لوگو امرداد

انتشار کتاب «اهل اردکانم» راهنمای گردشگری شهرستان اردکان

ardakanدومین کتاب از مجموعه‌ی «اهل ایرانم» ویژه‌ی راهنمای گردشگری شهرستان اردکان، با نام «اهل اردکانم» چاپ شد.

ناشناس‌ماندن شهرستان اردکان به عنوان پهنه‌ور‌ترین شهرستان استان یزد، از نگاه خیره‌ی گردشگران از یک سو و ژرفای تاریخی، فرهنگی و طبیعی این گستره از سوی دیگر، گروه پروژه‌ی «اهل ایرانم» را بر آن داشت تا با رایزنی‌ و همراهی دغدغه‌مندان اردکانی، توانایی‌های گردشگرپذیر این شهرستان نیز واکاوی و در چارچوب کتاب «اهل اردکانم» ارایه شده است.
شاید پیش از این اردکان با نام‌هایی چون کوه چک‌چک، حلوا ارده، انار عقدا، ارگ خرانق و … شناخته شده بود، اما باززنده‌سازی (:مرمت) بافت تاریخی اردکان در سال ۱۳۸۷ چهره‌ی دیگری از جاذبه‌ی زیست‌بومی کویری را در ایران آشکار کرد؛ پرداختن به ویژگی‌های تاریخی-جغرافیایی این زادبوم به همراه گزارش نام‌شناسانه‌ی (:وجه تسمیه‌ی) محله‌ها، بناهایی چون ساباط‌ها، دربندها، آسیاب‌ها، قلعه‌ها، قنات‌ها و … و روایت سبک زندگی آبادی‌های گوناگون این منطقه از دستاورد‌های گروه پژوهش طرح است.
در این کتاب بادیه‌ی خرانق و بستان عقدا مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند؛ همچنان‌که وصف آیین‌های بهدینان شریف‌آباد از دلنشین‌ترین بخش‌های آن است. بادگیرها، کاروانسراها و کاریزها (:قنات‌ها) در محدوده‌ی شهرستان اردکان گام‌به‌گام پیمایش و به قلم نویسندگان و تصویرگران، پیشکش نگاه خوانندگان شده‌ است.
گذرهای طبیعی گشت و گذار به اهالی جدید اردکان شناسانده شده، پیشکش‍های (:تحفه‌های) سفر در بخش دیگری آورده شده و خوراک‌های بومی در همان چارچوب ناشتاشام، کام گردشگر اردکان را به مزه‌ی خوش خوراک‌های این گستره شیرین می‌کند. در این بخش برای هر خوراک افزون بر دستور طبخ، یک داستانک روایت و برای هر داستانک‌، تصویری در خورِ آیین بومی این خوراک آورده شده‌است. هم‌چنین نگاه ویژه به گردشگری فیلم (فیلم‌توریسم) در شهرستان اردکان نیز سبب شد تا بار دیگر به مکان و لوکیشن فیلم‌ها در یک کتاب راهنمای گردشگری پرداخته شود.  آشنایی با نام‌آوران، گویش اردکانی، سالنمای رویدادها و گردشگری معدنی- صنعتی چادرملو از دیگر دستاوردهای خوانش این کتاب است. کتاب «اهل اردکانم» افزون بر چندین نقشه‌ از بافت‌های گوناگون، نقشه‌ی ایزومتریک شهرستان اردکان، اسکیس‌ها و اینفوگرافی‌های آفرینشگرانه و فرتور‌های برازنده در مواردی به امکان واقعیت افزوده (AR) نیز آراسته شده است.
پروژه‌ی «اهل اردکانم» دستاورد پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای گروه تولیدکننده‌ی درون‌مایه (:محتوا) در فرصتی نزدیک به دو سال است که پس از جشنواره‌ی سفرنگاری اردکان‌گرام، به‌دستیاری گروه نویسندگان با همکاری فصلنامه‌ی میراث و گردشگری گیلگمش و زیر نظر آرش نورآقایی، مدیرمسوول این فصلنامه در ۵۷۳ صفحه به‌کوشش نشر «نوسده» منتشر شده‌ است.

معرفی کامل کتاب «اهل اردکانم» و لینک فروش به‌زودی در دسترس خوانندگان قرار خواهد گرفت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06