لوگو امرداد

شاهرخ وفاداری، مردی که عاشق کرمان بود

unnamed 2روانشاد شاهرخ وفاداری زاده‌ی کرمان و عاشق کرمان بود. هرچند او سال‌های سال در انگلستان زندگی می‌کرد، اما هر زمان که می‌توانست به ایران و به زادگاه خود برمی‌گشت و افزون براین هنگامی که دور از این شهر بود، نیز می‌کوشید برای کرمان کاری انجام بدهد.

او در سال 1932 میلادی در کرمان زاده شد و تحصیلات مقدماتی خود را در کرمان و سپس در دبیرستان البرز تهران ادامه داد. پس از آن برای ادامه تحصیل به کشور انگلستان رفت و تحصیلات خود را در مهندسی و مدیریت بازرگانی به پایان رساند و به عنوان مشاور در امور نفت آغاز به کار کرد.

برپایه‌ی زندگی‌نامه‌اش که از سوی انجمن زرتشتیان لندن چاپ شده است، او از خانواده‌ی دستور جاماسب ولایتی بود که در سال 1720 میلادی به هند سفر کرد و در مورد گاه‌شماری زرتشتی در ایران و هند گفت‌وگویی را در بین پارسیان به وجود آورد. شاید به همین دلیل بود که شاهرخ وفاداری همیشه دوستدار دین و فرهنگ خود بود و چه در  انگلستان و چه در شهر خود کرمان برای آن بسیار کوشید. در انگلستان همکاری همیشگی با انجمن زرتشتیان لندن (ZTFE) و انجمن جهانی زرتشتیان (WZO) داشت و حتا کوشید که یکی از بنیادگذاران اصلی «خانه فردوسی: خانه فرهنگی ایرانیان و پارسی زبانان» باشد. افزون براین، در راستای همین علاقه‌اش در دوره‌هایی که ایران‌شناس معروف مری بویس در دانشگاه لندن (SOAS) تدریس می‌کرد در کلاس‌های او هم شرکت کرده و در ساختار دانشگاهی آموزش دیده بود.

شاهرخ وفاداری علاقه خاصی به زادگاه خود کرمان داشت. او با افراد کرمانی دیگری که بیشتر در خارج از کشور بودند در پیوند بود و تلاش می کردند که با هم‌فکری و همیاری کاری را در این شهر انجام بدهند. در همین زمینه، یکی از ارزشمندترین کارهایی که او پیشنهاد کرد، ساختمانی در دانشگاه کرمان بود که به مساحت 2000 مترمربع در این دانشگاه در سال 1386 بنیاد نهاده شد و بعدها با عنوان «پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران» نامگذاری شد (تارنمای پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران).

unnamed 1

شاهرخ وفاداری عموی کسرا وفاداری بود و به همین مناسبت نگارنده‌ی یادداشت با او آشنا شد و شانس این را داشت که در لندن در منزلش و بعدهای در پاریس و کرمان با او دیدار کند. در جریان این دیدارها بود که به عمق علاقه او به دین و فرهنگ زرتشتی و نیز شهر کرمان پی بردم. حاصل ازدواج شاهرخ وفاداری با «آن الیزابت» دو دختر به نام‌های «فیلیپا مینو» و «ربکا سوسن» و یک پسر به نام «جاستین بابک» است.
شاهرخ وفاداری پنجشنبه 4 فروردین (24 مارچ 2022) در لندن درگذشت.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07