لوگو امرداد

پنج روز پنجه با گات‌هاپویان در آتشکده یزد

photo 2024 03 11 10 14 08پنج روز پنجه آیین گات‌ها‌خوانی به کوشش گروه گات‌هاپویان در آتشکده‌ی یزد برگزار می‌شود.
آیین گات‌هاخوانی گروهی از روز اهنود، نخستین روز پنجه آغاز می‌شود و تا روز پایان گهنبار پنجی با خواندن بخش وهشتواش گات از ماه گاتابیو ادامه دارد. زرتشتیان علاقه‌مند در هر گروه سنی و با هر توانایی در خواندن گات‌ها می‌توانند از روز اهنود (۲۵ اسفندماه) تا روز وهیشتوییش (۲۹ اسفندماه) از ساعت 17:45 در آتشکده زرتشتیان یزد به گروه گات‌هاپویان بپیوندند.
گروه گات‌هاپویان به سرپرستی زنده‌یاد شهناز شهزادی از سال ۱۳۶۳ آغاز به کار کرده است.
گات‌ها از کهن‌ترین و سپندترین بخش‌های اوستاست که از خودِ اشوزرتشت به یادگار مانده است. گات‌ها، جمع گات به معنی سرود یا چکامه است. این چکامه دیوانی کوچک ولی پُر ارزش از سخن سرایی اشوزرتشت که نیکی و بدی را باهم بیان می‌کند و به انسان اجازه و اختیار می‌دهد تا راه نیک و بد را با آزادی برگزیند. گات‌ها درهفده سرود و با پنج آهنگ فراهم شده است. اهنَوَد، اُشتَوَد، سپنتَمَد، وُهوخشَتر، وَهیشتُوایش؛ گات‌های پنج‌گانه هستند.
گهنبار چهره‌ی همس‌پت‌میدیم واپسین چهره‌ی گهنبار در سال، از 25 تا 29 اسفندماه برگزار می‌شود. روزهای پنجه برابر با اهنود تا وهیشتواش در گاهشمار زرتشتی هنگام برگزاری این چهره از گهنبار است. همس‌پت‌میدیم‌گاه ششمین و واپسین چهره از گهنبارهاست و به پاس آفرینش انسان برگزار می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12