لوگو امرداد
نیایش همگانی پروردگار

دی به‌دین ایزد بیست‌وسومین روز از امردادماه در گاهشمار زرتشتی

دی به‌دین ایزد؛ بیست‌وسومین روز از امردادماه در گاهشمار زرتشتیامروز دی به‌دین ایزد از ماه امرداد سال 3757 زرتشتی، شنبه 19 امردادماه 1398 خورشیدی 10 آگوست 2019 میلادی

بیست‌وسومین روز در گاهشماری دینی زرتشتی دی‌بدین نامیده شده است. دی به چم آفریننده و آفریدگار است, و چون در ماه سه دی وجود دارد برای مشخص شدن, نام روز بعد را به آن می افزایند تا از هم مجزا  گردد,”دی‌بآذر،دی بمهر،دی بدین”. دی در ادبیات اوستا به چم اهورامزدا می باشد که به شوند سپندینگی این نام بارها در ماه بازگویی شده است. در اوستا نام همکاران را اورمزد اواگاه, سه دی ویسپه شام نامیده اند.

این روز كه همچون، دی‌بآذر و دی‌بمهر به معنای دادار یا آفریدگار است یكی دیگر از تعطیلی‌های هر ماه به‌شمار می‌آمده است.

 نماد این روز در دین زرتشتی گل « شنبلید» است .روز نیایش همگانی است و در ایران باستان  استراحت کاری بوده است.

یاد روز 19 امردادماه:

– محاصره شهر نینوه(نینوا) پایتخت امپراتوری آشور، از سوی نیروهای نظامی ایران و بابل از دهم آگوست سال 612 پیش از میلاد آغاز شد. برخی از تاریخ‌نگاران، این تاریخ را روز سقوط نینوا و كشته شدن «سینشاریشكون» پادشاه وقت آشور دانسته‌اند.

– برخی تاریخ‌نگاران در سده‌ی 20،  با محاسبات تازه تقویمی، پایان کامل نبرد ترموپیل و مقاومت لئونیداس پادشاه اسپارت را در این محل، دهم آگوست سال 480 پیش ازمیلاد، تعیین کرده‌اند و با توجه به شواهد تاریخی تازه، نوشته‌اند که نبرد ترموپیل سه روز به درازا كشیده بود، نه دو روز (تاریخی كه پیش از آن گفته‌شده بود).

–  شاپور یكم، شاه ساسانی ایران كه با هدف حذف مناطق خودمختار امپراتوری و تامین اقتدار حکومت مرکزی به ایران خاوری لشكر كشیده بود در آگوست سال 248 میلادی (امردادماه) پادشاه كوشان‌ها را شكست داد. وی این منطقه را همچون گذشته، تبدیل به حكومت محلی كرد. در پی این پیروزی، دستگاه اداری دولت ساسانیان ساتراپی‌های گذشته‌ی آن منطقه را باردیگر زنده کرد.

– خبرگزاری پارس در سال  1313،  آغاز به كار كرد.

– هادریان (هادریانوس) امپراتور روم كه دیوار دفاعی او در خاک انگلستان معروف است با دولت ایران آشتی كرد. (به نوشته برخی از مورخان یازدهم اوت). وی سه روز پیش از این تاریخ بر جای تراژان امپراتور مقتول روم نشسته بود كه در جریان جنگ با ایران كشته شده بود.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05