لوگو امرداد
در رویه هفتم امرداد 476 می‌خوانیم:

هنرمندی که شادکردن را به چند نسل آموخت

photo 2023 11 11 23 42 03زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست / هرکسی نیمه خود خواند و از صحنه رود / صحنه پیوسته بجاست، خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد
روزگاری که ما هنوز بزرگ نشده بودیم، بزرگانی بودند که با هنرشان راه رشد و بالندگی را برایمان هموار می‌کردند و فردوس کاوبانی یکی از آنان بود. او برای دهه شصتی‌هایی که به گفته‌ایی نسل‌سوخته‌ی زمان بودند چهره‌ای دلنشین و آشنا بود. نهم مهر او از میان ما رفت. اکنون دیگر همه می‌دانند که بود و چه کرد. همه می‌داند تنها تنها دغدغه‌اش شادی مردم بود و از جان برای شادکردن آن‌ها مایه گذاشت نگران ایران بود د و سخن آخرش این بود «مراقب ایران باشید». روان‌شاد فردوس کاویانی با اینکه در درازای زندگی هنری‌اش در نمایش (تیاتر)، فیلم‌ها، سریال‌ها و و تله‌تیاترهای بسیاری، هنرنمایی توانمند و پرقدرت داشت، اما در دهه‌ی نود خورشیدی کمتر پیشنهادی برای بازی را پذیرفت و سال‌های واپسین زندگی‌اش بیشتر خانه‌نشین بود. وایسین بازی او در سینما «ساکن خانه چوبی» به کارگردانی حسینعلی لیالستانی در سال ۱۳۹۱ بود و وایسین باشندگی‌اش روی صحنه حضور در نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ»، نوشته‌ی اکبر رادی و به کارگردانی هادی مرزبان در سال ۱۳۹۳ که در تالار وحدت اجرا شد. پس‌ از آن برای فردوس کاویانی یک دهه سکوت و دوری در راه بود. گاهی تصویر یا خبری منتشر می‌شد. اما آنچه او را در یادها نگه می‌داشت بازی‌های درخشانش در سریال‌های به یادماندنی بود.
یادگویه‌هایی از زبان خودش: یادم می‌آید نمایشی را برای اجرا به مكتب ما آورده بوند و ۱۳ روز این نمایش در مدرسه ما اجرا داشت و من هر روز آن را می‌دیدم به شکلی که آن را حفظ شده بودم، همان تیاتر را کارگردانی و اجرا کردم. زمانی که کار تیاتر را تازه آغاز کرده بودم یک نمایش آلمانی را به کارگردانی زنده‌یاد حمید سمندریان اجرا کردیم، بعد از آن به اداره تیاتر رفتم، به صورت قراردادی استخدام شدم و در آنجا نخست شروع به کارهای پانتومیمی کردم. من نقش‌های منفی را دوست ندارم …

آنچه در بالا خواندید بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «هنرمندی که شادکردن را به چند نسل آموخت» به قلم فیروزه فرودی، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار به همراه رویدادهای کوتاه را در رویه‌ی هفتم (زرتشتیان) امرداد شماره‌ی 476 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 476 از ‌‌دوشنبه، یکم آبان‌ماه، 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  476 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  476 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-31