لوگو امرداد
سخنرانی موبدیار سرور تاراپوروالا در وبینار جهانی «با هومتا»

زرتشتیان و آینده

14 16سخنرانی موبدیار سرور تاراپوروالا، پژوهشگر دین و فرهنگ از ایران با عنوان «زرتشتیان و آینده» در وبینار جهانی «با هومتا» برگزار شد.

از ایران، موبدیار سرور تاراپوروالا، دانشجوی کارشناسی ارشد فرهنگ و زبان‌های باستانی، پژوهشگر در زمینه‌ی فرهنگ و دین، در وبینار جهانی «با هومتا» 11 اردیبهشت‌ماه 1401، پیرامون «زرتشتیان و آینده» سخن گفت. سخنرانی با خوانش بخشی از آتش نیایش همراه بود. وبینار جهانی با هومتا Ba_Humata در نشست‌های ماهیانه پیرامون تاثیر اندیشه‌ی نیک بر منش زندگی و یگانگی با پروردگار برپایه‌ی ارزش‌های زرتشتی در ساختار زوم برگزار می‌شود. دکتر کریشما کوکا، استاد نورولوژی دانشگاه کمبریج انگلستان، بنیانگذار و هماهنگ‌کننده وبینار با هومتا است. هدف از این برنامه‌ها گردهم آمدن زرتشتیان از سراسر جهان و گفت‌وگو مشترک درباره آموزه‌های دینی، دستیابی به همازوری و آگاهی همگانی از انسانیت، مهر، آرامش، اشویی و راستی است. کارشناسان سخنرانی خود را به زبان انگلیسی ارایه می‌دهند.

موبدیار سرور تاراپوروالا با سپاسگزاری از راهنمایی‌های بخردانه‌ی موبد فرهیخته، موبد مهربان فیروزگری متن سخنرانی را در اختیار امرداد گذاشته است. آنچه در ادامه می‌خوانید ترجمه‌ی سخنرانی است:

«دنیا در حال تغییر است. هر روز چیزی تازه به دنیای ما، دانش ما و آگاهی‌های ما افزوده می‌شود. روابط انسانی پیچیده‌تر می‌شوند و نیازهای افراد جامعه تغییر می‌كند. در این هیاهوی تغییر،  فرهنگ‌هایی عوض می‌شوند؛ فرهنگ‌هایی می‌میرند و فرهنگ‌هایی متولد می‌شوند. فرهنگ زرتشتی قرن‌هاست كه همراه با تغییرات دنیا به جلو پیش رفته و همچنان ویژگی‌های طلایی خود را حفظ كرده و پس از قرن‌ها؛ بسیاری از آموزه‌هایش برای جهانیان تازه است. زرتشتیان قرن‌هاست كه با جهان‌بینی درست می‌دانند كه گاه اگر تغییر نكنند می‌میرند اما این تغییرات در بیشتر موارد درست و به جا بوده‌اند. به امید آنكه برای حفظ فرهنگ زرتشتی تلاش كنیم و پیش به سوی آینده محكم قدم برداریم.

امروز کمی در مورد آتش صحبت می‌کنیم. آتش در فرهنگ زرتشتی بسیار ارزشمند است زیرا آتش در اوستا راهی برای رسیدن به اشا و راستی است و آتش با اشا ارتباط دارد .انسان با اشا و هماهنگ بودن با نظم جهان با اهورامزدا هماهنگ می‌شود. مطابق با آنچه در یشت‌ها می‌خوانیم ما  آتش را واسطه‌ای می‌دانیم که نماز را به اهورامزدا می‌رساند .نور و روشنایی برای ما به معنی آگاهی و دانش هم هست و ما می‌خواهیم مانند آتش همه جا را روشن کنیم. بنابراین آتش برای ما به معنی اشا، راستی و دانایی است و خیلی خوب است که فرزندان ما یاد بگیرند چرا آتش و نور برای ما مهم است، چرا به آتشکده می‌رویم و چرا آتش نیایش می‌خوانیم. با این آموزش‌ها به نسل بعدی، می‌توانیم دین زرتشتی را  برای همیشه زنده نگه داریم. برای مهر شما و توجه شما بسیار سپاسگزارم و امیدوارم برای حفظ دین زرتشتی با هم همازور باشیم».

پی دی اف سخنرانی به زبان انگلیسی: The world is changing 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. بسیار برازنده، تنها افسوس زبان بیگانه است بجای زبان یکپارچه نیاکانمان.

  2. با درود. هیچ نکته ای در باره زرتشتیان و آینده در بر نداشت. فقط مطالبی تکراری بود. شاد زیوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09