لوگو امرداد
خوانندگان و همراهان امرداد معرفی کردند

سازمان‌ها و اشخاص حقوقی که واژه‌ی امرداد به کار می‌برند

amordadسخن بر سر «مرداد» یا «امرداد» نامیدن پنجمین ماه سال‌نگار ایرانی در ماهی که گذشت یکی از بحث‌هایی بود که خوانندگان و دنبال‌کنندگان امرداد در شبکه‌های مجازی پیگیر آن بودند. بسیاری از کاربرد درست این‌واژه از سوی خود گفتند و برخی از کاربرد امرداد از سوی دیگران. نام بسیاری از پیج‌ها و کانال‌هایی که امرداد به‌کار می‌برند در پیام‌ها آورده شده بود که به‌ شوند فراوانی نام‌ها آورده نشد.

در این میان برخی هم هنوز بر واژه‌ی «مرداد» پافشاری داشتند و دگرگونی آن را برآیند زایش زبان دانستند که یادآوری آنچه در در پی می‌آید را برای آگاهی این‌گروه بایسته است:

از دید واژه‌شناسی «اَمُرداد» دارای دو بخش «اَ» و «مُرداد» است. «اَ» در زبان اوستایی به چم(:معنی) «نه» و «نا» و «مُرداد» به چم «مرگ و نیستی» است،  از این‌رو «اَمُرداد» به چم نامیرایی، جاودانگی و بی‌مرگی است.

امرداد، در گاتاها، سروده‌های اشوزرتشت، یکی از فروزه‌های مزدااهورا است: «پروردگارا دو بخشش (خورداد و امرداد) مردم را به نور و فروغ مینوی و آگاهی درونی خواهد رسانید. در پرتو نیروی اراده، منش پاک، راستی و پاکی، مهر و باورمندی به خدا، زندگانی پایدار و نیروی مینوی افزایش خواهد یافت. ای خداوند خرد، در پرتو این فروزگان، بر دشمنان پیروزی توان یافت.» (هات 34 بند 11)

آنچه در دنباله می‌خوانید معرفی کسانی است که از واژه‌ی امرداد بهره می‌برند و از سوی خوانندگان امرداد معرفی شده‌اند.

* من رسید تپسی Tab30 رو دریافت کردم و نوشته بود 5 امرداد؛

* بانک پاسارگاد در تمام تقویم‌ها‌یی که چاپ می‌کند و تمام مواردی که تاریخش در برج پنجم است، از واژه‌ی امرداد استفاده می‌کند؛

* روزنامه بشارت نو یزد از واژه‌ی امرداد استفاده می‌کند؛

* اسم شركت من امرداد خودرو هست https://t.me/CarOrder؛

* ما در شهر‌کتاب مرکزی روی تمام پوستر‌ها، پیامک‌های اعلام برنامه به بانک مشتریان و در اینستاگرام‌مان کلمه‌ی امرداد را به جای مرداد استفاده می‌کنیم؛

در بخش آنلاین روزنامه‌ی اطلاعات امرداد به‌کار رفته است؛

* آقای جعفر یازرلو مجری خبر ۲۰:۳۰؛

*من همیشه و همه‌جا ( امرداد) نوشته و گفته‌ام و در آگاهی‌رسانی انجمن‌های ادبی هم در کانال و پیج (رسانه‌ی آواتیس) همواره مرداد را امرداد نوشته و پیشنهادم به دوستان نیز این بوده و بارها در کلاس‌های واژه‌شناسی‌ام این را گفته‌ام و باشندگان نیز از من پیروی کرده‌اند؛

* در ۲۷ فروردین ۱۳۰۴ امرداد رو مجلس شورای ملی مصوب کرده پس چرا واژه نادرست آن را استفاده می‌کنند؛

* @parsi_anjoman تاربرگ سازمان مردم نهاد پارسی انجمن به مردم در این زمینه آگاهی‌رسانی کردند؛

* موسسه‌ی #سروش_امرداد و جناب #امیرفریدون_نصرتی گرامی؛

*در برنامه‌ی رادیو هفت از واژه امرداد استفاده شد؛

* روزنامه‌ی «مستقل» در یکی از مقاله‌های شماره‌ی 675 خود از واژه‌ی امرداد بهره برده است؛

* سال گذشته در برنامه‌ای آقای رضا رفیع که طنز پرداز هستند در تمام ۳۱ روز هرشب از واژه‌ی امرداد استفاده کردند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با درود بی کران، انجمن مهرگان با بیش از ۱۵ سال فعالیت در زمینه میراث فرهنگی، گردشگری، زیست بوم، هنر، باستان شناسی و … با نشانی در تارنمای فرهنگی مهرگان همه نوشته ها و گفتارهای رسمی و غیر رسمی را تا کنون به واژه درست امرداد به کار برده است. همچنین درگاه ( کانال) تلگرامی دیدبانان ایران در زمینه میراث فرهنکی، طبیعی و هنر ایران زمین به سرپرستی سرور مسعود آجیلیان و همکاری و همراهی نگارنده بیش از سه سال است در این زمینه کوشا است با همه مخالفان هم جنگیده و آگاهی رسانی درست و علمی کرده است و جا داشت تا از قلم نیفتد!
    به هر روی سپاس از تارنمای خبری امرداد و همه آنهایی که این واژه درست را بکار می گیرند.
    پاینده ایران و ایرانی راستین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30