لوگو امرداد
امروز سروش ایزد؛ هفدهم بهمن‌ماه برابر با یازدهم بهمن‌ماه

سالروز شکست مغولان در ایران‌زمین

امروز سروش ایزد از ماه بهمن به سالمه‌ی 3757 زرتشتی، آدینه 11 بهمن‌ماه 1398 خورشیدی، 31 ژانویه 2020 میلادی

سالروز شکست مغول‌ها در پَروان (غزنه) و شکست هر نیروی خارجی که به ایران خاوری (افغانستان امروز) تعرض کرده است. 31 ژانویه 1221 [سال 599 هجری خورشیدی = 618 هجری قمری] نبرد دو روزه پروان میان یک سپاه مغول به فرماندهی قوتوقو ـ امیرزاده مغول ـ و سپاهیان جلال الدین خوارزمشاه با شکست مغولان پایان یافت. [پروان ناحیه‌ای است در ایالت غزنه، جنوب کابل و شرق بامیان ـ با ایالت پروان افغانستان امروز اشتباه نشود]. این نخستین شکست سپاهیان مغول از آغاز لشکرکشی چنگیزخان به ایران‌زمین بود. در این نبرد 45 هزار مغول با 60 هزار نیروی سلطان جلال الدین جنگیده بودند. سلطان جلال‌الدین پس از افتادن نیشابور به دست مغولان در سال 1220 میلادی، به شرق خراسان بزرگتر (افغانستان شمالی امروز) رفته بود و در تخارستان [واقع در شمال کابل] یک واحد نظامی مغول را فراری داده و از آنجا رهسپار غزنه شده بود. در پی عزیمت جلال الدین به تخارستان، مغولان به ریاست تولی خان پسر چنگیز نیشابور را ویران و همه ساکنان آن را قتل عام کرده بودند؛ زیراکه نیشابوری‌ها ـ به‌مانند سایر خراسانیان ـ درپی آگاه شدن از چند پیروزی نظامی جلال الدین، برضد مغولان بپاخاسته بودند. شمار کشته شدگان نیشابور و مناطق اطراف آن را بیش از یک میلیون و هفتصد هزار تن برآورد کرده‌اند.
619 سال بعد (دوم نوامبر 1840) در ناحیه پروان غزنه میان پشتون‌ها به ریاست دوست‌محمدخان و یک سپاه انگلیسی نبردی روی داد که مقدمه نخستین دور جنگ های معروف جنگ‌های افغان و انگلستان بشمار رفته است. در دنباله همین جنگ، پشتون‌ها 14 ماه بعد (ژانویه 1842) در نزدیکی جلال‌آباد نیروهای در حال عقب‌نشینی انگلیسی را به دام انداختند و قتل عام کردند و غیر نظامیان هندی همراه آنان را اسیر و به بردگی کشاندند. نیروهای روسیه نیز در دهه 1980 بیشترین تلفات را در کوه‌های لغمان (شمال شرقی ایالت غزنه) متحمل شده بودند. از زمان اسکندر مقدونی تاکنون هر نیروی خارجی که به پرشیای خاوری (افغانستان امروز) تعرض کرده شکست خورده و تلفات سنگین داده است. مردم غزنه را «غزنوی» گویند که دودمانی به همین نام در تاریخ وجود دارد.

photo 2019 06 05 00 39 40

روز هفدهم از هر ماه در گاهشمار زرتشتی به نام سروش ایزد پیوند یافته است. سروش به چم (:معنی) گوش دادن و فرمان بردن است به خواست خدایی و ما آن را نیوشایی معنا کرده‌ایم تا نزدیکتر به اصل باشیم.

اینک من سروش ترا که

از همه بزرگتر است، می‌طلبم

تا به آرمان خود رسم

و زندگانی درازی به دست آورم

و به شهریاری منش نیک در آمده

و به راه راستی گام زده،

به جایگاهی رسم که مزدا اهورا می‌باشد. (۳۳_۵)

اشو زرتشت می‌گوید:

کسی را که مزدا دوست دارد ، نیوشایی و منش نیک به او روی می‌آورد (۴۴_۱۶)

زرتشت می‌خواهد به دستیاری نیوشایی به خواست و آرمان خود برسد (۳۳_۵)

نیوشایی راهی است که به اهورامزدای توانا می‌رود (۲۸_۵)

نیوشایی راه رستگاری را ، هم برای رستگار و هم برای دروغکار ، همواره روشن می‌سازد (۴۳_۱۲)

از این گفته‌ها به ویژه آنجایی که نیوشایی با منش نیک است‌، بر می‌آید‌، که فرمانبرداری زرتشت کورکورانه نیست بلکه از روی اندیشه و با دلی پر از مهر است .

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. اولین شکست را خوارزمشاهیان که یک امپراطوری ترک بود به مغول ها چشاندند و جنگ مغول ها با ترک ها با پیروزی ترک ها به پایان میرسد

    1. دوست عزیز ترکی وجود نداره ترک فقط چنگیز خان مغول بازماندگانش هستند لطفا تاریخ بخوانید این که امروز مردمان ترکیه ادعا می‌کنند ترک هستیم اگر دی ان ای گرفته شود نیمی ایرانی نیم دیگر یونانی تبار هستند بطور دقیق برآورد می‌شود 7درصد مردم ترکیه از نژاد ترک هستند در ضمن اطراف مشهد سرخس و بخشی از هرات افغانستان ترکان را دیدم قدی متوسط با چشمان بادامی دارند بسیار مردمان ستیزه جو و بی‌رحمی هستند که همسایگان این افراد اگر در اکثریت نباشند فراری می‌شوند

      1. اینجور که شما ادعا میکنید تمام تورک های جهان قبلا تورک نبودن و بعدا تورک شدن…خخخخ
        بنابراین قوم تورک خیلی فرهنگ والایی داشتن که هر جا میرفتن ،مردم آنجا تبدیل به تورک میشدن…
        دست بردارین از این جوک ها…
        قبل از خوارزمشاهیان هم سلجوقیان و غزنویان هم تورک بودند..ان موقع که هنوز چنگیز به ایران حمله نکرده بود..
        ضمنا مغول ها تورک نبودند چون هیچ شباهت زبانی به تورک ها ندارن..یکی از مشخصه های تشابه زبانی اعداد است که اعداد مغولی ،هیچ شباهتی به اعداد تورکی ندارند
        تورکها اولین قومی بودند که جلو مغول قد علم کردند و بیشترین کشته ها رادادند…این که میگین تورکها با چنگیز اومدند،به نوعی توهین به تاریخ است..

  2. آفرین و بسیار جالب ، هم نوشتار هم قلم و اندیشه ای که این حروف و کلمات را به چنین جملات زیبا و قابل خواندن تبدیل نمودند..

  3. بیشتر تورک ها سربازان چنگیز خان بودن که موقعه حمله به ایران از غرب چین که به همراه لشکر چنگیز خان به ایران آمدن و چون تبریز ترکیه آذربایجان برای چرای گوسفندان شأن سرسبز بود و علف خوبی داشت اونجا ماندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-18