لوگو امرداد
در رویداد فرهنگ ، ارتباطات و گردشگری:

نقش فرهنگ‌ و رسانه در توسعه‌ی گردشگری بررسی شد

gardeshgariرویداد فرهنگ، ارتباطات و گردشگری به میزبانی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران و همکاری انجمن روابط عمومی ایران و باشگاه گردشگری فرهنگی یونسکو- ایران برگزار شد.

در این نشست محورهایی همچون بایستگی‌های فرهنگ‌سازی در صنعت گردشگری، بایدهاونبایدهای فرهنگی در صنعت گردشگری، آسیب‌شناسی فرهنگی گردشگری، تجارب فرهنگی دست اندرکاران صنعت گردشگری، نقش ارتباطات در فرهنگ‌سازی و نقش آموزش و ظرفیت‌سازی در صنعت گردشگری از سوی صاحبنظران حوزه ارتباطات، روابط عمومی و گردشگری بررسی و ارزیابی شد.

عبدالملکی فرنشین (:رییس) کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بایستگی توجه به موضوع فرهنگ‌سازی در صنعت گردشگری، برنامه‌های فرهنگی اتاق و چگونگی فعالیت‌های کمیسیون با همکاری نهادها و ارگان‌ها در بخش خصوصی را برای باشندگان حاضران بازگو کرد .

سپس نیکزاد دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی توضیحاتی درباره‌ی سرفصل‌ها و آرمان این رویداد و برنامه‌های آتی ارائه نمود. در ادامه منا مسعودی آشتیانی دبیر کمیته آب وگردشگری گزارشی از فعالیت‌های کمیته را در سال جاری ارایه و برنامه‌های آینده این کمیته را برای گسترش فعالیت‌ها اعلام کرد.

در این نشست؛ خسرو رفیعی فرنشین انجمن روابط عمومی ایران با معرفی راهکارهای نوین توسعه‌ی گردشگری در ایران گفت: امروزه صنعت گردشگری یکی از راه‌های برون‌رفت اقتصاد کشورها از بن‌بست بوده و بسیاری با این صنعت به درآمدزایی بالایی رسیده‌اند. وی ادامه داد: کشورهایی همچون ترکیه که درآمدزایی اصلی آن‌ها از گردشگری است این پرسش را در ذهن پیش می‌کشد که چگونه می‌توان گردشگری کشور را توسعه بخشید؟ اگرچه این پرسش ذهن دست اندرکاران را درگیر خود کرده اما نبود یک پاسخ درست و خلا ارتباطات در صنعت گردشگری این صنعت را دستخوش دشواری‌هایی کرده است.

فرنشین انجمن روابط عمومی ایران درادامه با اشاره به این‌که باید هویت ایرانی بیش از پیش شناخته شود بر بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در صنعت گردشگری پافشاری کرد و افزود: باید فضا و پتانسیل های گردشگری کشور با کوشش مسوولانه به مردم شناسانده شود.

در ادامه محمدرضا مجیدی، مدیر باشگاه گردشگری-فرهنگی پایدار یونسکو در این نشست با اشاره به این که گردشگری در کشور ما میراث پایه است، یادآور شد: میراث پایه مربوط به کنوانسیون سال ۲۰۰۲ است که پیش نیازها و چشم اندازهای فرهنگی است.

وی با اشاره به نسبت فرهنگ و گردشگری در ایران گفت: برخورد با میهمانان در جهان برای ما فرهنگ است و همین فرهنگ ما به عنوان میراث ملی در حوزه جهانی را قابل ثبت کرده است.

مجیدی ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی و گردشگری ایران را اگرچه افتخاری برای کشور دانست اما بر این باور است ماجرای ثبت جهانی برای ما زنگ خطری نیز به‌شمار می‌رود و افزود: با ثبت جهانی همواره زیر ذره‌بین نهادهای جهانی هستیم از این‌رو این‌بار نه به کشور بلکه به جامعه‌ی بین‌المللی هم متعهد خواهیم بود در غیر این صورت از ثبت جهانی خارج می‌شویم.

ولی تیموری از کنشگران صنعت گردشگری و مشاور عالی کمیسیون گردشگری اتاق ایران دیگر سخنران نشست با بیان این‌که گردشگری در کشور ما در چهارچوب فرهنگی می گنجد و با رویکرد فرهنگی به آن نگریسته می‌شود، گفت: توانمندی‌های گردشگری در کشور یکی از مهم‌ترین فضای بالابردن (:ارتقای) فرهنگی و اقتصادی به‌شمار می‌رود و بسیار خرسندیم که جهان؛ ایران را سرزمین فرهنگ می شناسند و این یکی از مهمترین ویژگی‌های ایران در عرصه بین المللی است.

تیموری در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: هنگامی‌که وارد بخش فرهنگی می‌شویم و با نگاه فرهنگی به گردشگری نگریسته می‌شود، صنعت گردشگری با آسیب جدی روبه‌رو می‌شود که یکی از این آسیب‌ها را می‌توان به گردآوری (:تدوین) سیاست‌های فرهنگی اشاره کرد که گردشگری را در زیرگروه آن قرار می‌دهند و در نهایت فضای کاری برای آن محدود شده و خروجی آن می‌شود گردشگری مذهبی.

وی داشتن متولیان فرهنگی پرشمار (:متعدد) را از دیگر آسیب‌های صنعت گردشگری دانست و افزود: هنگامی‌که گردشگری در قالب فرهنگی تعریف می‌شود نه‌تنها بودجه درستی به آن تخصیص نمی‌یابد بلکه محدودیت در برنامه‌ریزی کلان کشوری به وجود می‌آید به عبارتی استفاده از توانمندی‌های فرهنگی و علمی صنعت گردشگری بیشتر در نظر قرار می‌گیرد تا تاثیرات اقتصادی آن.

تیموری پیشنهاد کرد: در میان ابعاد فرهنگی گردشگری بهتر است ابعاد اقتصادی آن هم مد نظر قرار گیرد. به عبارتی سیاست‌های سلبی در گردشگری جای خود را به سیاست‌های ایجابی دهد.

در ادامه‌ی این نشست پرویز محسن‌پور کارشناس برنامه‌ریزی صنعت گردشگری افزود: آموزش نمی‌بینیم، آزمون می‌دهیم، مردود می‌شویم. از این‌رو اگر سند چشم‌اندازی ۲۰ ساله را نگاهی کنیم چاره‌ای جز انجام برنامه‌ریزی در راستای توسعه صنعت گردشگری در اسناد بالا دستی نداریم.

وی با اشاره به این‌که باید اسناد توسعه بررسی شوند و نقش اتاق بازرگانی به عنوان بزرگترین نهاد غیر دولتی بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد، افزود: اگر برای کاهش و یا رفع یک مشکل بخش خصوصی حضور دارد باید بخش دولتی به عنوان شنونده حضور داشته باشد.

محسن‌پور ادامه داد: باید مخاطبان آموزش مشخص شوند و اتاق بازرگانی ایران به عنوان تصمیم‌ساز باید از تصمیم‌گیرها نیز دعوت کند.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی گردشگری با اشاره به این‌که اگر گردشگری پیشگام شود می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم، یادآور شد: برای جذب انواع گردشگری دارای قطب‌های گوناگونی هستیم که به تنهایی می‌تواند جذب گردشگر داشته باشد.

به‌گفته‌ی محسن‌پور تا زمانی که آموزش نبینیم چگونه می‌توانیم از توانمندی‌ها بهره بگیریم؟

جواد قاسمی مدیرعامل انجمن متخصصان گردشگری ایران در ادامه این نشست، فرهنگ‌سازی را سرلوحه‌ی گسترش گردشگری دانست و یادآور شد: ما نیازمند فرهنگ‌سازی برای رویارویی و برخورد با گردشگران هستیم.

وی ادامه داد: باید همه ارگان‌هایی که به گونه‌ای با گردشگری در پیوند هستند مسیر خود به سمت توسعه این صنعت را رویه قرارداده و برخی خطوط قرمز تعیین و تعریف شده از اماکن صنعتی و ورزشی را برداشته یا کاهش دهند.

مدیرعامل انجمن متخصصان گردشگری ایران در بخش دیگری از سخنانش بر خلا فرهنگی در راستای باورمندی مردم پافشاری کرد و ادامه داد: فرهنگ کشورمان برای جامعه جا نیفتاده است که می‌توانیم مردم را به گردشگری تشویق کنیم.

قاسمی در ادامه با اشاره به این‌که از مهم‌ترین مشکلات این صنعت بی‌توجهی به بخش خصوصی است یادآور شد: نهادهای مدنی در جایگاه خود قرار ندارند این در حالی است که در بسیاری از کشورها؛ انجمن‌های تخصصی می‌توانند پایه و اساس توسعه‌ی گردشگری باشند.

وی با پافشاری بر این‌که؛ مدلی به وزارت راه ارایه داده‌ایم تا کارگروه گردشگری تشکیل شود یادآوری کرد: مدل توسعه گردشگری پیش از این مطرح شده بود و قرار بود با همکاری انجمن‌های تخصصی این مدل را پیش ببریم اما شوربختانه گردشگری سرپرستان (:متولیان) بسیاری داشته و مشکلاتی در مسیر آن به وجود آمد.

مدیرعامل انجمن متخصصان گردشگری ایران در ادامه با اشاره بر این‌که در گردشگری رعایت محیط زیست جایگاهی ندارد، یادآوری کرد نقش روابط عمومی در این صنعت بسیار مهم‌تر از نقش تبلیغات است.

در پایان نشست موسوی پژوهشگر و نویسنده حوزه گردشگری افزود: گردشگری بحث صمیمیت و اعتماد است، خودجوش است و کار ساده‌ای نیست اما می‌توان آسانش کرد.

ایرانی‌ها میهمان‌نواز هستند، فرهنگ اجتماعی از مقوله‌های مهم علمی است و تا کنون سرشناسه‌های (:مولفه)‌ جالبی از این موضوع استخراج شده است.

یادآور می‌شود در این رویداد جای مسوولان وزارت گردشگری با وجود دعوت از پیش، خالی بود.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01