لوگو امرداد

ایین گهنبار چهره میدیاریم گاه در شیراز برگزار شد

کمیسیون دینی انجمن زرتشتیان شیراز آیین گهنبارخوانی میدیاریم‌گاه را واپسین روز چَهره، در تالار روانشاد یزدانی همایشگاه دینی، فرهنگی و ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار کرد.
موبد رستم خسرویانی ساعت 18 روز ورهرام ایزد و دی‌ماه گاهشماری زرتشتی برابر با 14 دی‌ماه 1402 خورشیدی، آفرینگان گهنبار را خواند و در ادامه نیز سخنانی پیرامون سلامت قلب بیان داشت. سپس از کودکان و نونهالان باشنده در مراسم دعوت کرد تا به پاس همراهی در طول مراسم و رعایت سکوت و البته همکاری در چینش سفره‌ی گهنبار بر جایگاه باشنده شوند و خود و آموزگارشان را معرفی کنند.
در ادامه وقایع گاه‌تاگاه انجمن زرتشتیان شیراز را هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن برای باشندگان گزارش داد. وی در بخش پایانی گزارش خود از باشندگی پرشور زرتشتیان شیراز در انتخابات گردش هجدهم انجمن زرتشتیان شیراز سپاسگزاری کرد و اسامی 11 منتخب این گردش و بازرس منتخب را اعلام کرد. همچنین از زحمات هیات نظارت بر انتخابات و سایر کاندیدهای هموندی انجمن به نیکی یاد کرد، نکته جالب توجه این بخش از سخنان وی، زمانی بود که اسامی هموندان جانشین و سایر کاندیدهایی که در میان 11 منتخب حضور ندارند، اعلام شد و نام‌نویسی آنها را عامل مهمی در به حدنصاب رسیدن و برگزاری پرشور انتخابات برشمرد، سخنانی که با استقبال و تشویق باشندگان روبه‌رو شد.
در بخش پایانی این آیین خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز نیز با سپاسگزاری از باشندگی پرشور زرتشتیان استان فارس در انتخابات گردش هجدهم انجمن، از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این انتخابات قدردانی کرد.
پس از آن همراه با پخش شماره‌ی جدید گاهنامه‌ی پیام سبز که در هر چهره‌ی گهنبار به کوشش کمیسیون بانوان انجمن زرتشتیان شیراز منتشر می‌شود، از باشندگان با پخش لُرک، میوه، سیروگ، حلوا، کماج و شام پذیرایی شد. هماهنگ‌کنندگی این آیین را ناهید فلفلی بردوش داشت.
گهنبار، آیین و جشنی است که از دیرباز در پهنه‌ی ایران فرهنگی، بر ‌پا می شود، جشنی که نخستین بن‌پایه و مایه‌ی آن گردهم آمدن، هم‌افزایی، همازوری و شادی است. شش چهره گهنبار، گاه دادودهش است. چَهره‌ی پنجم گهنبار در هر سال، میدیاریم‌‌گاه است. این گهنبار از روز مهر ایزد تا روز ورهرام از ماه دی و مانند گهنبارهای پیشین به مدت پنج روز برگزار می‌شود. میدیاریم یعنی میانه‌ی آرامش، به همین روی این جشن در زمانی برگزار می‌شود که هنگام آرامش و استراحت کشاورزان و دامداران است.

1 9

اوستاخوانی موبدیار رستم خسرویانی

2 19 3 8 4 6 5 7 6 8 7 6 8 4

هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن 9 5

خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز 10 6 11 5 12 4 13 3 14 2

فرتور از شهرام پوردهی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13