لوگو امرداد

نگاهی به آثار کوروش وفاداری در نمایشگاه تمدن

نمایشگاه «تمدن» دربردارنده‌ی مجموعه آثار نگارگری هنرمند کوروش وفاداری تا 25 مهرماه در گالری بام ادامه خواهد داشت.

کوروش وفاداری دانش‌آموخته‌ی هنرستان هنرهای زیبای پسران و دانشکده هنر و معماری در رشته نقاشی است. این هنرمند زرتشتی هم‌اینک در سن 52 سالگی نمایشگاهی به نام نمایشگاه تمدن را در گالری بام برگزار کرده است.  نمایشگاه تمدن! و اینکه چرا این نمایشگاه «تمدن» نام گرفت کورش وفاداری می‌گوید زاده‌ی 20 مهرماه 1350 است روز جشن بزرگداشت فرهنگ و تمدن ایران. از این‌رو در بازه‌ی زمانی 14 تا 25 مهرماه این نمایشگاه را برپا کرده تا بازتاب‌دهنده‌ی تمدن ایران باشد. او می‌گوید به هزاران سال تمدن و فرهنگ می‌نازیم و افتخار می‌کنیم. اما این تمدن در درازنای تاریخ دستخوش آسیب شده و حتا تکه‌هایی از آن از بین رفته ولی همچنان پابرجاست. همچنان زیبا و درخشان و استوار است و این نمایشگاه برآن است بازگوی این نکته باشد که تمدن ایران با آن‌همه زیروزِبَر تاریخی‌اش همچنان زیباست، می‌درخشد و استوار است.

او با هنر نگارگری‌اش تکه‌های تمدن را به تصویر کشیده است. یک مجموعه از تابلو‌هایش دربردارنده‌ی طرح‌های فرش ایران است. او می‌گوید فرش ایران یکی از همان افتخارها و بالیدن‌های ایرانیان است. این هنر دست ایرانیان در جهان رتبه‌ی نخست را داشت، شوربختانه در همین مسیر تاریخ جایگاه خود را از دست داده است. این مجموعه بیانگر فرش کهن ایرانی اصفهانی است که در این تابلو تکه‌تکه شده است و روی هر تکه نقش و رنگ ایرانی است، نقش و رنگی که می‌توان در هر گوشه‌ از هنر ایران آن را پیدا کرد. این مجموعه خود بازگو‌کننده‌ و تمثیلی است که حتا اگر این فرهنگ و هنر این‌گونه تکه‌تکه شود باز هر تکه‌اش به همان زیبایی، به همان درخشندگی، به همان ارزشمندی و به همان استواری است و هر تکه‌اش را با جان‌ودل می‌پذیریم و پاس می‌داریم. این مجموعه‌ تابلو به نام «تکه‌های تمدن» است و هر تکه از آن می‌تواند یک یادگاری باشد. از دیگر مشخصه‌ی تابلو‌ها حس‌وحال و رنگ ایرانی است و هریک نامی تمثیلی دارند نام‌هایی کنایه‌آمیز و اندیشه‌برانگیز مانند نام «آدم»، «شاید اندیشه‌ای نیک»، «شاید گفتاری نیک»، «خوشبختی از آن کسی است که در پی خوشبختی دیگران است»، «راه در جهان یکی است و آن راه راستی»، «چهار اخشیج» یا «وجدان بیدار». همه این آثار نام‌‌شان تلنگری هستند که بیننده با اندیشه‌ی خود آن را درمی‌یابد.
نقاشی بن‌مایه‌ی هنر کورش وفاداری است ولی در کنار آن بسیاری از شاخه‌های دیگر مانند نویسندگی، نمایش و تدریس را کارآزموده است. کوروش وفاداری همه ایرانیان هنردوست را به این میهمانی رنگ و نقش ایرانی فراخوانده است.

نمایشگاه «تمدن» به میزبانی کوروش وفاداری، در گالری بام به نشانی خیابان سنایی-کوچه نوزدهم-شماره 16-زنگ دوم، تا 25 مهرماه 1402، روزهای هفته به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 چشم‌به‌راه دیدار دوستداران هنر خواهد بود.

از دوربین امرداد نگاهی بیندازیم به نمایشگاه تمدن!
0 8

گالری بام

28 9

هنرمند، کورش وفاداری در کنار اثرش بنام، آدم

15 16

چهره راست: هرمز خسرویانی در کنار اثر هنری، تکه‌های تمدن

16 13

3 23

4 21

5 20

2 23

6 21

7 21

8 17

11 16

29 7

12 17

13 14

30 5

21 10

نام اثر: خوشبختی از آن کسی است که در پی خوشبختی دیگران است

9 14

26 7

نام اثر: راه در جهان یکی است و آن راه راستی

17 12

18 11

20 11

22 9

23 8

33 7

فرتورها از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. این سبک نقاشی مدل نقاشی در غار است که به صورت رنگین کمانی از نوشتارهای باستانی و رنگین درصفحات کاغذی سفید رنگ و یک اندازه نقش بسته شده است .که به نمایشگاه تمدن معروف شده است. اما واقعا ما چه سریع به تمدن و گذر آن عبور میکنیم. و به خلق آثاری از گفته های اشو زرتشت میرسیم. اما آیا خوشبختی انسانها و راه راستی با این کلمات ناشناس به این راحتی هموار میباشد؟ اکنون چند هزار سال است درگیر راستی و درستی هر چیزی میباشیم. و هزاران هزار سال دیگر هم بگذرد تمدن فقط به بازیچه ای در زمان نیز بگذرد. و معانی و درک آن فقط لغلغه ی زبان آدمیان گشته و بس. پس به بیایید عملی به فکر خوشبختی دیگران باشیم و راه راست را نشان دهیم. سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-11