لوگو امرداد
در رویه زرتشتیان امرداد 483 می‌خوانید:

کلاه ایرانی، نماد المپیک 2024 فرانسه

Capture01 1تابستان امسال فرانسه میزبان بازی‌های المپیک است و نمادی را که برای این رویداد ورزشی برگزیده کلاه فریژی است. برای مردم فرانسه این کلاهی بسیار شناخته‌شده و نماد آزادی است. آنچه این گزینش را جالب‌تر می‌کند خاستگاه کلاه فریگی یا فریژی است که کهن‌ترین تصویر آن در تخت‌جمشید دیده می‌شود.
کلاه فریژی با فریگی یا کلاه آزادی یک کلاه مخروطی نرم با سر خمیده است که در دوران باستان با چندین قوم در اروپای شرقی و آناتولی همچون ایرانیان، مادها و سکاها و همچنین در بالکان، داکیا، تراکیه و فریجیا، جایی که این نام سرچشمه است پیوند دارد.
برای آگاهی بیشتر از تاریخچه‌ی این کلاه و دیرینگی آن، با مهندس پرویز ورجاوند آرشیتکت و پژوهشگر تاریخ و هنر گفت‌وگو کردیم، وی گفت: «در تابستانی که پیش رو داریم در المپیک فرانسه نماد این مسابقات کلاه قرمز نوک‌تیزی است که ریشه‌ی آن با تاریخ و فرهنگ ایران پیوند داشته و به کلاه «سکاهای تیز» خود و شیوه‌ی پوشش ایرانیان برمی‌گردد. این کلاه را ملل و فرهنگ‌های گوناگون نماد آزادی آدمیان دانسته و در نشان ملی چندین کشور نیز نمایش داده شده است. در فرانسه بانویی به نام “ماربیون” که تندیس‌هایش نماد آزادی کشور فرانسه شناخته می‌شود این کلاه را بر سر دارد و این نشانه‌ی ارزش‌های آزادی و آزادگی در آن کشور ساخته شده است. یکی از نام‌های این کلاه “کاپو فریگیوم” یا “کلاه فریگی” است. کلاهی که از “فریجیه” می‌آید. فریکیوم” یا “فریجیه” ایالتی در مرکز آناتولی یا ترکیه امروز است که در شاهنشاهی ایرانیان باستان یکی از ساتراپ‌های کشور بوده و یونانی‌ها این نام را بر این کلاه نهاده‌اند. گستره‌ی به‌کارگیری این کلاه بسی گستر دفتر از ساترایی فریجیه بوده و در نگاره‌های سراسر فرمانروایی‌های هخامنشی و اشکانی شکل این کلاه بر سر جنگاوران ایرانی نقش شده است. …

آنچه در بالا آمده بخشی از گفت‌وگو با مهندس پرویز ورجاوند، پژوهشگر تاریخ و هنر است که با عنوان «کلاه ایرانی، نماد المپیک 2024 فرانسه»، به خامه‌ی فیروزه فرودی در نخستین شماره امرداد در سال 1403، چاپ شده است.

متن کامل این گفت‌وگو را در رویه‌ی هفتم (زرتشتیان) شماره‌ی 483 امرداد بخوانید. افزون‌بر این گزارش، رویدادهای کوتاه زرتشتی را نیز می‌خوانید.

«امرداد» شماره‌ی 483 از ‌‌چهارشنبه 29 فروردین‌ماه 1403 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  483 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 483 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

شماره‌ی آينده دوشنبه 17 اردیبهشت چاپ می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-29