لوگو امرداد
برای جلوگیری از تخریب محوطه‌ها و تپه‌های باستانی

کارزار توقف پروژه آزادراه قائم‌شهر-ساری را پشتیبانی کنید

12 10شماری از شهروندان، دوست‌داران و دل‌سوزان میراث فرهنگیف با راه اندازی کارزاری خواستار «توقف پروژه آزادراه قائم‌شهر-ساری به دلیل تخریب و تجاوز به محوطه‌ها و تپه‌های باستانی» شدند.

در متن این کارزار چنین آمده است:

«جناب آقای رئیسی‌‌

رئیس جمهور محترم ایران

جناب آقای عزت الله ضرغامی

وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

جناب آقای مهرداد بذرپاش

وزیر محترم راه و شهرسازی

جناب آقای سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی

وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

با سلام و احترام

شهرستان قائم شهر در استان مازندران دارای غنای تاریخی و باستانی ناشناخته و مغفولی است که همین غفلت و عدم توجه باعث خسارت های جبران ناپذیری به تاریخ این حوزه تمدنی ایران شده است. منطقه قائم شهر در جای جای خود آثار و شواهد تاریخی و باستانی دارد اما متأسفانه تنها تپه گردکوه به ثبت ملی رسیده و حفاری های اندکی در آن انجام شده است.  عدم ثبت و توجه به تپه های باستانی دیگر این محدوده موجب تخریب و تجاوز به حریم و عرصه آنها شده است. این تپه ها و محوطه ها از طریق نقب های زیرزمینی با هم در ارتباط هستند و شواهد آن کاملا مشهود است، اما به خاطر عدم توجه در حال نابودی هستند و تخریب ها و تجاوزها در دو نوع مردمی و دولتی در این محدوده در حال انجام است. کشاورزی روی زمین های باستانی با شواهد عدیده سفال در سطح زمین و حفاری ها و کند و کاوهای غیرمجاز توسط سوداگران عتیقه از یک سو و پروژه آزادراه قائم شهر تا ساری که مابین تپه های باستانی به صورت مارپیچ با شکافتن تپه ها و تخریب شواهد باستانی همراه است، از سوی دیگر همگی در حال تخریب و تجاوز به تاریخ باستانی محدوده قائم شهر هستند. پروژه آزادراه قائم شهر ساری که توسط وزارت دفاع در حال انجام است، در حالی که راه مستقیم فعلی با طول ۲۰ کیلومتر وجود دارد، با مسیری مارپیچ و طولانی تر با طول ۴۵ کیلومتر در حال انجام است که در مسیر خود از بین تپه های باستانی عبور کرده و به این محوطه ها آسیب جدی می زند.

به نظر می رسد این پروژه باعث تخریب میراث باستانی این کشور است، در حالی که حفاری علمی می تواند داده ها و آثار بسیار مهمی را کشف نموده و پتانسیل های گردشگری این خطه را شکوفا نماید. میراث فرهنگی شناسنامه سرزمین است و ادامه تخریب این محوطه های باستانی، خیانت در حق میراث فرهنگی و تاریخی ایران بوده و مایه بدنامی نهادهای دست اندرکار این پروژه خواهد بود.

ما شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی کشور خواهشمندیم موارد زیر در اسرع وقت انجام شده تا از غارت بیشتر مواریث تاریخی و فرهنگی جلوگیری شود.

۱ توقف پروژه آزادراه قائم شهر ساری

۲ شناسائی و ثبت ملی و جهانی کلیه محوطه‌ها، تپه‌ها، نقب‌ها و دیگر آثار باستانی محدوده قائم شهر

۳ توجه به پتانسیل‌های غنی تاریخی و فرهنگی و گردشگری قائم‌شهر جهت تبدیل به قطب گردشگری تاریخی و توسعه پایدار و درآمدزائی مستمر».

خواهشمندیم اقدامات لازم برای رد قطعی این طرح را انجام دهید».

این کارزار،  19 فروردین‌ماه 1403  راه‌اندازی شده است و تا 19 اردیبهشت‌ماه 1403 ادامه دارد.

هشتگ رسمی: #نجات_محوطه_باستانی_قائمشهر

برای پیوستن به این کارزار و امضای آن به این نشانی بروید.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

7 پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید
    چند نکته که لازمه ذکر بشه تا دوستان منصفی که بدنبال حقیقت هستند، مطالعه نمایند و سپس با ذهنی آگاه رای بدهند:
    – مسیر آزادراه مصوب قائمشهر – ساری که تا ابتدای شهر نکا ادامه دارد از هفت تن قائمشهر شروع و پس از عبور از مناطق جنوبی قائمشهر، ساری و میاندرود تا پلیس راه نکا 45 کیلومتر است (نام قائمشهر – ساری فقط یک اسمه) که بمنظور مسافرت و عزیمت به شرق استان، مسیر موجود کنونی از ابتدای هفت تن قائمشهر شروع و پس از طی کمربندی ها و بخشی از شهر قائمشهر و سپس مسیر 20 کیلومتری بین قائمشهر و ساری و سپس طی کمربندی غربی (بخوانید خیابان شهید سلیمانی داخل شهر ساری) و کمربندی سمسکنده ساری و سپس طی مسیر 20 کیلومتری ساری و نکا با مسیر آزادراه مصوب به هم میرسند که استفاده از آزادراه در حال احداث جدای از قرار نگرفتن در ترافیک وحشتناک، 10 کیلومتر مسیر نزدیکتر شده که نگارنده مسیر موجود رو زیرکانه 20 کیلومتر معرفی کرده!!!
    – ضمنا حرف از احداث آزادراهه نه مسیر روستایی!!! آزادراه موصوف یک پروژه ملی (و نه استانی و شهری) میباشد که به پشتوانه کلیه مطالعات و تاییدات فنی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، میراث فرهنگی و آثار باستانی، پدافند غیر عامل، هیدرولوژی و …. که سالها بطول انجامیده، دارای مصوبه اجرایی هیئت دولت و هیئت وزیران میباشد. لازم به ذکر است که با همه تاییدات ذکر شده، کارشناسان و مدیران اداره میراث فرهنگی، منابع طبیعی، محیط زیست و …. در کلیه مراحل اجرایی بر کار نظارت دارند و شروع کار در هر کدام از جبهه های کاری، منوط به تاییدیه و نظارت تمام وقت ایشان انجام می پذیرد.
    – مطمئنا بخش اعظمی از امضا کنندگان کارزار فوق، یا مازندرانی نیستند و صرفا با تحریک احساسات رای میدهند و یا از ترافیک وحشتناک شهرهای قائمشهر و ساری خبر ندارند که زندگی عادی و روزمره، کسب و کار، رفت و آمد و وقت مردم را به شدت دچار مشکل و اختلال نموده است. حال آنکه در روزهای عادی سال هم کمربندیهای شهرهای قائمشهر و ساری دچار ترافیک وحشتناکی است که همین مسافران بوجود میاورند که با هدایت ترافیک القایی مربوط به اهالی و مسافرین شرق استان و استانهای گلستان و خراسانهای شمالی و رضوی، بخش اعظمی از این مشکل حل میشود و چه بسا که بسیاری از مسافران و گردشگران بدلیل همین ترافیکها، از مسافرت به مناطق مرکزی و شرقی استان و استان گلستان منصرف میشوند.
    – ضمنا اجرای آزادراه فوق که ضروری و حتی اجتناب ناپذیر است، از هر منطقه ای که عبور کند دارای چالشهای متعددی خواهد بود، حال آنکه برخی افراد بدلیل منافع شخصی یا گروهی، با بهانه های واهی بدنبال ایجاد اختلال و مانع بر سر مسیرهای مصوب خواهند رفت و کارزارهای اینچنینی را کما اینکه مسبوق به سابقه است راه خواهند انداخت.
    – حقیقت اینست که در مجموع کل روزهای سال، این استان بدلیل آب و هوای مطبوع و مناظر و اماکن سرسبز و دیدنی، خط ممتد ساحلی دریای خزر و دسترسی آسان برای اهالی پایتخت و شهرهای مرکزی کشور، مسافرپذیرترین استان کشور است و به استناد گزارشات و آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیشترین تردد سالیانه محدود به همان مسیر قائمشهر ساری است و در این بین گناه مردم و بومیان منطقه چیست و حل این معضل فقط و فقط با احداث آزادراه امکانپذیر است. قابل توجه این آزادراه خود باعث جذب مسافرین و گردشگران بسیاری خواهد شد.

    1. آقای ذوالفقاری شما هم این را بدانید و به بزرگترهایتان هم بگویید که ما می دانیم اینجا چه خبر است، متاسفانه اینجا یک غارت عظیم و خیانت ملی اتفاق افتاده و از انجاییکه ما خبر نداشتیم برخی از مسئولین توانستند سو استفاده کنند و یقین بدانید اجازه نخواهیم داد چنین خیانتی تکرار شود، مسئولین کوته فکر و منفعت طلب و خیانتکاری که پشت ماجرا هستند باید بدانند که میراث تاریخی و فرهنگی شناسنامه این سرزمین و متعلق به تک تک افراد است و با تکنولوژیهای امروزی اثبات باستانی بودن این محوطه بسیار آسان است و در نهایت تمام دست اندرکارانی که اگاهانه در این پروژه شرکت داشتند و دارند در این خیانت شریک محسوب می شوند. اگر مسئولین دلسوز و نگران ترافیک هستند، می توانند مسیر فعلی را تعریض نمایند و نیازی به احداث چنین آزادراه پر پیچ و خمی نیست، ضمن اینکه آقایان اگر کمی وسعت نظر داشته باشند یافته های این محوطه دست کمی از یافته های اهرام مصر ندارد و می تواند منجر به توسعه پایدار گردشگری و درامدزایی مداوم شود تا کشور از وابستگی به درامد نفت رها شود، به هرحال این حنا رنگی ندارد و تا جاییکه بتوانیم اجازه نخواهیم داد این پروژه انجام شود حتی به قیمت ورود سازمانهای بین المللی و محکوم کردن مسئولین خائن

  2. اصل تخریب بخاطر همون مکان های باستانی هست وگرنه میشد جاده.رو جای دیگه ساخت دقیقا مثه پارک قیطریه

    1. ذکر شد که همه استعلامات و مطالعات انجام شده و اتفاقا همین طرح مسیر نهایی پس از چندین بار تغییر از سوی سازمانهای میراث فرهنگی، منابع طبیعی و ….، تایید و تصویب شده و با همه این تاییدات باز هم نامه زدند که کلیه فعالیتها باید زیر نظر میراث فرهنگی باشد. بیان شد که بدلیل تعارض با منافع شخصی یا گروهی برخی افراد و دلالان منطقه ای و فرامنطقه ای از هر جای دیگری هم که آزادراه عبور کند باز اینچنین بهانه های واهی و حاشیه سازیها و بازی با احساسات مردم طبیعی میباشد. مطمئنا این طرح بهترین طرح بوده که تایید شده، جابجایی طرح این افراد رو ساکت و افراد دیگری رو به صحنه خواهد کشاند!!!!

      1. وقاحت هم حدی دارد اقای ذوالفقاری، اگر مسئولین براستی دلسوز هستند می توانند مسیر مستقیم ساری به قائمشهر را تعریض نمایند که با توجه به حاشیه جاده به اسانی میسر است، یکعده تلاش دارند تا خیانت را خدمت جا بزنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-09