لوگو امرداد

شب‌های قصه‌گویی با عمو کورش در کافه غولی

عمو کورش کافه غولیقصه بهترین بهانه برای با هم بودن، کنار هم نشستن و در آرامش‌بودن است؛ باردیگر چهارشنبه شب‌ها قصه‌گویی عمو کورش خانواده‌ها را از کوچک و بزرگ گردهم می‌آورد، این‌بار در کافه غولی.

از هفته‌ای که گذشت، چهارشنبه‌ پایان خوردادماه، شب قصه‌گویی در کافه غولی آغاز‌به‌کار کرد. به این بهانه با کورش وفاداری، دارنده‌ی بِرَند غولی و پایه‌گذار «شب قصه» درباره‌ی قصه‌ و قصه‌گویی گفت‌وگو کردیم. وی با اشاره به این‌که قصه‌ها همان سرگذشت و داستان روزانه‌ی ما هستند، از اثربخشی قصه در نهادینه‌ساختن ارزش‌های زندگی گفت: قصه‌گویی رسمی دیرینه است. آدمیزاد از زمانی که چشم باز کرده، قصه و قصه‌گویی بوده، از زمان‌های دیرین که جنگجویان و شکارچیان اتفاق‌های روزانه و شیوه‌ی کار را بازگو می‌کردند، همه قصه هستند. پس قصه حکایت زندگی من و شما است. روزی را که سپری می‌کنیم و خاطره‌ای از آن را بازگو می‌کنیم، باردیگر قصه‌ای از زندگی را می‌گوییم. بی‌گمان قصه، زندگی است روال زندگی را تعریف می‌کنیم به آن پروبال می‌دهیم. شخصیت‌سازی و تخیل در قصه‌ها همگی حکایت خود ما است. آنچه که باور دارم احساسات درونی آدمیزاد به شکل موجودات تخیلی و یا اتفاقات خیالی در قالب قصه‌ها آشکار می‌شود تا به ما شنونده‌ها، پند و نصیحت دهد. کتاب‌های آسمانی و پیامبران نیز با قصه‌‌ها حرف می‌زدند تا آدمی پند و اندرز بگیرد و بکوشیم آدم خوب قصه‌ها باشیم.

وی در ادامه افزود: قصه‌گویی افزون بر این‌که رسم دیرین آدمیزادی بوده، رسم دیرینه و فرهنگ زیبای ایرانی نیز بوده و هست. در زمان‌های گذشته مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها در دورهمی‌های خانوادگی مانند شب چله قصه می‌گفتند یک رسم فرهنگی و آیینی بوده که تا سالیان سال برقرار بوده، و یا مردم در کافه‌ها گردهم می‌آمدند قصه می‌شنیدند از بد و خوب روزگار و آدم‌های درون قصه‌ها، پند و اندرز می‌گرفتند. قصه‌گو نور و روشنایی، آگاهی می‌آورد. ولی شوربختانه با آمدن تکنولوژی، فضای مجازی و رسانه‌ها، آدم‌ها از کنار هم نشستن دور شدند و به درون خود کوچ کردند. از این زمان رسم خوب قصه گفتن و قصه شنیدن و کنار هم نشستن و حال خوب داشتن و انرژی گرفتن شوربختانه از بین رفت.

کورش وفاداری، افتخاراتی مانند قصه‌گوی برگزیده‌ی کشوری در پنج جشنواره سراسری، قصه‌گوی برتر برترین‌ها و داور جشنواره قصه‌گویی سال۱۳۹۳، کسب مقام اول و تندیس بهترین کارگردانی در گروه کودک جشنواره شمسه، نویسنده‌ی نخستین کتاب آموزشی پژوهشی در زمینه‌ی آموزش نقاشی کودکان و نوجوانان با توجه به شرایط آموزشی کشور و کسب مقام سوم جشنواره رشد، پایه‌گذار نخستین خانه قصه‌گویی ایران، عضو مرکز اَستیژ (مرکز بین‌الملل تیاتر) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کارنامه‌ی هنری خود دارد. عمو کورش با سابقه‌ی حضور پررنگ در جشنواره‌ها در ادامه‌ی گفت‌وگو از تجربه‌ی راه‌اندازی نخستین خانه قصه‌گویی و کافه قصه‌ گفت: بودن در جشنواره‌ها و آمدورفت با هنرمندان خارج از کشور، من را متوجه کرد که آنان در خارج از ایران براساس فرهنگ کافه‌های ما، کافه‌های قصه‌گویی دارند. در کافه‌ها، خانه‌های قصه‌گویی راه‌اندازی کرده‌اند تا بهانه‌ای باشد برای این‌که مردم دورهم جمع شوند و با یکدیگر ارتباط بگیرند. این در حالی بود که در ایران دیگر از کافه قصه‌گویی خبری نبود و هنرمندان خارجی در شگفت ماندند که در ایران با آن فرهنگ دیرین قصه‌گویی چرا نشانی از خانه‌ی قصه‌گویی نیست. پس تصمیم گرفتم کافه قصه‌گویی و خانه قصه‌گویی را زنده کنم. برای نخستین‌بار خانه‌ی قصه‌گویی را در خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان راه‌اندازی کردم. پس‌ازآن در میدان هفت تیر یک فضایی را برای خانه قصه‌گویی فراهم آوردم. رویارویی با دوران کرونا فضای قصه‌گویی را برهم زد. ولی همچنان در فکر بودم تا خانه قصه‌گویی ادامه پیدا کند. تا این که دیدیم «کافه غولی» فضای مناسب برای قصه‌گویی را دارد و می‌توان در کافه غولی که غول نماد بزرگی است جایگاه خوبان و بزرگان، و دور از دیوان و بَدان است، شب‌های قصه‌گویی را راه‌اندازی کرد.

کورش وفاداری دانش‌آموخته‌ی هنرستان هنرهای زیبای پسران و دانشکده هنر و معماری در رشته نقاشی، مدرس دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مربی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. وی در ادامه با اشاره به این نکته که قصه گفتن و قصه شنیدن کوچک و بزرگ ندارد از چرایی انتخاب چهارشنبه شب برای قصه‌گویی گفت: قصه‌ها را برای بچه‌ها می‌خوانیم تا در وهله‌ی اول خودمان که راوی قصه‌ها هستیم در ‌یابیم چگونه آدم خوب قصه‌ها باشیم چرا که بچه‌ها به خودی خود سرشار از مهر و پاکی هستند. برای همین در فضای قصه‌گویی همگی کوچک و بزرگ خانواده‌ها در کنار هم می‌نشینند و با هم به قصه‌ها جان می‌دهیم. این برنامه چهارشنبه شب‌ها اتفاق می‌افتد. فردای آن یعنی پنجشنبه‌ها بچه‌ها مدرسه ندارند و تعطیل هستند و خانواده‌ها آسوده‌تر می‌توانند همراه با فرزندان در این شب قصه‌گویی شرکت کنند. بیشتر اوقات قصه‌گویی را ساعت 8 شب آغاز می‌کنیم تا خانواده‌ها به خانه و شام شب هم برسند. نخستین شب قصه‌گویی، چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته 31 خوردادماه پس از چند سال دوری از قصه‌گویی، آغاز شد. امیدواریم خانواده‌ها جمع شوند و قصه‌گویی پایدار بماند.

عمو کورش چهارشنبه شب‌ها از ساعت 20 با قصه‌گویی در کافه غولی میزبان خانواده‌ها از کوچک و بزرگ است.

نشانی: خیابان انقلاب، بین ویلا و حافظ، کوچه سمنان، کافه غولی؛ شماره تماس: ۸۶۰۳۵۰۱۳

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. درود. گروه کتاب‌های غولک… آقای وفاداری را از کجا می‌توان گرفت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-11