لوگو امرداد

گزارش عملکرد یک‌ساله گروه مدیریت آدریان تهران

با نزدیک شدن به پایان سال 1402 مدیریت آدریان تهران گزارشی از فعالیت یک ‌ساله خود را منتشر کرد.

در 25 اسفندماه 1401 تفاهم‌نامه‌ای با هدف هماهنگی و همازوری مدیریت بهینه امور دینی-فرهنگی و اجرایی آدریان تهران و پاسخگویی به مهم‌ترین نیاز مینوی هازمان زرتشتی، میان موبد دکتر مهربان پولادی به نمایندگی از سوی انجمن موبدان و افشین نمیرانیان به نمایندگی از سوی انجمن زرتشتیان تهران به امضا رسید.

پیرو توافق‌نامه میان انجمن زرتشتیان و موبدان موضوع این تفاهم‌نامه عبارت است از:

– مدیریت بر انجام کارهای دینی موبدان و امور مرتبط با نگهداری از آتش سپندینه آدریان

– مدیریت بر امور اجرایی آدریان در زمینه‌های دینی، فرهنگی، خدماتی، ساختمانی

– مدیریت و برگزاری آیین دینی هم‌کیشان در سالن‌های غربی آدریان

در این تفاهم‌نامه انجمن موبدان متعهد به مدیریت و نظارت بر انجام امور مینوی آدریان ازجمله، رسیدگی به امور آتش بهرام و امور موبدان و آتشبندان و کارهای سپرده شده و انجام امور دینی و انجمن زرتشتیان متعهد به رسیدگی به امور اجرایی و پرداخت کلیه هزینه‌های مربوطه است. خوشبختانه در 10 ماهه اخیر سال جاری این مهم با همکاری و همیاری در روال درستی پیش رفته که شواهد آن هم کاملا مشخص هست.

برابر این تفاهم‌نامه گروه مدیریت آدریان تهران متشکل از هفت هموند (نمایندگان انجمن موبدان: کورش بلندی، مهراب وحیدی، فرشاد خورشیدیان، پدرام سروش‌پور و نمایندگان انجمن زرتشتیان تهران: فرشاد فرهی‌فر، کامبیز رستمی، بابک شهریاری) مسوولیت اجرای مفاد این تفاهم‌نامه را عهده‌دار شده‌اند. همین‌جا اهمیت آتش بهرام و آدریان و اولویت آن مشخص می‌شود. گواه بر این ادعا هم این است که گروه مدیریت تشکیل شده برای آدریان، برخلاف هیات‌های اجرایی موجود، متشکل از هموندان اصلی دو انجمن هستند. از طرف دیگر دو رکن اساسی آدریان، آتش و آتشبندان (به‌عنوان پرستاران آتش) هستند.

گزارش اصلی

گروه مدیریت آدریان تهران نخستین نشست خود را در تاریخ 15 فروردین 1402 برگزار کرد. در این نشست رویکردها و برتری‌ها، مورد گفت‌وگو قرار گرفت و به ‌طور کلی دو رویکرد کلان در قالب دو فاز اجرایی برنامه‌ریزی شد.

فاز اول با محوریت آتش بهرام و فاز دوم با محوریت بازدیدکنندگان

تصمیمات نخستین با اهداف یاد شده به این شرح مورد توافق قرار گرفت:

– تعیین سرپرست برای آدریان جهت مدیریت بر اجرای تصمیمات و برنامه‌های تدوین شده گروه مدیریت آدریان تهران

– ساماندهی به امور آتش بهرام ازجمله اصلاح شرایط نابسامان اتاق آتش به لحاظ دودگرفتگی، تامین هیزم مناسب برای آتش بهرام، اجرای دوباره شیفت بندی و روال قدیم آتشبندی و نگهداری از آتش بهرام، احیای یزشن خانه، بازسازی اتاق موبدان، ساماندهی کلاه‌های موجود در نیایشگاه،

– بازگشایی آدریان برای هم‌کیشان که به دلیل دوران کرونا بسته شده بود

– بررسی و ساماندهی شرایط بازدید از آدریان از سوی بازدیدکنندگان غیر هم‌کیش

– بازسازی و بهسازی مکان‌های مورد استفاده در محوطه آدریان

فعالیت‌های انجام شده تا کنون در جهت اجرای فاز اول کار با محوریت آتش بهرام

تشکیل نشست‌های ماهانه هموندان گروه مدیریت و پیگیری موارد:

– انتخاب سرپرست آدریان

o تهیه شرح وظایف

o فراخوان عمومی در دو مرحله

o مصاحبه‌های تخصصی و عمومی با متقاضیان در گروه مدیریت آدریان و کمیسیون خدمات انجمن زرتشتیان

o انتخاب سرپرست و آغاز به کار ایشان از اول شهریورماه 1402

o تعیین حقوق ماهیانه و پرداخت از سوی انجمن زرتشتیان که تا کنون انجام شده است.

– تعیین موبدان آتشبند و آغاز به کار نگهداری از آتش بهرام

o انتخاب موبدان آتشبند و تهیه لیست شیفت‌های روزانه و نظارت بر انجام شیفت‌ها از سوی سرپرست از شهریورماه سال جاری

o تهیه راهنمای شیوه درست آداب خوراک دادن به آتش و اجرا از سوی آتشبندان

o تهیه لباس آتشبندی مصوب انجمن موبدان (با پرداخت هزینه از سوی این انجمن) برای یکسان‌سازی لباس آتشبندان تهران

o تعیین دستمزد آتشبندی و پرداخت آن تا کنون از سوی انجمن زرتشتیان

– پیگیری و همکاری انجمن زرتشتیان جهت اختصاص حساب ویژه آدریان تهران به‌منظور واریز دهش‌های هم‌کیشان و مدیریت هزینه کرد این حساب از سوی گروه مدیریت آدریان با توجه به نیت‌های هم‌کیشان و نیازهای آدریان

1402 esfand AdorianEyd 1

 

– کارهای عمرانی-فرهنگی با محوریت آتش بهرام

o بررسی تخصصی 3 ماهه روی سقف اتاق آتش و مسایل دودگرفتگی‌های موجود (در این مورد با دست‌اندرکاران هم‌کیش میراث فرهنگی، مسوولان پیشین انجمن زرتشتیان، مجریان پیشین و بازدید از آتشکده‌های دیگر و … نشست‌های متعدد انجام گرفت و در آخر راهکارهای اساسی برای رفع مشکل تعیین شد که به لحاظ ملاحظات دینی این تغییرات به آینده موکول شد.) درنهایت با تعویض فن سانتریفوژ و برداشت دریچه‌های سقف کاذب (با هزینه انجمن زرتشتیان) تا حد قابل قبولی مشکل دودگرفتگی برطرف شد که البته در همین‌جا لازم به ذکر است که اصلاح هیزم‌های مناسب نیز تاثیر بسزایی در این امر دارد.

o پاکسازی داخل اتاق آتش از سوی موبدان و رنگ‌آمیزی آن با همت آقای شاهرخ سلامتی

o بررسی و پژوهش بر روی انواع هیزم و انتخاب هیزم مناسب هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ آیینی برای آتش بهرام و شیوه مناسب انبار کردن و نحوه صحیح سوزاندن که در مصرف بهینه هیزم کمک بسزایی داشته است.

o احداث انبار هیزم و قفسه‌بندی استاندارد برای نگهداری هیزم‌های خشک و تر با همکاری هیات اجرایی آرامگاه، پاک‌سازی هیزم دان آدریان و قفسه‌بندی آن (لازم به ذکر است هزینه‌های بخش‌هایی از احداث انبار و قفسه‌بندی و تامین 4.5 تن هیزم در امرداد ماه سال جاری را یک فرد دهشمند پرداخت کردند.)

1402 esfand AdorianEyd 2 1

o تهیه گزارش تامین هیزم مناسب و راهکارهای پیشنهادی

o فرهنگ‌سازی در بین هم‌کیشان برای فرستادن چوب‌های هرس درختان میوه خود به آرامگاه و نگهداری آن‌ها برای مصرف سال آینده (در این زمینه اگر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی درست انجام شود درصد قابل‌توجهی از نیازهای هیزم آدریان تامین خواهد شد.)

o تا زمانی که این مهم انجام شود آتش بهرام نیاز به تامین هیزم مناسب به‌صورت دوره‌ای دارد. در این راستا در امردادماه تامین 4.5 تن هیزم از یزد (با دهش خیراندیش) و ایجاد روابط برای تهیه مداوم انجام شد. در ماه گذشته نیز دستور کار تهیه یک‌بار هیزم از سوی مدیریت آدریان به انجمن زرتشتیان داده شد که 5 تن هیزم از یزد انتقال داده شده که هزینه‌های آن از سوی انجمن زرتشتیان تهران پرداخت شده است.

o بازسازی و احیای یزشگاه آدریان (هزینه‌های تهیه سنگ‌های آیینی از سوی خانواده روانشاد مهرانگیز دستور مهربان دستور تیرانداز مزدیسنی پرداخت شده است)1402 esfand AdorianEyd 3 1

o بازسازی اتاق موبدان که با دهش خانواده روانشاد خدادادِ آبادان فلاحت انجام شده است.

 

1402 esfand AdorianEyd 4 2

o تهیه 150 عدد کلاه نیایش با همت هم‌کیشان و هماهنگی گروه یاران مهربان

o تهیه 210 عدد کلاه یکدست و یک دوخت با پرداخت هزینه از سوی خانواده دلال از آمریکا

o برنامه‌ریزی برای اجرای آیین‌های دینی همگانی در آدریان تهران که در این راستا آداب اوستاخوانی روز اردیبهشت از هر ماه که همراه با پذیرایی با همت دهشمندان، آغاز شده است.

فعالیت‌های انجام شده برای به پیشواز رفتن نوروز باستانی

o شست‌وشوی سنگفرش‌های حیاط و سنگ‌های دیوار ساختمان اصلی آدریان با دهش خانواده روانشاد مهرانگیز دستور مهربان دستور تیرانداز مزدیسنی

1402 esfand AdorianEyd 5 1402 esfand AdorianEyd 6 1402 esfand AdorianEyd 8 1402 esfand AdorianEyd 9 1402 esfand AdorianEyd 7

 

پاک‌سازی نیایشگاه با همازوری دانش‌آموزان دبیرستان‌های پسرانه و هم‌کیشان

o گل‌کاری باغچه‌های حیاط آدریان از دهش خانواده روانشاد سرهنگ سروشیار خدایار سروش پور به نامگانه آن بهشتی‌روان

1402 esfand AdorianEyd 10

برنامه‌های پیش رو برای اجرای فاز دوم کار با محوریت بازدیدکنندگان

– کارهای عمرانی پیش رو

o بهسازی سالن شرقی با هدف احیای نمایشگاه دینی-فرهنگی آدریان تهران

o بازسازی سرویس بهداشتی

o بررسی و ایجاد مسیر بازدید برای بازدیدکنندگان غیر هم‌کیش

o بررسی و جداسازی و بهسازی فضای آبدارخانه (سالن مجاور آشپزخانه) برای برگزاری مراسم دینی با تعداد کم

– ساماندهی شرایط بازدید از آدریان از سوی بازدیدکنندگان غیر هم‌کیش

o تشکیل نشست‌های متعدد در این زمینه و تدوین آیین‌نامه بازدید از آدریان که در حال تدوین است

o گروه‌بندی بازدیدکنندگان از آدریان در گروه‌های مختلف و ایجاد راهکار جداگانه برای هر گروه

o ساماندهی شیوه بازدید از آدریان و تکمیل فرم درخواست بازدید و کسب مجوز از انجمن زرتشتیان تهران و برنامه‌ریزی و هماهنگی سرپرست آدریان و دبیرخانه انجمن.

o نشست‌های تخصصی با لیدرهای زرتشتی در زمینه گردشگری و بررسی تجربه‌های موجود

فرتورها از تارنما انجمن زرتشتیان تهران است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با سپاس از خبر و تلاش افراد در نگهداری و سامان دادن به آدریان. پنجشنبه 17 اسفند گروهی از بازدیدکنندگان قصد دیدار از آدریان داشتند که به انها گفته شد برای بازدید تعطیل است و از ورود آنها جلوگیری شد! بیرون آدریان هیچ تابلو یا آگهی درباره زمان باز بودن آدریان برای بازدید وجود ندارد. البته متاسفانه دوران همه گیری کرونا نابسامانی هایی را برای بازدید از محل ها به وجود اورد اما امیدواریم که با تلاش دست اندرکاران این امر سامان بگیرد. در مراحل اولیه الزاما افراد برای بازدید نیازی به فردی برای توضیح حضوری ندارند و نیازی به ایجاد نمایشگاهی هم نیست. اولین قدم وجود تابلویی است که روزها و ساعت های بازدید را مشخص کند و برخی نوشته های راهنما و آگاهی دهنده در داخل محوطه و امکان بازدید از محوطه آتش و دیدن فضا خودش بسیار مهم است. تعطیل بودن آدریان در روزهای پنجشنبه و جمعه که روزهایی است که معمولا بازدیدکنندگان امکان بازدید بیشتری دارند احتمالا موجب تعجب انها خواهد شد. در این روزها حتی اگر فرد توضیح دهنده نباشد الزاما مشکلی ندارد. به نظر برنامه ریزی باید به گونه ایی باشد که همکیشان هر چه بیشتر و راحت تر بتوانند از آدریان استفاده کنند و در کنار آن افراد علاقه مند به بازدید هم بتوانند از این فضا استفاده کنند. نمونه های چگونگی سامان دادن به این نوع بازدیدها از کلیسای روبروی آدریان تا محل های دیگر مقدس موجود است. درصورتی که نیازی به کمک در تهیه آیین نامه یا متن های برای بازدید است حتما فراخوانی برای این امر می تواند مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-09