لوگو امرداد
در موزه‌‌ی باستان‌شناسی رشت چه می‌گذرد؟

خمره‌ی باستانی یا سطل زباله؟!

102شگفتی‌های خبری به‌ویژه در حوزه‌ی میراث فرهنگی در کشور ما کم نیست. با این همه برخی رخدادها آه از نهاد دوستداران  تاریخ و فرهنگ در می‌آورد و هر شنونده‌ای را به شگفتی وا‌می‌دارد. اگر خبری که در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود درست باشد، وای به حال ایران و تاریخ و فرهنگش …

به گزارش اعتماد، در موزه باستان‌شناسی شهر رشت، روی لبه خمره‌ای سفالین که دیرینگی آن به دوره مادها (چند سده پیش از هخامنشیان) بازمی‌گردد، کیسه زباله کشیده‌اند و درونش ته‌سيگار و آشغال ريخته‌اند.

این رسانه افزوده است: مسوول مربوطه گفته که «اگر سطل آشغال چوبی يا پلاستیکی بگذاریم، مردم می‌دزدند».

در ادامه‌ی این گزارش آمده است: «در يکی از نخستین ويترين‌ها‌، که جمجمه‌ی مردمان هزاره یکم پیش از میلاد (نزدیک‌به سه هزار سال پیش) جای دارد چند جمجمه‌ی ناسالم و شكسته بدون هیچ حفاظی در ارتفاعی نسبتا پایین روی تَلی از خاک قرار داده شده‌اند. این ویترین، بدون شیشه‌ی محافظ است و دورنمای كوره‌پزی يا تنور یک نانوایی متروک را تداعی می‌كند».

پس از این حاشیه‌ه، حسن میثمی، فرنشین (:رییس) مرکز روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره گزارش اعتماد و حواشی به وجود آمده درخصوص خمره باستانی ای که سطل آشغال شد در توییتر خود نوشت: «خمره متعلق به دوره مادها نیست. معاصر است. آن کیسه هم برای جلوگیری از ریزش خاک ناشی از عملیات مرمت روی خمره گذاشته شده است. بقیه جملات هم جوابش در سطور فوق نهفته است»

ایرنا نیز ویدیویی با عنوان «شفاف‌سازی درباره خمره خبرساز موزه رشت» منتشر کرد که در آن میثم نوائیان، مدیر موزه های گیلان در خصوص خمره خبرساز موزه رشت توضیح می دهد: «این خمره معاصر است و از آن به عنوان سطل زباله استفاده نمی‌شود، بلکه حفاظتی سطحی برای پیشگیری از انداختن زباله به داخل خمره است».

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. این موضوع که آیا خمره واقعا باستانی بوده و جناب میثمی آدرس اشتباه داده یا اینکه واقعا باستانی نبوده و ایشان راست گفته که معاصر است موضوعی است که دلسوزان ایران باستان قطعا آن را پیگیری میکنند اما ذکر دو نکته را ضروری میدانم 1- معاصر یعنی چند سال پیش ؟ نکند که منظور از معاصر همین چند صد سالی است که قاره آمریکا پس از آن کشف شده . راستش را بخواهید این مرز و بوم آنچنان کهن است که معنای معاصری که برای ما مفهوم است ممکن است با کل تاریخ یک کشور برابری کند 2- نکته دردآور این است که اگر این خبر نادرست هم که باشد ، باور پذیر است . مسئولین باید کارنامه خود را یک دور مرور کنند و ببینند که چه کرده اند که چنین وصله ای به آنان میچسبد و از نظر خواننده چنین فاجعه ای ممکن به نظر میرسد.

  2. با درود ، از دیدگاه میراث نافرهنگی ارزش این خمره اینگونه بوده که استفاده شده . از قدیم گفتن قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری !! کاش کمی هم بفکر اینده گان باشیم .

  3. چرا اینقدر راحت گند زدن تون رو توجیه می کنید؟ اگر بی ارزش هست تو موزه چکار داره ؟ اگر ارزش تاریخی داره چرا جایی باشه که خاک توش بریزه و روش کیسه بکشید؟ بی لیاقتی و بی کفایتی بیداد می کنه خدا یک نادر یا یک رضا شاه برسونه تا از شما الاغ ها آدم بسازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-22