لوگو امرداد
سخنرانی موبد دکتر اردشیر بهمردی در وبینار باهومتا

زندگی برای احترام است نه این‌که نادیده گرفته شود

موبد اردشیر بهمردیموبد دکتر اردشیر بهمردی در وبینار جهانی باهومتا، با برداشت از اَهوُنَوَیتی گاثا یسنا 28 به بررسی جایگاه زندگی برپایه‌ی بینش و آموزه‌های اشو زرتشت پرداخت.

وبینار جهانی باهومتا، با سخنرانی پژوهشگران دین همسو با اندیشه‌های اشو زرتشت، پیرامون «زندگی برای احترام است نه نادیده‌ گرفته‌شدن»، 15 امردادماه 1402 خورشیدی برابر با ششم آگوست 2023 میلادی برگزار شد. این رشته سخنرانی‌ها به زبان انگلیسی است. ترجمه سخنرانی موبد دکتر اردشیر بهمردی را در ادامه می‌خوانید:

زندگی برای احترام است نه این‌که نادیده گرفته شود

برداشت فراگیر از یسن 28

در سرآغاز یسن 28 زرتشت دلباختگی راستین به اهورامزدا و فروزه‌هایش (امشاسپندان و ویژگی‌ها و خصوصیا‌ شان) را ابراز می‌کند و از آرزوی قلبی برای رسیدن به وهومنه  (اندیشه نیک) و اشه (راستی) برای خود و یارانش سخن می‌گوید. زرتشت باور دارد که بزرگترین و پایاترین راه برای رسیدن به خوشبختی، همانا آسایش گیتی (مادی) و آرامش مینوی (معنوی) است که از راه به دست آوردن اندیشه‌ی نیک و پیروی از اشه انجام‌پذیر است. در سرانجامِ بند او از گشتاسپ، فرشوشتر و یارانش سپاسداری کرده و برای خود و آنان پاداش هر دو جهان را خواستار می‌شود. شاید بتوان بنیاد این یسن را استواری بر اندیشه‌ی نیک، راستی، سپاسداری و پاداش نیک دانست.

الف) چگونه می‌توانیم کرامت انسانی را در انسانیت بسازیم؟ مانند زندگی همه

اَهوُنَوَیتی گاثا (یسن  1 – 28)

به او نماز می‌برم با مهر و فروتنی

و دست‌های برافراشته برای <رسیدن> به نیکبختی‌هایش

<نماز می‌برم> نخست قبل از هر چیز به مینوی مقدس ای مزدا،

می‌خواهم که همه‌ی کارها با اشه هماهنگ باشد.

تا از طریق آن خرد اندیشه‌ی نیک و نیز

آرامش روان زمین – مادر (زمینی که مادر است) را بیاوری.

همان‌طور که از این بند و کل گاهان بر می‌آید از دیدگاه زرتشت، زندگی جایگاه ویژه‌ای دارد. در ابتدا زرتشت برای خود و یارانش زندگی همراه با آرامش و آسایش را از اهورا مزدا خواستار است زرتشت برای رسیدن به این باور و صفات نیکو، بزرگی، سخاوت و بخشندگی و …. از اهورا مزدا درخواست کمک و یاری دارد و این کار جز با هماهنگ شدن با اشه (قانون حاکم بر جهان هستی) اندیشه نیک امکان‌پذیر نیست به عبارت ساده‌تر بر طبق بینش زرتشت کرامت انسان هنگامی شکل می‌گیرد که انسان بتواند اندیشه را سر منشا خویش بداند و از قوانین حاکم بر جهان هستی (نه لزوماً قوانین حاکم بر اجتماع) پیروی کند. طبیعی است که با این نکات زندگی انسان سراسر پویا و قابل احترام است.

ب) چگونه زندگی از هر نوع، در ذهن ایجاد شده است؟

اَهوُنَوَیتی گاثا (یسن 2 – 30)

گوش دهید با گوش‌هایتان والاترین/ بهترین <اندرزها> را

آ نها را نیک‌بینانه و با اندیشه روشن بسنجید.

پیش از گزینش مابین دو راه

<گزینش کنید> هر یک شخصاً برای خویش

پیش از سپیده <روز> نو بیدار شوید،

تا هر یک <سخن اهورا را> بگسترانید.

ایجاد انواع زندگی نتیجه باورها و اعتقادات متفاوت است. زرتشت هیچگاه اندیشه و بینش خود را بر دیگران و پیروانش غالب نمی‌کند، بلکه بیان می‌دارد بهترین‌ها را با گوش بشنوند سپس با اندیشه روشن در آن بنگرید سپس هر مرد و زن یکی راه را برای خود برگزینند و نکته این‌جاست که این کار باید انجام گیرد. به دنبال آن زرتشت می‌فرماید اگر انسان از خشم،کینه، دروغ، آموزگار ناراستین و… پیروی کند مسلما راه اشتباه را بر می‌گزیند و در صورتی که از راستی، اندیشه نیک و آموزگار راستین پیروی نماید بهترین راه را گزینش می‌‌کند.

ج) چگونه می‌توانیم یک سنت بسازیم از گسترش عشق نور با تعلق خاطر؟

سراسر بینش و اندیشه زرتشت بر اساس عشق و علاقه است و به دنبال آن تمام سنت‌های دینی و فرهنگی بر این پایه استوار است آن‌جایی که در آیین‌ها، داد و دهش و خیرات، هم‌‌اندیشی و درک مشکلات جامعه و بهدینان، پیشکش‌های مادی و معنوی، وقف و دیگر موارد، به تمام از روی عشق به اهورامزدا و نوع بشر است و شاید بوجود آوردن یک سنت و آیین جدید مرتبط با عشق و نور خداوندی کاری است که در گذشته انجام شده و در مراسم‌هایی که از گذشتگان به دست ما رسیده باقی مانده است و ساخت آن با توجه به فرهنگ غنی زرتشتی شاید دیگر نیاز نباشد و بهتر است که بگوییم چگونه این سنت‌های فراموش‌شده را زنده و پایا نگه داریم.

به نظر اینجانب دو گزینه را باید هم‌زمان اجرا کنیم. نخست اطلاع‌رسانی، آموزش برای نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها چرا که با تجربه شخصی می‌توانم بگویم که بسیاری از نوجوانان، جوانان و حتا خانواده‌های زرتشتی به مراسم‌ها به چشم یک بایسته دینی قدیم نگاه می‌کنند و نه بیشتر. دوم فراهم ساختن محیطی شاد همراه با دلگرمی و استفاده از ابزارهای جذاب برای همه‌ی قشرهای اجتمایی. با سپاس بهمردی

photo 2023 07 30 00 52 02 473x500 1این سی و دومین وبینار الهام‌بخش تفکربرانگیز است که از سوی دکتر کاریشما کوکا، متخصص اعصاب دانش‌آموخته‌ی دانشگاه کمبریج در انگلستان، بنیانگذار، برنامه‌ریز و گرداننده‌ی با هومتا برگزار می‌شود. پیش از آغاز سخنرانی، گرداننده وبینار باهومتا، موبد دکتر اردشیر بهمردی را معرفی کرد:

با افتخار عمیق مایلم شما را از راه بلندگوی برجسته BaHumata با موبدیاری از سرزمین مادری ما ایران آشنا کنم.
کسی که زندگی و روح خود را وقف آموزش نسل آینده ما کرده است. دکتر موبدیار دکتر اردشیر بهمردی در ایران به دنیا آمد.
وی در حال حاضر مدیر دو مدرسه معروف زرتشتی در تهران است. دبیرستان فیروز بهرام و دبیرستان رستم آبادیان او همچنین به عنوان مدیر دبستان جمشید جم در تهران، ایران خدمت کرده است.
موبدیار دکتر اردشیر بهمردی به عنوان نیروی محرک عمل می‌کند. برای آموزش و الهام‌بخشیدن به نسل آینده ما درباره دین، فرهنگ، سنت و تاریخ زرتشتی در سرزمین مادری ما ایران.
موبدیار دکتر اردشیر بهمردی با راهنمایی‌های محترم انجمن موبدان ایران – موبد مهربان فیروزگری رسماً به عنوان موبدیار توسط شورای موبدان ایران تایید شد. وی دارای مدرک مهندسی نساجی و همچنین فوق‌لیسانس دوگانه از یزد است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته فرهنگ و زبان های ایران باستان است. او همچنین دارای مدرک دکترای فرهنگ و زبان های ایران باستان است. تجارب تدریس وی شامل: میراث فرهنگی دین، سنت، زبان ‌ا و آداب دین زرتشتی ما. ترجمه بسیاری از تجربیات فرهنگی و کشاورزی ایرانیان زرتشت‌شناسی.

موبدیار دکتر اردشیر بهمردی را به شما معرفی می‌کنیم و به راستی از خدمات فداکارانه و فداکاری مثال‌زدنی که با مهربانی به نسل آینده جامعه زرتشتی ما در سرزمین مادری ما ایران تقدیم کردید سپاسگزاریم.

 

Iran

BaHumata – August 6, 2023

Ladies And Gentlemen:

With Deep Honor And Distinctive Privilege, I Would Like To Introduce You To Our BaHumata Featured Mobedyar Speaker From Our Motherland Iran

Who Has Dedicated His Life And Soul Towards Educating Our Future Generation.

Mobedyar Dr. Ardeshir Behmardi, PhD, was born in Iran.

Presently, he is the Principal Of Two Popular Zarathushti Schools In Tehran, Iran.

The Firouz Bahram High School And The Rostam Abadian Middle School.

He Has Also Served As The Principal Of the Jamsheed Jaam Elementary School in Tehran, Iran

 

Mobadyar Dr. Ardeshir Behmardi, PhD serves as the driving force

For Educating and Inspiring Our Future Generation

On Zoroastrian Religion, Culture, Tradition And History

In Our Motherland Iran

Mobadyar Dr. Ardeshir Behmardi, PhD  was officially certified as a Mobadyar by the Council Of Iranian Mobads, under the esteemed guidance of our  Highly Respected And Honourable Head Priest Of Iran – Mobad Mehraban Firouzgary.

He Holds A Degree In Textile Engineering As Well As Double Masters From Yazd.

He Holds A Masters Of Arts Degree in Ancient Iranian Culture and Languages.

He also holds a Ph.D Degree in Ancient Iranian Culture and Languages.

His Teaching Experiences Include

            Cultural heritage of our religion, tradition, languages and practices Of Our Zarathushti Faith.

            Translation of many Iranian cultural, and agricultural experiences of Zoroastrian studies.

We Commend You Mobadyar Dr. Ardeshir Behmardi, PhD

And are truly grateful for the selfless service and exemplary dedication, that you have so graciously offered to the future generation of our Zarthushti Community In Our Motherland Iran.

And With That Token Of Appreciation, Ladies And Gentlemen.

Please Join Us,  In Giving a Warm Zarthushti Welcome

To Our Eminent BaHumata Mobadyar Speaker From Iran

Our Very Own

Mobadyar Dr. Ardeshir Behmardi, PhD 

 

متن سخنرانی برای همایش بهوماتا

BAHUMATA PRESENTATION BY MOBEDYAR DR. ARDESHIR BEHMARDI

ترجمه انگلیسی مطلب برای بهوماتا

رزومه نگلیسی برای هومتا

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. به سخنرانی ایشان به زبان فارسی و ترجمه به زبان انگلیسی گوش و استفاده کردم. باعث افتخار است. برای موبد بهمردی آرزوی سرافرازی و سلامتی دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12