لوگو امرداد
امروز رام ایزد، بیست‌ویکم بهمن‌ماه زرتشتی برابر با 15 بهمن‌ماه

پایه‌گذاری دانشگاه تهران در چنین روزی

امروز رام ایزد از ماه بهمن به سالمه‌ی 3757 زرتشتی، روز نَبُر، پرهیز از خوردن گوشت، سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه 1398 خورشیدی، چهارم فوریه 2020 میلادی

طرح بنیان دانشگاه تهران در سال 1313 خورشیدی به صورت لایحه قانونی به مجلس شورای ملی ارائه شد و پس از تصویب به مرحله‌ی اجرا در آمد.

دانشگاه تهران از مدارس عالی آن زمان مانند مدرسه عالی طب و مدرسه حقوق و علوم تشكیل می‏شد. این دانشگاه در بدو بنیانگذاری شامل شش دانشكده به نام‏های: علوم طبی، انسانی، تربیتی، سیاسی، اقتصادی و فنی بود و ریاست آن را از سال بنیان تا سال 1317 شمسی دكتر عیسی صدیق با همكاری دكتر علی اصغر حكمت بر دوش داشتند. استقلال دانشگاه تهران از نظر اداری و فنی در زمان وزارت دكتر علی اكبر سیاسی در 1321 خورشیدی عملی شد و نخستین بار برابر با مقررات قانون استقلال دانشگاه، روسای دانشكده‏ها از میان استادان و با موافقت نظر و رأی آنان برگزیده شدند. همچنین رییس دانشگاه نیز از میان رییس دانشكده‏ها به رأی شورای دانشگاه گزینش شدند.

سنگ اول بنای دانشگاه تهران به دست رضاخان سال 1311 خورشیدی در اراضی جلالیه نصب شد. زمین خریداری شده برای دانشگاه دویست هزار متر كه به مبلغ یكصد هزار تومان از حاج رحیم اتحادیه تبریزی به متری پنج ریال خریداری شد.

photo 2019 06 09 08 19 23

ترا روز رام از جهان رام باد

همان باد را با تو آرام باد

واژه‌ی رام به معنای آرام، خوشحال، مطیع آمده‌است و هنوز هم این واژه به همین صورت یا به صورت رامش در معنی صلح و شادی و سازش به کار می‌رود. ایزد رام در آیین مزدیسنی، پاسدار و موکّل روز بیست و یکم هر ماه خورشیدی است و در اوستا با صفت «بخشندهٔ چراگاه و اغذیه‌ی خوب» از وی یاد شده‌است. همچنین در این آیین گل خیری زردرنگ به این ایزد ویژه  شده‌ است.

رام یا ایزد رام، که در اوستا به صورت رامه یا رامن آمده و در زبان پهلوی به صورت رامشن یا همان رام خوانده شده‌است، در آیین زرتشت یکی از ایزدان یا فروزه‌ی در خور نیایش است. این ایزد که آن را وای وه نیز گفته‌اند، بر روز بیست و یکم هر ماه که آن را رام روز می‌نامند، موکّل است. چهارمین روز نَبُر یا پرهیز از خوردن گوشت است.

در کنار بهمن (وهمن یا وهومانا از امشاسپندان) سه دستیار او قرار می‌گیرند که نخستین آنها ماه، دومین گؤشورون و سومین رام است که قرینهٔ وای محسوب می‌شود و در زندگی بعد از مرگ نقش خاصی را ایفا می‌نماید. در واقع در زندگی پس از مرگ، رام به ارواح نیکوکار و عادل مدد می‌رساند تا مشکلات و موانع را پشت سر بگذارند. رام یکی از جنبه‌های زمان نیز به شمار می‌رود او نخستین پزشک مینوی است که چاره و درمان دردها به دست او سپرده شده است.

 فردوسی می‌سراید:

ترا روز رام از جهان رام باد

همان باد را با تو آرام باد

یاد روز 17 امردادماه:

یادروز 15 بهمن‌ماه:

– گذاشتن سنگ بنای دانشگاه تهران (1313خورشیدی)
– ترور ناكام “محمدرضا پهلوی” در جریان مراسم سالگرد تأسیس دانشگاه تهران (1327 خورشیدی)
– واحدهای نظامی عراق به مرزهای ایران تجاوز کردند (1352 خورشیدی)
– سنگ اول بنای دانشگاه تهران به دست رضاخان در اراضی جلالیه نصب گردید.(1311 خورشیدی)
– تالار تشریح دانشكده پزشكی دانشگاه تهران گشایش یافت. ( 1311 خورشیدی)
– انتخابات تهران پایان گرفت و نمایندگان تهران بدین ترتیب انتخاب شدند: (1322 خورشیدی)
1-دكتر محمد مصدق 2- سید محمد صادق طباطبایی 3- حسین پیرنیا 4- سید رضا فیروزآبادی 5- سید احمد بهبهانی 6- دكتر جلال عبده 7- دكتر رضازاده شفق 8- علی دشتی 9- عباس مسعودی 10- مهندس غلامعلی فریور 11- محمدرضا تهرانچی
– انتخابات تهران برای دوره پانزدهم پایان یافت و به ترتیب افراد زیر دارای اكثریت شدند: (1325 خورشیدی)
1- احمد قوام 2- دكتر علی امینی 3- مهندس خسرو هدایت 4- دكتر جواد آشتیانی 5- ابوالحسن صادقی 6- دكتر جلال عبده 7- عبدالحسین نیك پور 8- عباس مسعودی 9- سیدعلی بهبهانی 10- سید هاشم وكیل 11- محمدتقی بهار 12- علی وكیلی 13- دكتر رضازاده شفق 14- آیت الله سید ابوالقاسم كاشانی 15- شیخ العراقین …
– وزیر خارجه انگلیس در پارلمان آن كشور اعلام كرد دولت انگلیس دیگر سفیر به ایران اعزام نخواهد كرد،(1330 خورشیدی)
زیرا دولت ایران با آگرمان سفیر پیشنهادی انگلستان مخالفت كرده است
– درگذشت حسن جوهرچی ، بازیگر سینما و تلویزیون (1395 خورشیدی)
حسن جوهرچی در سال ۱۳۴۷ در یک خانواده اردبیلی در تهران متولد شد. لیسانس عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد. بازی در سینما را در سال ۱۳۶۷ با «فیل در تاریکی» که بعد از پانزده سال کامل شد شروع کرد. اولین بازی مطرح او در سینما در سال ۱۳۷۰ با فیلم «برخورد» به کارگردانی …
– کارخانه قند فریمان بهره‌برداری را آغاز کرد. (1338 خورشیدی)

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-30