لوگو امرداد
در امرداد 480 آمده است:

دکتر کزازی: من ایران را شیفته‌وار دوست دارم

p04 1آیین نکوداشت دکتر میرجلال‌الدین کزازی، چهره ماندگار زبان و ادب فارسی به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با باشندگی و سخنرانی استادان برجسته دانشگاه برگزار شد.

در این آیین، گروهی از استادان و صاحب‌نظران حوزه زبان و ادب فارسی درباره جایگاه و نقش تأثیرگذار میرجلال‌الدین کزازی در سپهر فرهنگی و ادبی ایران سخنرانی کردند.

نکته‌های تازه کزازی در زیبایی‌شناسی سروده‌های حافظ

مهدخت معین، فرزند محمد معین و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به آثار و کتاب‌های کزازی به‌ویژه کتاب‌هایی که در زمینه حافظ دارد، گفت: دکتر کزازی، نکته‌هایی تازه در زیبایی‌شناسی اشعار حافظ بیان کرده است؛ البته زیبایی سروده‌های حافظ با فخامت زبان فارسی پیچیده شده زیرا دکتر کزازی به فارسی سره پرداخته که برخی از واژه‌ها ناآشنا هستند؛ البته نویسنده دانشمند فوری پس از آوردن واژه ناآشنا، واژه رایج مترادف نوشته تا چم آن آشکار شود و خواننده سردرگم نماند

ابعاد وجودی کزازی مانند یک سمفونی هستند

محمدحسن حسن‌زاده نیری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ابعاد وجودی کزازی زیاد و گسترده است، گفت: تصویر هرکسی را در آینه آثار او می‌توان دید، هرچند آینه‌ تصویر کامل انسان را در خود نمی‌نهد. یکی از نامورترین تعریف‌ها درباره وجود، وجود آثار است. آثار استاد، بخشی از وجود او را به خوانندگان معرفی می‌کند و بهترین راه شناخت هرکسی بررسی دقیق آثار اوست.

کزازی میر زبان فارسی و دستاورد شاهنامه است

روح‌الله هادی، استاد زبان و ادبیات دانشگاه تهران، با خوانش بیت‌هایی از آغاز پادشاهی کیخسرو به تعریف انسان کامل از دید شاهنامه پرداخت و گفت: از دید جهان شاهنامه انسان کامل این چهار ویژگی را دارد؛ گوهر دارد، هنر دارد، نژاده و خردمند است. این بازگویی بهترین و شایسته‌ترین تعریف است و یکی از کسانی که این ویژگی‌ها در او گردآمده، میرجلال‌الدین کزازی است. امروز شاهنامه دستاورد خود را می‌بیند و آن کسی جز استاد کزازی نیست.

عاشقان زبان فارسی با گوش جان سخنان کزازی را می‌شنوند

سپس محسن حبیبی، سرپرست دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی مراتب احترام رییس دانشگاه علامه طباطبایی، را به میرجلال‌الدین کزازی ابراز کرد.

او درباره این دانشگاه توضیحاتی کوتاه ارائه کرد و گفت: دانشگاه علامه با وجود افرادی چون کزازی در میان دانشگاه‌ها می‌درخشد و دانشجویان از وجود او بهره می‌برند. بنده بارها دیده‌ام که عاشقان زبان فارسی دور او گرد می‌آیند و با گوش جان سخن ایشان را می‌شنوند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی است از آیین نکوداشت دکتر میرجلال‌الدین کزازی، با عنوان «من ایران را شیفته‌وار دوست دارم»، به قلم آناهید خزیر که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این‌ گزارش را در رویه‌ی چهارم (ادب و هنر) شماره 480 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 480 با عنوان «چند هزاره پرستاری از آتش»  از ‌‌سه‌شنبه،  26 دی‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  480 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  480 هفته‌نامه امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13