لوگو امرداد
نماد عشق و دوستی

مهر ایزد؛ شانزدهمین روز از امردادماه در گاهشمار زرتشتی

مهر ایزد شانزدهمین روز از هر ماه در گاهشمار زرتشتیدو مهر است با من که چو آفتاب

بتابد شب تیره چو بیند آفتاب

امروز مهر ایزد از ماه امرداد سال 3757 زرتشتی، شنبه 12 امردادماه 1398خورشیدی، سوم آگوست 2019 میلادی، آغاز هنگامه‌ی نیایش همگانی در پیرِ نارکی

در فرهنگ‌های فارسی مهر را ایزدی نشان بر مهر و دوستی و خرد در کارهای مینوی و معنوی دانسته‌اند که در ماه مهر (ماه هفتم از سال خورشیدی) و روز مهر (روز شانزدهم هر ماه) بدو پیوند یافته است و شمارآفریدگان از نیکی و بدی به دست اوست..مهر که در اوستا « میثرَ» خوانده می‌شود، از ایزدان بزرگ پیش از زرتشت است که ایزد فروغ و روشنایی خوانده می‌شود. ایزد مهر نگهبان مهر، محبت، دوستی و عشق، تدبیر برای یافتن دارایی و خواسته‌ها است. مهر به دیگر چم (:معنی) گردونه آفتاب یا خورشید است.

مهر ایزد موکل بر فعالیت‌های است که دو طرف دعوا دارند. هر کجا دو طرف دعوا باشد ایزد مهر به دادگستری، دوستی، قول و قرار، پیمان‌ حاضر است.

مهر یکی از برجسته‌ترین ایزدان در دین زرتشتی است. یکی از سه ایزدانی است که نامش در دوازده ماه سال آمده است. یکی از طولانی‌ترین یشت‌ها به مهریشت ویژه شده است.

فردوسی می‌سراید:

«دو مهر است با من که چو آفتاب / بتابد شب تیره چو بیند آفتاب».

ایزد مهر نماد عشق و زندگی است و به زندگی خانوادگی گرمی می‌دهد. مهر نام آتشکده‌ای نیز بوده است.

فردوسی پیرامون آن می‌سراید:

 «چو آذرگشسب و چو خوراد و مهر / فروزان به کردار گردان سپهر»

نماد این روز در دین زرتشتی گل «همیشه بشکفته» است.

یادروز 12 امردادماه

مهاجرت سكاها،‌ كه یك قوم ایرانی بودند به جنوب روسیه در تابستان 700 سال پیش از میلاد پایان یافت. سكاها از سغد به حركت درآمده‌ بودند. دسته‌ای از آنان راهی جنوب شده بودند كه در سیستان مستقر شده اند و نام سیستان (سكاستان) از نام این قوم گرفته شده است.

 بابک خرمدین، آزادی‌خواه ایرانی در این روز، برابر با سوم اوت 837 میلادی در حال فرار، در ارمنستان دستگیر شد.

 در سال  1314 خورشیدی تصمیم شورای وزیران(قوه مجریه) مبنی بر حذف عنوان­‌های اضافی اسم‌ها، از جمله خان، میرزا، سلطنه، دوله، سید و … در ایران به اجرا در آمد و همه مكلف به اجرای آن شدند. در نامه­‌نگاری‌های رسمی و سخنرانی‌ها نیز به كار بردن فرنام (:لقب)ها و عناوین جز «آقا» و «بانو» ممنوع شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06