خرد و ستایش خردمندی است که به باور من گوهر گمگشته‌ی انسان امروز است.

وی با اشاره به اینکه شاهنامه در کشوری مانند تاجیکستان و کشورهای آسیای مرکزی بسیار پر رونق‌تر از ایران است، توجه بیشتر به شاهنامه‌خوانی و فردوسی‌پژوهی در ایران به ویژه در دانشگاه‌ها را برای نگاهداری از هویت ملی بایسته دانست

در بخشی از برنامه عبدالرحمن حسنی با خواندن چکیده‌ی جستار  «چرنیشفسکی و شاهنامه‌ی فردوسی» به تاثیر زبان فارسی و شاهنامه‌ در شکل‌گیری شخصیت چرنیشفسکی، فیلسوف و اندیشمند سده‌ی 19 روسیه پرداخت.

اجرای نمایش «آرش» از سوی فرزین طاهری، چکامه‌خوانی هما ارژنگی در ستایش فردوسی، تکنوازی تار محسن نیکبخت و سپاسداری از سخنرانان و همراهان از دیگر برنامه‌های این همایش بود. همچنین گروه «شاهنامه‌خوانان و نقالان نونهالان و نوجوانان زرتشتیان ایران» به سرپرستی پریا ماوندی در دو بخش به اجرای نقالی پرداختند.

همایش ملی «نکوداشت فردوسی بزرگ و پاسداشت زبان فارسی» بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه 1398 خوشیدی، در تالار فردوسی خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی با باشندگی شمار بسیاری از دوست‌داران فرزانه‌ی پاکزادِ توس و تاریخ ‌و فرهنگ ایران‌زمین برگزار شد.

 همایش ملی نکوداشت فردوسی بزرگ و پاسداشت زبان فارسی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد

 همایش ملی نکوداشت فردوسی بزرگ و پاسداشت زبان فارسی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد

13

گروه پیشاهنگان ایران

گروه پیشاهنگان ایران

 «اجرای  سرود میهنی «ای ایران

«اجرای  سرود میهنی «ای ایران

3

از راست: گوهرتاج خدادادکوچکی، موبد گودرز ماوندی

از راست: گوهرتاج خدادادکوچکی، موبد گودرز ماوندی

مجری بزرگداشت فردوسی: دکتر فرشید خدادادیان

مجری بزرگداشت فردوسی: دکتر فرشید خدادادیان

پیشکش نهال بلوط درهمایش بزرگداشت فردوسی بزرگ

پیشکش نهال بلوط درهمایش بزرگداشت فردوسی بزرگ

دکتر داریوش فرهود پدر ژنتیک ایران

دکتر داریوش فرهود پدر ژنتیک ایران

8

پرفسورسیدحسن امین

پرفسورسیدحسن امین

 از راست بابک سلامتی سردبیر هفته نامه امرداد و اسفندیار مرادیان مدیر پیشین مدرسه مارکار یزد

 از راست بابک سلامتی سردبیر هفته نامه امرداد و اسفندیار مرادیان مدیر پیشین مدرسه مارکار یزد  عبد‌الرحمن حسنی جستار «چرنیشفسکی و شاهنامه‌ی فردوسی» را خواند

  عبد‌الرحمن حسنی جستار «چرنیشفسکی و شاهنامه‌ی فردوسی» را خواند   

15

14

پریا ماوندی سرپرست گروه شاهنامه خوانان زرتشتیان

پریا ماوندی سرپرست و استاد گروه شاهنامه خوانان زرتشتیان

اجرای داستان کیومرس از سوی گروه شاهنامه خوانان زرتشتیان

اجرای داستان کیومرس از سوی گروه شاهنامه خوانان زرتشتیان

اجرای داستان سیاوش از سوی گروه شاهنامه خوانان زرتشتیان

گروه شاهنامه ‌خوانان زرتشتیان ایران

گروه شاهنامه ‌خوانان زرتشتیان ایران

20

21

22

23

24

25

26

آرنیکا جهانی از کوچکترین اعضای گروه شاهنامه خوانان زرتشتیان

آرنیکا جهانی از کوچکترین اعضای گروه شاهنامه خوانان زرتشتیان

اجرای گروه شاهنامه خوانان زرتشتیان مورد تشویق بسیار قرار گرفت

اجرای گروه شاهنامه خوانان زرتشتیان مورد تشویق بسیار قرار گرفت

29

44

دکترعلی‌اصغر شعردوست سخنران همایش

دکتر رامین خسروی جانشین فرنشین انجمن زرتشتیان تهران

دکتر رامین خسروی جانشین فرنشین انجمن زرتشتیان تهران

31

فرتور از همایون مهرزاد است.

1393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. درود، شایسته است از تمام عزیزان که گروه نقالی و شاهنامه خوانی نونهالان و نوجوانان زرتشتیان ایران را در این اجرا همراهی نمودند، قدردانی و سپاسگزاری نمایم. طراح لباس؛ بانو فریبا مهرخداوندی و بانو پریوش رشیدی./ هماهنگی؛ بانوان ناهید کیانی، ترانه سرایی، پروانه خرمشاهی، کتایون فلاحتی و آقای موبد کورش بلندی./ سپاس ویژه از هیئت مدیره خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان و مدیریت دبیرستان ماندگار فیروزبهرام به جهت در اختیار قرار دادن جای برای آمادگی بیشتر و تمرینات گروه./ و نیز قدردانی از آقای بابک سلامتی و بانو مهیندخت دهنادی به جهت دعوت و هماهنگی برای این اجرا./ مزدا اهورا یاریگرتان باد و سپاس.

  2. درود بر بانو پریا ماوندی ، ازبرای تلاش های بسیار جنابتان در شناساندن هرچه بهتر فرهنگ ایرانی . . . دست مريزاد و خداوند ياورتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09