لوگو امرداد

آیین گهنبار توجی در آدریان بزرگ تهران برگزار می‌شود

گهنبار توجي1آیین گهنبار توجی، بامداد آدینه پنجم آبان ماه ۱۴۰۲، به شگون گرامیداشت جشن آبانگان در فضای باز آدریان بزرگ تهران برگزار می‌شود.
پیرو آگاهی‌رسانی هیات‌اجرایی آدریان بزرگ، این آیین، ویژه همكیشان زرتشتی است و از ساعت 10 بامداد روز خیر ایزد و آبان ماه 3761 زرتشتی، با هماهنگی هیات‌اجرایی آدریان بزرگ و به دوش آرمی و تندرستی تمامی زرتشتیان و نیک اندیشان هازمان زرتشتی، برپا می‌شود.
هیات اجرایی آدریان بزرگ از تمامی همکیشان و هازمان زرتشتی، یاریگران و نیک‌اندیشان آدریان، برای همازوری و باشندگی در این آیین كهن گهنبار، دعوت کرده است، و میزبان و پذیرای آنها خواهد بود.
هیات اجرایی آدریان بزرگ تهران از همكیشان درخواست کرده است از آوردن هر گونه حیوان خانگی به مجموعه دینی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی آدریان بزرگ، خودداری کنند.

گهنبارها در کنار بار دینی خود، با برگزاری نیایش همگانی، شادی، داد و دهش و مهم‌تر از همه با ایجاد همازوری به یکی از ارکان مهم همبستگی هازمان زرتشتی درآمده است. آیین گهنبار از جشن‌های سالیانه است که در شش هنگام یا شش چَهره و هر چهره به مدت پنج روز برگزار می‌شود. شش چهره‌ی گهنبار در باور زرتشتیان نماد آفرینش جهان و هستی از سوی پروردگار در شش گام است. گهنباری را که خارج از این شش چهره خوانده شود، گهنبار توجی می‌نامند.

چهارم آبان‌ماه جشن‌آبانگان، روز پاسداشت آب است. آبانگان از جشن‌های ماهانه ایرانی است که هرسال به فرخندگی هم‌نامی روز آبان و ماه آبان (روز دهم گاهشمار زرتشتی، چهارم آبان‌ماه سالنمای رسمی کشور) برگزار می‌شود. آبانگان، جشن پاسداشت آب‌های روان و ایستای روی زمین همچون سرچشمه‌ها، رودها، دریاها، دریاچه‌ها، کاریزها، آبشارها و جوی‌هاست.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. پاینده پیروز باشید 🌹🙏🙏🌹🙏 عزیزان زردشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-21