لوگو امرداد
در امرداد 483 آمده است:

دریایی که از پارس می‌آید

p03 3

پیشینیان، در نام‏‌گذاری سرزمین‌‏ها، رودها، کوه‌‏ها و دریاها، از قانونی پیروی می‌کردند، بدین گونه که نام ایل‏‌ها، طایفه‏‌ها و گروه‌های هر ناحیه یا منطقه را به سرزمین آن‌ها اطلاق می‌کرده‌‏اند و نام بیشتر رودها از رنگ آن‌ها و نام بیش‌تر کوه‏‌ها در همانند بودن آن‌ها به اجسام دیگر گرفته شده است، اما در نام‏‌گذاری دریاها از قانون سخت‏‌تر و پسندیده‏‌تری پیروی شده و دریاها همیشه به نام کشور و سرزمینی که در همسایگی و پیرامون آن جای داشته‌‏اند نامیده شده‌‏اند، مانند اقیانوس هند، دریای چین، خلیج فارس، خلیج مکزیک و …

در سنگ‏‌نبشته‌ی داریوش بزرگ هخامنشی، به دست آمده در تلّ‏المسحوته یا المسخوته مصر نیز در عبارت «درایه تیه هچا پارسا آیی‏تی (draya tya haca parsa aity)» یعنی «دریایی که از پارس می‏‌رود (یا سر می‏‌گیرد)»، نام «دریای پارس» آمده است. پژوهشگران جغرافیای تاریخی، دریای پارس را دربرگیرنده‌ی همه‌ی آب‏‌های میان دهانه‌ی رود سِند و اروند رود می‏‌دانند که خلیج فارس و دریای عمان را در بر می‏‌گیرد.

فلاویوس آریانوس (flavius arrianus)، تاریخ‌‏نگار یونانی که در سده‌ی دوم پیش از میلاد می‏‌زیسته، در کتاب «آنابازیس یا تاریخ سفرهای جنگی اسکندر»، نام «پرسیکون کاایتاس» (persikon kaitas) را که ترجمه موشکافانه و درست خلیج فارس است، بر این دریا نهاده است.

بر این پایه، با توجه به آثار تاریخی بر جا مانده از سده‏‌های پیش از میلاد مسیح (پس از فرمانروایی ایلام و برپایی فرمانروایی مادها و هخامنشیان تا دوره اسلامی و روزگار کنونی)، این خلیج، همیشه و در همه‌ی نقشه‏‌ها و نوشته‏‌های تاریخ‌نگاران (همچون طبری، مسعودی و ابن‏قُتیبه) با نام‌های: خلیج فارس، دریای پارس، خلیج‏‌العجم و البحرالفارسی نامیده شده است. جغرافیانویسان ایرانی و تازی (همچون: ابن‏‌فقیه، ابن‏ حوقَل، اصطخری، مَقدِسی، حَمَوی و بَکری) نیز – که آثارشان را در میانه‌ی سده‌‏های سوم تا نهم هجری پدید آورده‌‏اند – این خلیج را به همین گونه نامیده‌‏اند بدین ترتیب و هیچ گونه تردید و دودلی در نام این خلیج کهن و میراث جاویدان سرزمین ایران نبوده است.

آنچه در بالا آمده بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «دریایی که از پارس می‌آید»، (بخشی از نوشتار «خلیج فارس، میراث معنوی ایرانیان» از حمید عابدی دویمی)، که در نخستین شماره امرداد در سال 1403، آمده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره‌ی 483 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 483 از ‌‌چهارشنبه 29 فروردین‌ماه 1403 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  483 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 483 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-26