لوگو امرداد

تصاویری از نوسازی تالار بزرگ آرامگاه قصرفیروزه

ساخت سالن بزرگ آرامگاه قصرفیروزه با یاری نیک‌اندیشان دهشمند و هماهنگی هیات‌اجرایی در دست انجام است.

از دهش خانواده نیک‌اندیش روانشاد جمشید استاد، سالن بزرگ آرامگاه قصر فیروزه نوسازی می‌شود. فیروز خسرویانی، دبیر هیات‌اجرایی آرامگاه قصر فیروزه در گفت‌وگو با امرداد، با سپاسگزاری  از شکیبایی همکیشان ابراز امیدواری کرد کار نوسازی به سرعت پیش رود و تا 3 ماه آینده سالن بزرگ به بهره‌برداری برسد. وی افزود تا زمانی که سالن اصلی ساخته شود، هم‌اکنون از تالار مهربان جمشید پارسایی با گنجایش 100 تن برای آیین‌های درگذشتگان بهره‌برداری می‌شود.

سالن اصلی یا سالن بزرگ که در حال نوسازی است، 86 سال پیش به سال 1316 خورشیدی، روانشاد خداداد هرمزدیار سیروسی این سازه‌ی ستون‌بندی‌شده را به یاد فرزندش داریوش برای دعا و نیایش ساخت. این ساختمان هنگامی که ارباب کیخسرو شاهرخ، پایه‌گذار آرامگاه زرتشتیان تهران، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران بود، ساخته شد و رو‌به‌روی آرامگاه آن روانشاد است از این‌رو به نام سالن ارباب کیخسرو شاهرخ نیز می‌شناسند. تالار مهربان جمشید پارسایی یکی دیگر از نخستین سازه‌های آرامگاه قصرفیروزه است. در همان سال‌های آغازین، روانشاد مهربان جمشید پارسایی هم یک آب‌انبار و ساختمانی بر روی آن ساخت که سپس‌تر به عنوان انبار مصالح از آن استفاده می‌شد. تالار پارسایی، تابستان امسال به کوشش هیات‌اجرایی پاکسازی و رنگ‌آمیزی شد و با یاری نیک‌اندیش اشکان جهانبخشی تجهیزات روشنایی آن خریداری و نصب و برای همکیشان آماده شد.
هیات‌اجرایی آرامگاه قصرفیروزه منتخب انجمن زرتشتیان تهران، با همکاری فیروز خسرویانی، فرزاد خادم، هرمز خسرویانی و رشید مژگانی، از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برای یک دوره‌ دو ساله کار ساماندهی آرامگاه را به دست گرفته است.

32 1

آرامگاه زرتشتیان قصرفیروزه با پیشینه‌ای نزدیک به ۹۰ سال

33 21

نصب باجه‌های پرداخت دهشمندی برای امور آرامگاه قصرفیروزه

34 2

47 3

37 3

38 1

46 4

41 3

42 1

49 1

48 1

1 49

سالن پارسایی

11 40

آسفالت مسیرهای داخلی آرامگاه قصرفیروزه

44 1

فرتورها از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. با درود و خدا قوت به همه کسانی که برای بهبود شرایط هازمان در کوششند و به ویژه عزیزانم در آرامگاه قصر فیروزه. اگر امکان داشته باشد، درباره وضعیت و شرایط تالار باغی که در آن سمت خیابان آرامگاه است (نام آنرا به یاد ندارم) و همچنین باغ شهدا هم توضیح و گزارشی مختصر تهیه کنید.
    تندرست و پاینده باشید
    ارادتمند
    افشین نامدار

  2. دست دهشمندان را به گرمی می فشاریم و درود می فرستیم به منش نیک آنان
    پیشنهادی داشتم کاش دهشمندان و یا کارگزارانی که پیگیر جذب دهش هستند هدف‌گذاری را اولویت بندی کنند
    پیشنهادی دیگر این سازه 90 ساله خود بازگو کننده قدمت ارامگاه هست و هر سازه ای که 50 سال از عمرش بگذرد بنایی تاریخی به حساب می آید، دستکم نمای ظاهر را به همان سبک که بوده بازسازی کنید با همان شیروانی با همان نماد فروهر بر سر در حفظ یادگارها برای نسل آینده بخشی از پاسداشت فرهنگ آیین معماری است.

  3. ای کاش دور این سالن دارای نیمکتها و میزهای سنگی بود و جابجا نمیشد و برای فرودگ دیگه جا گرفتن و از این صحبتها در میان نبود و هر کس حرفش در رو تر هست میز و صندلی خوبی نصیبش میشود. متاسفانه یک عده مردنشون و مراسم آیینی شون نیز پارتی بازی شده است. پس اون همسانی و یکسانی کجاست که انجمن دم از آن میزند.؟!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-16