لوگو امرداد

پاسداشت آیین آتش بام در اله‌آباد

انجمن زرتشتیان اله‌آباد یزد پیش از دمیدن آفتاب یکم فروردین‌ماه 1401 با افروختن آتش روی بام آتشکده‌ی این محله‌ی زرتشتی‌نشین آیین آتش‌بام را پاس داشت.

روشن کردن آتش بر پشت‌بام‌ها در سپیده‌دم اورمزد و فروردین‌ماه فرارسیدن نوروز را نوید می‌دهد. این آیین با آتش‌افروزی بر بام «درمهر» اله‌آباد به کوشش انجمن زرتشتیان اله‌آباد برگزار شد با یادی از روانشاد خدابخش اردشیر باستانی دهموبد اله‌آباد که هر ساله شب نوروز آتش پشت بام می‌کرد.

این جشن کهن ریشه در فرهنگ نیاکانمان دارد. برپایی آتش جشن «فَروَردِگان» در پیوند با جشن گهنبار همس‌پت‌میدیم‌گاه و واپسین روز سال است. باور بر این است که فروهرها از ده روز پیش از نوروز، برای یاری مردمان و خویشان فرود آیند، با نیروی نیک خود سودهایی بخشند که بسیار گران‌بها بوده، فر و شکوهی به همراه آورند و در پایان روز «وهیشتوایش» با برافروختن آتش بر بالای بام و بلندی خانه، بدرقه‌کننده‌ی آنان به جایگاه خویش هستیم.
امروزه ما زرتشتیان پنج روز آن را بزرگتر و به نام پنجه‌ی بزرگ (اندرگاه) می‌شناسیم که برابر با درنگ آفرینش انسان و گهنبار همس‌پت‌میدیم‌گاه است. ما در این روز آیین‌های مربوطه را برگزار می‌کنیم و شایسته است در پایان روز وهیشتوایش (۲۹ اسفندماه) و سپیده‌دم روز اَوَرداد (روز کبیسه) با خواندن اوستا، ستایش اهورامزدا و زنده نگه‌داشتن‌ آیین نیاکان و بدرقه فروهرهای درگذشتگان، با پاکی و حرارت، در بالای بام خانه آتش افروزیم، که هم بدرقه‌ی راه فروهرهای نیاکانمان باشیم و حرارت‌دهنده بوده و هم ناپاکی‌های درون را بزداییم و اشویی پیشه کنیم و دوستی و خوشبختی دیگران را خواستار باشیم و به دور و نزدیک خبر دهیم که سال نو به یاری پروردگار بزرگ، اهورامزدا به زودی فرا می‌رسد. زرتشتیان در این آیین با روشن کردن آتش و نیایش پروردگار به بدرقه‌ی روان درگذشتگان می‌روند. در این آیین که در واپسین روز از پنجی برگزار می‌شود، ظرفی پر از آب، مقداری میوه که «وَدرین» نامیده می‌شود، چند شاخه سرو و شمشاد و آتشدان به همراه بوی خوش کندر و چوب صندل بر روی پشت‌بام‌ها می‌گذارند و ظرف آب و آویشن را پس از پایان آتش‌افروزی به نشانه‌ی بدرقه‌ی درگذشتگان بر روی زمین می‌ریزند. پس از افروختن آتش، آتش خانه را در آتشدان گذاشته و برای همازوری به آتش آتشکده می‌پیوندند. «آیین آتش بام و پنجه زرتشتیان»، یکم آذرماه 1400 خورشیدی در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

15264bca e7ab 464e a8b3 2eb81d2481a0 23968382 ddbd 4706 8fde cdb14c336ad7 a4973377 72c8 4cda ac33 9fe0286c0f8d

فرتور رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-26