لوگو امرداد
بنیادهای فرهنگی؛ نگاهبانان میراث ایران (3)

انجمن افراز؛ شناخت بنیادین فرهنگ و تمدن ایران‌زمین

در نیمه‌ی دوم شهریورماه 1380 خورشیدی «انجمن فرهنگی افراز» کوشش‌های فرهنگی خود را آغاز کرد و یکسال پس از آن اعتبارنامه‌ی خود را از سازمان ملی جوانان دریافت داشت. این انجمن، آرمان خود از کوشش‌های فرهنگی‌اش را «آشناسازی جوانان با فرهنگ و تمدن ایران‌زمین» و «پاسداری از ارزش‌های فرهنگی و گرامی‌داشت فرهنگ ملی ایرانیان» برشمرده است.

473e4779 910c 46d8 94b4 284dc61af703

برپایه‌ی تارنمای انجمن فرهنگی افراز می‌دانیم که این انجمن توانست در سال 1397 خورشیدی، جایگاه رایزنی (:مشورتی) ویژه‌ی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد را دریافت کند. از دیگر کوشش‌های این انجمن، گسترش کارهای فرهنگی در سراسر کشور است که برپایه‌ی دریافت پروانه‌ (:مجوز) از وزارت کشور در سال 1398، انجام می‌گیرد.
انجمن افراز، خویشکاری خود را کوشش‌های فرهنگی، در زمینه‌های ايران‌شناسی و ايران‌پژوهی، تقويت هويت ايرانی از راهِ آشناسازی مردم با ريشه‌های فرهنگ ملی ايران، پاسداشت ميراث فرهنگی و طبيعی، و به‌سازی فرهنگی و اجتماعی، بازشناخت کرده است. نشست‌ها و همایش‌هایی که انجمن یادشده در سالیان گذشته برگزار کرده، در چارچوب چنین خویشکاریی بوده است.
در سال 1401 خورشیدی هیات‌مدیره‌ی انجمن افراز برگزیده شدند. امیرهمایون مکتبی، حمیدرضا افشاری، سیما مشعوف، مهدی صفری و آناهیتا زمانی به­ عنوان هموندان اصلی و لیلا رستمی‌شکوه به­ عنوان هموندان جانشین شناخته شدند و ساختار مدیریتی آن مشخص شد (تارنمای انجمن افراز).
چشم‌اندازی که انجمن افراز برای کوشش‌های فرهنگی خود می‌شناسد، از این‌دست است: این انجمن، مردم‌نهاد و با ساختار عضوپذیری است؛ ایران‌شناسی بخش اصلی کارهای انجمن را دربرمی‌گیرد و استوارساختن بنیان‌های هویت ملی، از آرمان‌های اصلی آن است. آشناسازی مردم با ریشه‌های فرهنگی و ملی‌شان، از هدف‌های دیگری است که این انجمن در برنامه‌‌ی ارزش‌ها و چشم‌اندازهای خود گنجانده است. پیداست که پاسداشت میراث فرهنگی و زیست‌بومی ایران خویشکاری دیگری است که انجمن افراز بر دوش خود نهاده و بدان پایبند است.
بنیاد‌گذران و هموندان انجمن افراز در شناخت‌نامه‌ی خود (در تارنمای انجمن)، چشم‌انداز فرهنگی خود را برشمرده‌اند و بر این نکته پافشرده‌اند که ارزش‌های آنان «باید شفاف، قابل‌فهم، قابل‌رویت و همسو با اهداف انجمن باشد». آن ارزش‌ها، آنگونه که در برنامه و چشم‌اندازهای انجمن افراز آمده است (درج‌شده در تارنمای انجمن)، چنین است: «پاس‌داشت راستی (راست‌گویی)، پاس‌داشت تماميت ارضی و طبیعت کشور و احترام به وابستگی‌های قومی‌ ایرانیان، احترام به دیگران؛ حتا مخالفانِ اندیشه‌ای، پيشبرد آرمان و هدف‌های انجمن برابر با اساس‌نامه‌ و آيين‌نامه‌‌های داخلی آن».
انجمن افراز کارگروه‌هایی دارد؛ بدین گونه: کارگروه‌های تاریخ، کتاب‌خوانی، هنر، ادبی، اجتماعی و زیست‌بوم. کارگروه تاریخ، به مدیریت علیرضا افشاری، با آرمان  پژوهش، گسترش و آموزش در زمینه‌ی تاریخ ایران و کشورهای حوزه تمدنی ایران بزرگ فرهنگی، و همچنین میراث فرهنگی و معنوی هم‌پیوند با حوزه ایرانشهر آغاز به کار کرده و نشست‌هایی و میزگردهایی را به سرانجام رسانده است.

43791

unnamed

کارگروه ادبی، به مدیریت نریمان نوابی، بانی برگزاری نشست‌هایی تخصصی در زمینه‌ی زبان فارسی و حوزه‌ی گسترشی آن بوده است. کارگروه هنر با مدیریت مهدی صفری، برنامه‌های نمایشی را در دستور کار خود جای داده است. به همین‌سان کارگروه زیست‌بوم، افزایش آگاهی همگانی نسبت به محیط‌زیست و تهدیدهای آن؛ و کارگروه کتاب‌خوانی با مدیریت ساره محرابی، نشست‌های نقد و بررسی کتاب‌های تازه‌چاپ ادبی را برگزار کرده است. کارگروه اجتماعی نیز با مدیریت سارا سجادی، به دغدغه‌های اجتماعی‌ای که محل بحث و گفت‌وگو هستند، می‌پردازد.
انجمن فرهنگی افراز گام‌های درخور توجه و باارزش، در چارچوب آرمان‌های خود برداشته است و بانی برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های فرهنگی اثرگذار فرهنگی و در چارچوب قانون‌های مصوب کشور بوده است.

*آگاهی‌ها درباره‌ی «انجمن فرهنگی افراز» از تارنمای این انجمن برگرفته شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-29