لوگو امرداد
امروز دی به‌مهر ایزد؛ پانزدهم آبان‌ماه زرتشتی

درگذشت مهندس رستم پارکی؛ پیشکسوت فرهنگی در چنین روزی

parkiامروز فرخ روز دی به‌مهر ایزد از ماه آبان سال 3757 زرتشتی، پنج‌شنبه 9 آبان‌ماه 1398 خورشیدی، یکم نوامبر 2019 میلادی

در چنین روزی به سال 1382 خورشیدی مهندس رستم پارکی کنشگر  و پیشکسوت فرهنگی هازمان زرتشتی درگذشت. یادش گرامی باد.

مهندس رستم پارکی سال 1299 خورشیدی در تهران، خیابان منوچهری، کوچه ژاندارک زاده شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه‌های زرتشتی جمشیدجم و دبیرستان فیروزبهرام و دوره‌ی عالی را در رشته مهندسی برق دانشگاه تهران گذراند. دیپلم زبان فرانسه را از سوربون در تهران دریافت کرد و به اخذ جایزه دست یافت. دوره‌ی بازرسی فنی را از دفتر بین‌المللی کار در استانبول، دوره‌ی حفاظت فنی را از پاریس و دوره‌ی تامین اجتماعی را از بروکسل بلژیک، دریافت کرد.
وی از پیشکسوتان روزنامه‌نگاری در هازمان زرتشتی است. در آغاز در باشگاه مزدیسنان تهران که 11 امرداد‌ ماه 1315 خورشیدی بنیان گذارده شده بود، روزنامه‌دیواری درست می‌کرد و به‌صورت گروهی در تهیه‌ی روزنامه همکاری داشت.  سپس از تیرماه 1321 خورشیدی، نامه مزدیسنان را به صورت دست‌نویس به دست دوستداران می‌رساند و بعدها از وزارت کشور وقت امتیاز گرفت. از آبان ماه 1330 خورشیدی هر پانزده روز یک‌بار نامه مزدیسنان به صاحب امتیازی اردشیر بردبار را چاپ و منتشر می‌کرد
در سال‌های 1323 و 1324 خورشیدی نیز مجله‌ی نامه‌ی فروهر را دست‌نویس منتشر کرد. این مجله بین خانواده‌ها دست‌به‌دست می‌گشت، هر خانواده مجله را 24 ساعت در اختیار داشت و پس از مطالعه، آن ‌را امضاء می‌کرد. این مجله صفحه انتقاد و راهنمایی هم داشت. تمامی شماره‌های آن با خط پارکی نوشته شده ‌بود و تنها نسخه دوم بود که به کوشش دکتر ایرج زارع نوشته می‌شد. با مجله‌ی‌ هوخت نیز از ابتدای بنیانگذاری در سال 1329 خورشیدی، تا مدتی همکاری داشت.
از آبان‌ماه 1335 خورشیدی، نامه ایران‌ویچ را با مطالب گوناگون و به‌ صورت ماهانه چاپ و منتشر کرد، که بعد از نه شماره توقیف شد
بعدها در انجمن مه‌نامه زرتشتیان را منتشر کرد. این نشریه از سال 1351 خورشیدی به صاحب‌ امتیازی انجمن و به مدیرمسوولی رستم پارکی چاپ و در دسترس همکیشان قرار می‌گرفت. تمام کارهای مهنامه را خود به ‌تنهایی انجام می‌داد، روزنامه‌نگاری را به ‌صورت تجربی آموخت.
خدمات و پست‌هایی که مهندس پارکی در خدمت به مردم داشت مانند تدریس و استخدام رسمی در وزارت کار، مدتی در سمت ریاست اداره بازرسی کار استان تهران و پس از آن معاونت مدیریت کل تعلیمات حرفه‌ای و پس از‌ آن ریاست کل هماهنگی سازمان‌های وابسته و همچنین مدیرکل خدمات اجتماعی و به‌دنبال آن مدیرکل شوراهای قانونی وزارت کار ، و در سال 1357 خورشیدی با 30  سال‌ و اندی خدمت دولتی بازنشسته شد.
وی چندین دوره به‌طور متناوب هموند هیات‌مدیره‌ی انجمن زرتشتیان،‌ و مدتی نیز دبیر انجمن بود. از ایشان کتابی به‌نام فردوسی‌نامه مزدیسنان به‌ جا مانده‌ که با یاری شماری از دوستان، نوشته‌ها و مقالات هزاره فردوسی را گردآوری و منتشر کرده است.
همچنین برابر نامه وزارت آموزش و پرورش، در تهیه دو دوره کتاب‌های ریاضی کلاسیک به‌صورت گروهی از پایین‌ترین سطح دبستان تا بالاترین سطح دبیرستان همکاری موثر داشت. کتاب رسم‌ فنی را برای دوره دبیرستان و هنرستان و کلاس‌های کنکور و نیز دانشگاه پلی‌تکنیک و نیروی هوایی تهیه، چاپ و تدریس کرد
پارکی از نخستین سال‌های فارغ‌التحصیلی؛ در آموزشگاه‌های فیروزبهرام، انوشیروان نوباوگان، امیرکبیر، تمدن، البرز، گروه فرهنگی آذر، مرجان و کلاس‌های کنکور سراسری تدریس می‌کرد و استاد دانشگاه پلی‌تکنیک و نیروی‌ هوایی نیز بود. از دیگر فعالیت‌های او برگزاری کلاس‌های تقویتی رایگان برای دانش‌آموزان زرتشتی است که هرساله حدود صدوپنجاه دختر و پسر زرتشتی در این کلاس‌ها شرکت می‌کردند و دبیری این کلاس‌ها را کیخسرو وصالی، تیرانداز پرخیده، بانو پروین نامداران، دکتر ایرج زارع، مهندس بهمن جمشیدی، و مهندس پارکی بر دوش داشتند.
از دیگر کارهای فرهنگی پارکی، می‌توان به برگزاری کلاس گاتا در خانه موروثی فیرزوبهرام اشاره کرد که به مدت 6 سال دایر بود. همچنین کلاس‌ دین‌دبیره، مقاله‌نویسی، روزنامه‌نگاری، موسیقی و تئاتر و جلسات سخنرانی به‌وسیله شادروان موبد رستم شهزادی و شادروان موبد اردشیر آذرگشسب، موبد دکتر اشیدری، دکتر اردشیر خرمی، خداداد بردبار و … برگزار می‌شد. مهندس پارکی شاگردانی را پروراند که هم‌اکنون در مقام‌های بالا، به هازمان زرتشتی و ایران خدمت می‌کنند.
وی سال 1382 خورشیدی در سن 83 سالگی از جهان هستی درگذشت و به هماروانان پیوست. نامش به نیکی یاد باد.

دی به‌مهر ایزد پانزدهمین روز از هر ماه در گاهشمار زرتشتی

«دی» اوستایی «دَثوش» به چم پروردگار و دادار است. روزهای دی در هر ماه روزهای نیایش همگانی، به آتشکده رفتن و آسایش و دست از كار كشیدن زرتشتیان است (روز استراحت).

دی به‌مهر است مهربانی کن

که از همه چیز مهربانی به

روز پانزدهم از هر ماه در گاهشمار زرتشتی دی به‌مهر نام گرفته است. سه روز در هر ماه زرتشتی با پیشوند «دی» همراه است. روزهای هشتم ، پانزدهم و بیست‌وسوم ماه زرتشتی كه برای پرهیز از اشتباه با پسوند نام روز پس از خودش شناخته می‌شوند؛ برای نمونه فردای روز دی‌به‌مهر روز مهر است.

سروده‌ی مسعود سعد سلمان، بر پایه‌ی کتاب بندهش

روز دی است خیز و بیار ای نگار مِی

ای ترک، مِی بیار كه تركی گرفت دی

می ده برطل و جام كه در بزم خسروی

بنشست شاه شاد ملک ارسلان به مِی

اندرزنامه آذرباد مهراسپندان (موبد موبدان در روزگار شاپور دوم)

سر شوی و موی و ناخن پیرای

اندرزنامه آذرباد مهر اسپندان در سروده‌ی استاد  ملک‌الشعرای بهار

به (دی‌بآذر) اندر سر و تن بشوی

به پیرای ناخن ، بیارای موی

یاد روز نهم آبان‌ماه:

– بر پایه تصویب قانونی در مجلس شورای ملی در سال 1304، به دوران سلطنت قاجاریه پایان داده شد.

– در 1334، همه دانشگاه­های غیردولتی ایران توسط دولت خریداری شده و دولتی شدند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05